پس از دهه ها مبارزه برای یافتن مکانی در اسرائیل، ده ها عبری سیاه پوست با تهدید اخراج مواجه هستند


دیمونا، اسرائیل (AP) – به مدت دو سال، تویت اسرائیل و ده ها تن دیگر از ساکنان دهکده صلح در ترس زندگی کرده اند.

دیمونا، شهری در حاشیه صحرای نقب اسرائیل، 24 سال است که خانه او بوده است. هشت فرزند او در اینجا به دنیا آمدند و هیچ کشور دیگری را نمی شناسند. اکنون، او و 44 عضو غیرقانونی دیگر اسرائیلی‌های عبری آفریقایی اورشلیم با اخراج مواجه هستند.

دریافت دستور ترک دو سال پیش برای اسرائیل 53 ساله “لحظه ناباوری” بود. او گفت: “احساس می کنم دولت نسبت به من و فرزندانم بی رحم بوده است.”

عبری های سیاه، همانطور که عموماً اعضای جامعه معنوی شناخته می شوند، برای اولین بار در دهه 1960 از ایالات متحده به اسرائیل راه یافتند. در حالی که اعضا خود را یهودی نمی دانند، اما ادعا می کنند که با اسرائیل ارتباط اجدادی دارند.

حدود 3000 عبری سیاه پوست در شهرهای دورافتاده و سخت در جنوب اسرائیل زندگی می کنند. دهکده صلح، مجموعه ای از ساختمان های کم ارتفاع احاطه شده توسط تکه های گیاهی و باغ های بی آلایش در دیمونا، مرکز این جامعه است.

در طول چندین دهه، عبری های سیاه به تدریج به جامعه اسرائیل نفوذ کرده اند. پس از سال ها کشمکش بوروکراتیک، حدود 500 عضو دارای تابعیت اسرائیل هستند و اکثر بقیه دارای اقامت دائم هستند.

اما حدود 130 نفر وضعیت رسمی ندارند و اکنون با اخراج مواجه هستند. بعضی ها پاسپورت خارجی ندارند و می گویند تمام زندگی بزرگسالی خود را در اسرائیل گذرانده اند و جایی برای رفتن ندارند.

مبارزه طولانی این جامعه برای حفظ موقعیت خود، سیاست سختگیرانه مهاجرتی اسرائیل را روشن می کند، سیاستی که به افرادی که آن را شهروندی خودکار یهودی می دانند، اعطا می کند، اما ورود افراد دیگری را که تحت تعریف آن نیستند، محدود می کند.

اسرائیلی‌های عبری آفریقایی یکی از مجموعه‌ای از گروه‌های مذهبی سیاه پوست در ایالات متحده هستند که در اواخر قرن 19 و 20 ظهور کردند و طیف گسترده‌ای از اعتقادات مسیحی و یهودی را در بر می‌گیرند.

به گفته گروه های حقوق مدنی ADL و مرکز حقوقی فقر جنوبی، برخی از گروه های عبری سیاه پوست در ایالات متحده دیدگاه های افراطی یا یهودی ستیزانه دارند. جامعه در دیمونا از چنین باورهایی حمایت نمی کند.

آندره بروکس کی، استاد مطالعات آفریقایی و آفریقایی آمریکایی در دانشگاه کلافلین در کارولینای جنوبی، گفت که این جوامع مذهبی مختلف در این عقیده مشترک هستند که برخی از مردمان آفریقایی از نوادگان اسرائیلیان کتاب مقدس هستند و تجارت برده در سراسر اقیانوس اطلس در کتاب مقدس پیشگویی شده است.

بروکس کی گفت: «صرف نظر از اینکه آنها چگونه عیسی را درک می‌کنند یا چگونه لباس می‌پوشند یا هر یک از این جنبه‌های دیگر، این نکته الهیاتی است که آنها را به هم پیوند می‌دهد.

عبرانیان سیاه‌پوست بر این باورند که آنها از نوادگان قبایل کتاب مقدس اسرائیل هستند که پس از فتح یهودیه توسط رومیان در سال 70 پس از میلاد، از رود نیل و غرب به داخل آفریقا گریختند و در نهایت قرن‌ها بعد به عنوان برده به آمریکای شمالی برده شدند.

آنها تفسیری از قوانین کتاب مقدس را که توسط بنیانگذار فقیدشان تدوین شده است مشاهده می کنند که شامل وگانیسم شدید، پرهیز از تنباکو و الکل سخت، روزه گرفتن در روز سبت، تعدد زوجات و ممنوعیت پوشیدن پارچه های مصنوعی است.

بنا به گزارش وب سایت انجمن، بن امی بن اسرائیل، رهبر معنوی این گروه که متولد شیکاگو است، در سال 1966 از فرشته گابریل دیدی داشت که نوادگان سیاه بنی اسرائیل باید «به سرزمین موعود بازگردند و پادشاهی خدا را تأسیس کنند».

پس از مدت کوتاهی در لیبریا، بن اسرائیل و چند ده خانواده از پیروان خود در سال 1968 وارد اسرائیل شدند.

بن اسرائیل در سال 2014 در سن 75 سالگی درگذشت و به عنوان یک شخصیت مسیحایی، احمدیل بن یهودا، بزرگ جامعه و سخنگوی مورد احترام قرار می گیرد.

او گفت: «ما با وابستگی قبیله ای خود یهودی هستیم. «سنت طولانی و تداوم ارتباطات فرهنگی وجود دارد که ریشه ما را اینجا در این سرزمین دارد. ما فقط از آسمان نیفتیم.»

اندکی پس از ورود آنها، مشکلات حقوقی بنی اسرائیلی عبری سیاه آغاز شد. اسرائیل ابتدا به آنها شهروندی اعطا کرد، اما متعاقباً پس از تغییراتی در قانون بازگشت خود، که به یهودیان شهروندی خودکار اعطا می کند، آن را لغو کرد.

آنها تا اوایل دهه 1990، زمانی که شروع به دریافت اقامت موقت اسرائیل کردند، بیگانگان غیرقانونی باقی ماندند که برخی از آنها پس از انصراف از تابعیت آمریکایی خود فاقد تابعیت بودند.

نقطه عطفی در سال 2002 بود، پس از آن که یک مرد مسلح فلسطینی شش نفر را در یک مهمانی خفاش میتزوه کشت، از جمله یک خواننده 32 ساله سیاهپوست عبری که در حال اجرا بود. در پاسخ، اسرائیل شروع به اعطای اقامت دائم به اعضای جامعه کرد.

در سال 2015، حدود 130 نفر از آنها بدون مدارک، درخواست‌هایی برای حقوق اقامت ارائه کردند و ادعا کردند که مقامات از وعده‌های قبلی برای قانونی کردن وضعیت خود انکار کرده‌اند.

وزارت کشور در سال 2021 این درخواست ها را رد کرد و برای 49 نفر حکم اخراج صادر کرد. چهار نفر کشور را ترک کردند، در حالی که 45 نفر باقی مانده درخواست تجدید نظر کردند. بقیه در بلاتکلیفی قانونی باقی مانده است.

اداره جمعیت و مهاجرت این وزارتخانه گفت که افراد مشمول اخراج هرگز در لیست های ارائه شده توسط رهبران عبری سیاه ظاهر نشده اند و برخی اخیرا وارد اسرائیل شده اند.

این مقام گفت: «معلوم نیست که چرا اولین درخواست‌های آنها (برای اقامت) تنها در سال 2015 ارائه شد، یا چرا جامعه درخواست‌هایی را از طرف آن افراد ارسال نکرد.

ادغام عمیق جامعه در جامعه اسرائیل در طول سال ها ایده اخراج را به ویژه دردناک کرده است. ده ها جوان سیاهپوست عبری در ارتش اسرائیل خدمت می کنند و بسیاری برای Teva Deli، یک تولید کننده مواد غذایی وگان کار می کنند.

این انجمن مدرسه ای را اداره می کند که دانش آموزان آن به عنوان بخشی از آموزش، تاریخ عبری و سیاهپوستان را یاد می گیرند. اکثر ساکنان دهکده صلح، به ویژه اعضای نسل جوانی که در اسرائیل بزرگ شده اند، به زبان عبری صحبت می کنند.

در 1 ژوئن، جامعه عید فصح جدید جهان را جشن گرفتند، تعطیلاتی که به نشانه خروج عبری های سیاهپوست از ایالات متحده است که در دهه 1960 به اسرائیل آمده بودند.

خانواده‌هایی با لباس‌های طرح‌دار پر جنب و جوش در پارکی عمومی در مجاورت دهکده صلح گرد هم آمدند تا موسیقی زنده و غذای وگان را آشپزی کنند.

پس از آن، جامعه برای اجرای رقص و راهپیمایی برای تجلیل از سربازان عبری سیاه‌پوست که در ارتش اسرائیل خدمت می‌کردند، دور یک صحنه جمع شدند و شعارهای «ما سربازان خدایمان هستیم» را سر دادند.

ماه‌ها بدون تصمیم مقامات اسرائیلی به طول انجامید و عبری‌های سیاه‌پوست غیرقانونی را بین خانه‌های خود در سرزمین مقدس و آنچه به عنوان تبعید می‌دانند معلق ماندند.

بن اسرائیل، 55 ساله، که در برمودا بزرگ شد و در سال 1991 از ایالات متحده به اسرائیل نقل مکان کرد، قرار است به همراه چهار فرزند از پنج فرزندش اخراج شود.

او گفت: “من از اینجا بیرون نمی روم.” «ما آمده‌ایم تا خدای اسرائیل، خدای اجدادمان، ابراهیم، ​​اسحاق و یعقوب را خدمت کنیم. ما اسرائیلی عبری هستیم. پس چرا دست در دست نمی گیری؟»



منبع