پس از تهدید پوتین لهستان، ورشو سفیر روسیه را احضار کرد


ورشو سفیر روسیه در لهستان را پس از تهدید ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور لهستان، احضار کرد و مدعی شد که به سرزمین‌هایی در اوکراین و بلاروس چشم دوخته است.

پس از ورود 5000 جنگجوی واگنر به بلاروس در پی شورش کوتاه مدت آنها، لهستان اعلام کرد که نیروهای خود را به مرز منتقل خواهد کرد.

پوتین به شدت واکنش نشان داد و گفت لهستان در آستانه اشغال بخش‌های غربی اوکراین است و «رویای سرزمین‌های بلاروس را می‌بیند» و تهدید کرد که با زور پاسخ می‌دهد.

تعداد جنگنده های واگنر در بلاروس به 5000 می رسد

به گفته آندری دمچنکو، سخنگوی سرویس گارد مرزی دولتی اوکراین، حدود 5000 مزدور واگنر وارد بلاروس شدند. او گفت که حضور آنها در آنجا تهدیدی فوری برای اوکراین نیست.

روزنامه مستقل کیفایگور کوسوف

پس از تهدید پوتین لهستان، ورشو سفیر روسیه را احضار کرد
پس از تهدید پوتین لهستان، ورشو سفیر روسیه را احضار کرد

“سرزمین های غربی لهستان امروزی هدیه استالین (ژوزف مستبد شوروی) به لهستانی ها است، آیا دوستان ما در ورشو این را فراموش کرده اند؟ او اضافه کرد. “ما به شما یادآوری خواهیم کرد.”

ماتئوش موراویتسکی، نخست وزیر لهستان، در 21 ژوئیه گفت: «استالین یک جنایتکار جنگی مسئول مرگ صدها هزار لهستانی بود.

وی افزود: حقیقت تاریخی قابل بحث نیست.

روسیه مرتباً لهستان و کشورهای بالتیک را به نیروی نظامی تهدید کرده است. پوتین همچنین چندین بار از سلاح های هسته ای استفاده کرده است.

لهستان یکی از حامیان اصلی اوکراین در جنگ دفاعی آن علیه روسیه بوده است.

Moraviecki در یک گفت مصاحبه در 4 ژوئن توسط شرکت رادیو و تلویزیون کانادا منتشر شد که اوکراین مستحق یک مسیر سریع برای عضویت در ناتو است، زیرا “در راستای منافع ناتو می جنگد.”

به گفته موراویسکی، اوکراین به نمایندگی از ائتلاف نظامی “به این معنا که آنها در برابر این نیروی وحشی روسیه که بسیاری از کشورهای دیگر ناتو را به خطر می اندازد” دفاع می کنند، حتی اگر هنوز عضو ناتو نیست.

نخست وزیر لهستان گفت: به همین دلیل “آنها شایسته ارائه یک مسیر بسیار سریع به سمت ناتو هستند.”



منبع