پس از اینکه ارتش اسرائیل تعداد زیادی فلسطینی را به قتل رساند، بایدن تلاش می کند تا مذاکرات آتش بس را نجات دهد.

به گفته چندین مقام آمریکایی، پس از کشته شدن ده ها فلسطینی در صف انتظار کمک های بشردوستانه در غزه، دولت بایدن در تلاش است تا مذاکرات آتش بس را نجات دهد. مقامات دولت به طور خصوصی ابراز نگرانی کردند که مذاکرات بر سر توافقی برای آزادی گروگان‌های حماس و توقف موقت عملیات نظامی اسرائیل در نوار غزه ممکن است متوقف شود.

مقامات اداری – از رئیس جمهور جو بایدن و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، روز پنجشنبه با همتایان خود در پایتخت های سراسر خاورمیانه تماس گرفتند تا تلاش کنند مذاکرات را نجات دهند. یک مقام گفت، اما یک حس بدبینی فزاینده ای در کاخ سفید وجود داشت که توافقی که بایدن اخیراً گفته بود نزدیک است، ممکن است نهایی شود.

در همان زمان، مقامات دولتی تلاش کردند تا چهره عمومی سنجیده‌ای را به بحران نشان دهند و از واکنش بیش از حد در یک لحظه حساس – و یک نقطه عطف احتمالی در جنگ، محتاط باشند. تلفات کاروان کمک‌رسانی در همان روزی اتفاق افتاد که وزارت بهداشت غزه توسط حماس اعلام کرد که تعداد کشته‌شدگان فلسطینی در جنگ از 30000 نفر گذشته است.

بایدن به دنبال دستیابی به توافقی است که خشونت ها در غزه را متوقف کند، زیرا او با ناامیدی فزاینده از رویکرد دولت اسرائیل در قبال مناقشه و فشارهای گسترده در داخل کشور مواجه است، زیرا او برای انتخاب مجدد مبارزات انتخاباتی خود را آغاز می کند. متحدان ایالات متحده در خارج از کشور نیز ابراز ناامیدی می کنند، زیرا فرانسه خواستار تحقیق در مورد مرگ کاروان کمک است.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در ایکس گفت: «خشم عمیق از تصاویری که از غزه می‌آید، جایی که غیرنظامیان توسط سربازان اسرائیلی هدف قرار گرفته‌اند. من شدیدترین محکومیت خود را نسبت به این تیراندازی‌ها ابراز می‌کنم و خواستار حقیقت، عدالت و احترام به قوانین بین‌المللی هستم.»

به گفته مقامات، بایدن در عین حال تمایلی به ایجاد هرگونه تغییر عمده در سیاست خود در قبال اسرائیل، از جمله قرار دادن شرایط برای کمک نظامی به اسرائیل، همانطور که برخی دموکرات ها پیشنهاد می کنند، ندارد.

مقامات کاخ سفید روز پنجشنبه گفتند که دولت از دولت اسرائیل خواسته است که حمله در غزه را بررسی کند و اطلاعات بیشتری در مورد آنچه منجر به کشته شدگان شده است، ارائه کند.

یکی از منابع آگاه با گفتگوهای دولت بایدن در پاسخ به این سوال که آیا مقامات آمریکایی به اسرائیل ایمان کامل دارند یا تلاش خواهند کرد تا این رویداد را به طور مستقل بررسی کنند، به NBC News گفت که فراتر از درخواست از اسرائیل، آمریکا به دلیل دارایی های محدود نمی تواند انجام دهد. و پرسنل در زمین برای جمع آوری اطلاعات. برخی دیگر از مقامات به طور خصوصی ابراز تردید کردند که اسرائیل گزارش کاملی از آنچه رخ داده است ارائه دهد.

بایدن روز پنجشنبه با رهبران قطر و مصر که نقش محوری در مذاکرات داشته اند، تلفنی گفتگو کرد. به گفته یک مقام ارشد دولت، این تماس ها از قبل در مورد مذاکرات مربوط به معامله گروگان ها برنامه ریزی شده بود و نه در پاسخ به حادثه مرگبار غزه. کاخ سفید هیچ گونه گفتگوی آتی ریاست جمهوری با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل را اعلام نکرده است.

یکی از مقامات آمریکایی گفت: «شکی نیست» که کشته شدن غیرنظامیان فلسطینی در روز پنجشنبه منجر به شکست حتی بدتر اعتماد بین طرفین در میز مذاکره می شود. بایدن به همین میزان اعتراف کرد و به خبرنگاران گفت که «می داند» این موضوع مذاکرات را عمیقاً پیچیده خواهد کرد.

مقامات دولت بیشتر روز پنجشنبه را صرف تعیین میزان آسیب به مذاکرات کردند، که به گفته آنها پس از هفته ها مذاکره حضوری، اکنون از راه دور انجام خواهد شد.

عینک آفتابی سیاستمدار سیاسی سیاست (اندرو هارنیک / AP)عینک آفتابی سیاستمدار سیاسی سیاست (اندرو هارنیک / AP)

عینک آفتابی سیاستمدار سیاسی سیاست (اندرو هارنیک / AP)

به گفته دو مقام ارشد آمریکایی، در هفته‌های اخیر، مقامات دولت چندین نشست در سطح بالا برای بحث در مورد اقدامات سیاسی احتمالی که ممکن است اسرائیل را برای تغییر مسیر در غزه تشویق کند، برگزار کرده‌اند. این گفتگوها شامل اقدامات تنبیهی مانند جلوگیری یا به تعویق انداختن فروش تسلیحات به اسرائیل یا کاهش اشتراک اطلاعاتی ایالات متحده است که برخی از دموکرات ها به طور خصوصی رئیس جمهور را برای انجام آن تحت فشار قرار داده اند.

این نشست‌ها که برخی از آنها توسط جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رهبری می‌شد، همچنین شامل بررسی مشوق‌هایی مانند پیشنهاد تقویت دفاع هوایی اسرائیل و مداخله با متحدان آمریکا برای جلب حمایت بین‌المللی بیشتر از اسرائیل در ادامه عملیات نظامی خود در غزه بود. ، مقامات گفتند.

برخی از متحدان دموکرات رئیس جمهور امیدوار بودند که قرار گرفتن بایدن در میان رای دهندگان در ایالت های میدان نبرد مانند میشیگان بتواند او را متقاعد کند که در قبال اسرائیل تغییراتی در سیاست ایجاد کند. اما تاکنون، رئیس‌جمهور در برابر ایجاد تغییرات مقاومت کرده است و مقامات گفتند تا زمانی که توافق برای آزادی گروگان‌های حماس در ازای آتش‌بس موقت امکان‌پذیر باشد، انتظار تغییر آن را ندارند.

بایدن به طور خصوصی به برخی از دموکرات‌ها گفته است که مطمئن نیست که عدم استفاده از تسلیحات از اسرائیل مؤثر باشد، زیرا به گفته یک فرد آشنا با اظهارات وی، در حالی که اسرائیل خواهان کمک نظامی بیشتر است، نیازی به آن ندارد.

لوید آستین، وزیر دفاع، روز پنجشنبه در جریان جلسه استماع کنگره از وی پرسیده شد که آیا در صورت سرپیچی از هشدارهای آمریکا و تهاجم زمینی به رفح، ارسال تسلیحات به اسرائیل را متوقف خواهد کرد و او گفت که این تصمیم رئیس جمهور خواهد بود.

اسرائیل از ایالات متحده درخواست موشک های هلفایر بیشتری کرده است اما مقامات می گویند که دولت تمایلی به ارائه آنها نداشته است. به گفته یک مقام ارشد دولت و یک مقام کنگره، ایالات متحده در سال 2015 خرید 3000 موشک هلفایر را تایید کرد، اما در ماه‌های اخیر درخواست بیشتری کرده است.

Hellfireها موشک های هدایت شونده هوا به زمین هستند که می توانند از هلیکوپتر و سایر هواپیماها شلیک شوند.

در حالی که بایدن همچنین گفته است که سخت تلاش می کند تا به توقف موقت حمله نظامی اسرائیل به غزه دست یابد، او همچنین نگرانی خود را در مورد بیگانه کردن حامیان یهودی خود با تزلزل در حمایت بی قید و شرط خود از دولت یهودی ابراز کرده است.

یکی از اهداکنندگان دموکرات که اظهارات خصوصی رئیس جمهور را شنیده است، گفت: “شما نمی خواهید سیگنال مختلطی ارسال کنید که آنها به اسرائیل پشت خواهند کرد.”

برخی از مقامات دولت بر این باورند که اسرائیل تهاجم زمینی به رفح را حداقل تا چند هفته متوقف خواهد کرد، تا حدی به این دلیل که بسیاری از منابع اسرائیل در نقاط دیگر غزه متمرکز شده است. اما از روز پنجشنبه، ایالات متحده هنوز برنامه‌های ارتش اسرائیل برای عملیات نظامی در رفح یا استراتژی خود را برای تخلیه بیش از یک میلیون غیرنظامی که در آنجا پناه گرفته‌اند، دریافت نکرده است. به گفته مقامات دولت، مقامات ایالات متحده به اسرائیل روشن کرده اند که می خواهند قبل از شروع تهاجم زمینی، نقشه ها را ببینند.

منابع آگاه با آخرین اطلاعات در رفح گفتند که ارتش اسرائیل نیروهای زمینی یا تجهیزاتی را به منطقه منتقل نکرده است تا نشان دهد که حمله نزدیک است.

از آنجایی که صحنه‌های غزه نشان می‌دهد که فلسطینی‌ها تا چه اندازه برای غذا ناامید هستند، دولت بایدن در روزهای اخیر در حال بررسی پرتاب هوای نظامی برای دریافت کمک به فلسطینی‌ها در غزه بوده است. اما مقامات می پذیرند که مستقیم ترین گزینه برای کمک هنوز از طریق معامله گروگان گیری و آتش بس موقت است که به کامیون ها اجازه می دهد از گذرگاه های مرزی به غزه عبور کنند.

یکی از مقامات دولت به NBC News گفت که زمان تصمیم گیری احتمالی در مورد افت هوا هنوز مشخص نیست. این شخص گفت که قطرات هوا می تواند از نظر لجستیکی چالش برانگیز باشد و انداختن کمک در محل مورد نظر دشوار است. همچنین هیچ تضمینی در مورد اینکه چه کسی این کمک ها را دریافت می کند یا اگر ریزش هوا باعث هرج و مرج در زمین شود وجود ندارد.

در همان زمان، مقامات سازمان ملل هشدار می دهند که حداقل یک نفر از هر 4 نفر از تقریباً 2 میلیون نفر در غزه – تقریباً 500000 نفر – به قحطی نزدیک هستند.

این مقاله در ابتدا در NBCNews.com منتشر شده است

منبع