وزیر ژاپن به دلیل اظهارات اعدام استعفا کرد، نخست وزیر سفر را به تعویق انداخت

اما گزارش‌های رسانه‌ها بعداً نشان داد که او در سه ماه گذشته در جلسات دیگری نیز اظهارات مشابهی را بیان کرده است.

توکیو (AP) – فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن، روز جمعه عزیمت خود را به سه اجلاس آتی جنوب شرق آسیا به تاخیر انداخت تا وزیر دادگستری خود را برکنار کند و جایگزینی برای آن پیدا کند به دلیل اظهاراتی که وی در مورد مجازات اعدام بیان کرد و به عنوان نامناسب مورد انتقاد قرار گرفت.

ماه گذشته، دایشیرو یاماگیوا پس از اینکه با انتقادهایی روبرو شد که به دلیل توضیح ندادن به پیوندهای خود با کلیسای وحدت، از سمت وزیر اقتصاد استعفا داد.

این اظهارات به سرعت باعث انتقادات مخالفان و حتی در داخل حزب حاکم کیشیدا شد و می‌تواند دولت او را بیشتر متزلزل کند، دولتی که در حال حاضر درگیر مناقشه بر سر روابط چند دهه‌ای خود با کلیسای اتحاد است، یک فرقه مذهبی مستقر در کره جنوبی که در ژاپن متهم به اتهام است. استخدام مشکل ساز و شستشوی مغزی طرفداران برای اهدای کمک های عظیم.

حناشی پس از انتقاد شدید به خاطر این تصور که اعدام را سبک می‌پذیرد، عذرخواهی کرده بود، در حالی که ژاپن از قبل به دلیل حفظ مجازات اعدام با انتقادهای بین‌المللی مواجه بود.

حناشی، یکی از اعضای فراکسیون خود کیشیدا در حزب حاکم لیبرال دموکرات، تنها سه ماه در این سمت بود و دومین وزیری خواهد بود که از زمانی که نخست وزیر کابینه خود را در اوت تغییر داد، در تلاشی ناموفق برای تغییر محبوبیت رو به کاهش دولتش، برکنار می شود. .

پیوندهای کلیسایی حزب حاکم پس از ترور شینزو آبه، نخست وزیر سابق، در ژوئیه ظاهر شد. روابط کلیسایی حزب حاکم به پدربزرگ آبه و رهبر سابق نوبوسوکه کیشی برمی گردد که از موضع ضد کمونیستی کلیسا حمایت کرد و به ریشه یابی آن در ژاپن کمک کرد.



منبع

او روز پنجشنبه گفت: «من عذرخواهی می‌کنم و اظهاراتم را پس می‌گیرم که با گزارش‌های رسانه‌ها مواجه شد مبنی بر اینکه این احساس را ایجاد می‌کند که مسئولیت خود را سبک می‌پذیرم.»

یاسوهیرو هاناشی، وزیر دادگستری به خبرنگاران گفت که استعفای خود را روز جمعه به کیشیدا تقدیم کرده است، دو روز پس از آن که در یک جلسه حزب اظهار نظر کرد که شغل کم حاشیه اش تنها زمانی خبرساز می شود که از مهر “هانکو” خود برای تایید اعدام در صبح استفاده کند.

حناشی گفت: «من با سهل انگاری واژه اعدام را مثال زدم» و باعث «ناراحتی» مردم و مسئولان وزارتخانه‌ها شدم، در حالی که در برنامه‌های مجلس و کابینه مشکل ایجاد کردم. تصمیم گرفتم (از سمت وزیر دادگستری) استعفا بدهم تا نوعی عذرخواهی از مردم و عزم خود برای از سرگیری فعالیت سیاسی ام باشد.»

کیشیدا بعداً به خبرنگاران گفت که استعفای حناشی را پذیرفت زیرا «اظهار سهل‌انگیز» او به اعتماد عمومی به سیاست‌های عدالت لطمه زد و می‌تواند پیشرفت بحث پارلمان در مورد موضوعات کلیدی، از جمله اقدامات حمایتی برای افراد دارای مشکلات مالی و خانوادگی به دلیل کلیسا را ​​متوقف کند.

کیشیدا مجبور شد پیش از عزیمت به یک سفر 9 روزه، فوراً با این مشکل با کابینه خود برخورد کند. او گفت که قصد دارد اوایل شنبه توکیو را ترک کند تا در تمام جلسات برنامه ریزی شده در اجلاس سران آسه آن و همچنین نشست گروه 20 در اندونزی و مجمع همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه در بانکوک شرکت کند.

حناشی گفت که در دو روز گذشته با کیشیدا در مورد استعفای احتمالی خود مشورت کرده است، اما به او توصیه شده است که در درجه اول تمام تلاش خود را برای عذرخواهی و توضیح انجام دهد.

کیشیدا گفت که وزیر سابق کشاورزی، کن سایتو را به عنوان جایگزین انتخاب کرده است.