نیوسام کالیفرنیا با سوال سختی روبرو است: چه کسی جایگزین فاینشتاین خواهد شد؟

این وضعیت یک کد غم انگیز و عمومی برای حرفه پیشگامانه یک رهبر دموکرات ایجاد کرده است که موانع جنسیتی را در کالیفرنیا و واشنگتن شکست.

او خاطرنشان کرد که انتخابات مقدماتی به سرعت در ماه مارس نزدیک می‌شود، و افزود که نسبت به انتقاداتی که رای‌دهندگان باید مقامات منتخب خود را انتخاب کنند، حساس است و اشاره کرد که ممکن است در صورت وقوع، سرپرستی را برای تصدی این مقام انتخاب کند.

در مصاحبه اخیر با تلویزیون فاکس 11 در لس آنجلس، نیوسام گفت که با توصیه هایی برای پرکردن جای خالی احتمالی سنا مواجه شده است. او فاینشتاین را مربی و یکی از نزدیک ترین دوستانش می خواند و گفت امیدوار است هرگز تصمیمی برای پر کردن صندلی او بگیرد.

اما بعداً قول داد که اگر صندلی فاینشتاین خالی شود، یک زن سیاه پوست را به جای او انتخاب کند. اگر فاینشتاین کنار برود، از او انتظار می رود که به قول خود عمل کند.

در سال‌های اخیر سؤالاتی در مورد حافظه و قدرت ذهنی فینشتاین مطرح شده است، اگرچه او از تأثیرگذاری خود دفاع کرده است. از زمان بازگشتش به واشنگتن، او گاهی در گفتگوهای کوتاه با خبرنگاران گیج به نظر می رسید. دفتر او همچنین فاش کرد که او از یک حمله آنسفالیت یا التهاب مغز رنج می برد که می تواند ناشی از زونا نیز باشد.

اگر او یکی از نامزدهای اعلام شده سنا را انتخاب می کرد، نیوسام زمینه رو به رشد را متزلزل می کرد و آن شخص را به مقام پیشتاز ارتقا می داد. باربارا لی، نماینده ایالات متحده، که سیاه پوست است، در حال حاضر در رقابت با نمایندگان دموکرات، کیتی پورتر و آدام شیف، که هر دو سفیدپوست هستند، رقابت می کند.

خلاصه خیلی ناشناخته است.

فاینشتاین که ماه آینده 90 ساله می‌شود و مسن‌ترین عضو کنگره است، علی‌رغم درخواست‌های داخل حزب خود برای استعفا، هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه در نظر دارد کناره‌گیری کند، ارائه نکرده است. ظاهر ضعیف او، تعاملات گیج‌کننده با خبرنگاران در واشنگتن و فهرست فزاینده چالش‌های بهداشتی که توسط دفتر او فاش شده است، همچنان سوالاتی را در مورد تناسب او برای این کار – حالا و آینده – مطرح می‌کند.

لس آنجلس (AP) – مبارزات پزشکی مداوم سناتور آمریکایی دایان فاینشتاین یک سؤال سیاسی حساس را ایجاد کرده است که پاسخی آسان ندارد: در صورت خالی شدن صندلی، فرماندار کالیفرنیا، گاوین نیوسام، چه کسی را به جای او انتخاب می کند؟

در صورت بروز یک جای خالی، طیف وسیعی از نام‌ها، از نامشخص تا معروف – از جمله اپرا وینفری – در محافل کالیفرنیا به عنوان جایگزین‌های احتمالی مطرح شده‌اند. نیوسام که از او به‌عنوان نامزد احتمالی ریاست‌جمهوری در آینده یاد می‌شود، باید با پیچیدگی‌های سیاسی نیز دست و پنجه نرم کند که برخی از ساخته‌های خودش است: در سال 2021 او قول داد در صورت باز شدن صندلی فاینشتاین، یک زن سیاه‌پوست را منصوب کند. در همین حال، یک کمپین سنا در سال 2024 برای پر کردن کرسی زمانی که دوره ریاست سناتور در ژانویه 2025 به پایان می رسد، در جریان است.

جک پیتنی، دانشمند علوم سیاسی کالج کلرمونت مک کنا، خاطرنشان کرد که اگر نیوسام از قول خود مبنی بر نام بردن یک زن سیاهپوست عقب نشینی کند، هر گونه جاه طلبی ریاست جمهوری که ممکن است در نظر گرفته شود، خدشه دار خواهد شد، و خاطرنشان کرد که نامزد مورد علاقه رای دهندگان سیاه پوست، نامزد ریاست جمهوری حزب دموکرات برای هر بار نامزدی ریاست جمهوری شده است. چرخه از سال 1992.

انتخاب‌های نیوسام همگی با خطر مواجه هستند.

مدوکس گفت: «لی بسیار واجد شرایط ترین زن آفریقایی-آمریکایی است که در صورت وجود جای خالی، سناتور فینشتاین را جایگزین می کند.

برای پر کردن یک جای خالی سنا، نیوسام این اختیار را دارد که جانشین خود را معرفی کند. او حتی می‌توانست خودش را انتخاب کند، اگرچه بعید است. قوانین ایالتی زمان برگزاری انتخابات را تعیین می کند.

پیتنی گفت: «آخرین کاری که می‌خواهید انجام دهید اگر به فکر نامزدی برای ریاست‌جمهوری هستید این است که جناح نامزد حزب دموکرات را از خود دور کنید».

فاینشتاین در 10 مه – حدود 10 هفته پس از تشخیص بیماری، سپس برای مدت کوتاهی در بیمارستان با بیماری زونا در سانفرانسیسکو به سنا بازگشت. در بازگشت به کاپیتول، او به طور قابل توجهی لاغرتر بود و یک طرف صورتش آویزان بود، ظاهراً به دلیل سندرم رمزی هانت، که می تواند زمانی رخ دهد که ویروس زونا به عصب صورت نزدیک گوش ها برسد. همچنین می تواند باعث کاهش شنوایی شود.

وعده نیوزوم: ارتقای یک زن سیاه پوست به سنا

فهمیدم. برای آنهایی که می گویند، دیگر بس است که نیوسام این انتخاب ها را انجام داد! من آن را دریافت می کنم. من با تو هستم. می فهمم.» او گفت.



منبع

کرمان مادوکس، یک استراتژیست دموکرات مستقر در لس آنجلس و جمع آوری کمک های مالی که سیاه پوست است، گفت: «او این تعهد را انجام داد و من فکر نمی کنم که هیچ جایی برای فرماندار وجود داشته باشد که به تعهد خود عمل نکند.

هنگامی که سناتور کالیفرنیا کامالا هریس استعفا داد تا معاون رئیس جمهور شود، نیوسام با فشار سیاه پوستان، لاتین تبارها و سایر گروه ها بر سر انتخاب جایگزین مواجه شد. برخی احساس کردند که او باید هریس، تنها زن سیاهپوست در سنای ایالات متحده، را با یک زن سیاه پوست دیگر جایگزین کند. اما دیگران فکر می کردند که زمان آن رسیده است که کالیفرنیا اولین سناتور لاتین تبار خود را داشته باشد و نیوسام وزیر امور خارجه وقت الکس پادیلا را برای این شغل انتخاب کرد.

او می تواند درگیر کمپین فعلی سنا شود و یکی از نامزدهای اعلام شده را برای پر کردن یک جای خالی فاینشتاین انتخاب کند.

در اینجا نگاهی به آنچه ممکن است رخ دهد است:

وضعیت سلامتی فاینشتاین چگونه است؟

جری رابرتز، زندگی‌نامه‌نویس فاینستاین، در مصاحبه‌ای با لس‌آنجلس تایمز که یکشنبه منتشر شد، گفت که سناتور «تا حدی به خود اعتقاد دارد که هیچ‌کس نمی‌تواند به او بگوید چه کاری می‌تواند انجام دهد یا نمی‌تواند انجام دهد. او اعتقاد و اعتماد فوق العاده ای به قدرت و توانایی خود دارد.»

گزینه دیگر این است که یک سرپرست انتخاب کنید، و سپس تصمیم گیری را به رای دهندگان واگذار کنید تا در انتخابات سال آینده تصمیم بگیرند – کسی که کرسی را داشته باشد اما نامزد سنا نباشد. اینجاست که نام‌هایی مانند وینفری مطرح می‌شود – یک سلبریتی که سیاه‌پوست است و اتفاقاً به وعده قرار ملاقات نیوسام عمل می‌کند. با این حال، Newsom همچنین ممکن است برای کسی که مایل به گرفتن یک قرار کوتاه مدت است، دشوار باشد.

کدام راه برای چرخیدن – مراقب یا مدعی؟

به توصیه پزشکان، کارکنان فاینشتاین می‌گویند که او با برنامه‌ریزی سبک‌تری کار می‌کند زیرا با عوارض جانبی ویروس از جمله مشکلات بینایی و تعادل مقابله می‌کند. او برای رفتن به دفتر و جلسات کمیته خود از ویلچر استفاده می کند.

لوری ویلسون، عضو مجلس دموکرات، که ریاست انجمن سیاهپوستان قانونگذاری در ساکرامنتو را بر عهده دارد، گفت: “نیوزوم باید به قول خود مبنی بر انتصاب یک زن سیاهپوست عمل کند” در صورت استعفای فاینشتاین. “من به قول او به او اعتماد دارم. ما در حال حاضر هیچ زن سیاه پوستی در سنا نداریم، بنابراین اگر فرصتی فراهم شود، فرماندار باید برای رفع این کمبود نمایندگی اقدام کند.»