نخست وزیر اسرائیل پیش از سفر بایدن خواستار روابط با عربستان سعودی شد

پادشاهی مدتهاست که برقراری روابط دیپلماتیک کامل با اسرائیل را مشروط به راه حل دو کشوری برای درگیری چند دهه با فلسطینیان کرده است. اسرائیل و فلسطینی ها بیش از یک دهه است که مذاکرات اساسی انجام نداده اند.

قرار است بایدن روز چهارشنبه برای سفر سه روزه وارد اسرائیل شود که شامل دیدار با مقامات فلسطینی در کرانه باختری اشغالی نیز می شود. از آنجا مستقیماً به عربستان سعودی پرواز خواهد کرد.

اسرائیل و عربستان سعودی روابط دیپلماتیک رسمی ندارند، اما روابط امنیتی مخفیانه ای بر سر دشمنی دوجانبه رقیب سرسخت منطقه ای ایران دارند. اعتقاد بر این است که پادشاهی در میان تعداد انگشت شماری از کشورهای عربی است که روابط باز با اسرائیل را می سنجید.

بایدن نوشت: «من همچنین اولین رئیس‌جمهوری خواهم بود که از اسرائیل به جده، عربستان سعودی پرواز می‌کند. این سفر همچنین نماد کوچکی از روابط نوپا و گام‌هایی به سوی عادی‌سازی بین اسرائیل و جهان عرب خواهد بود که دولت من برای تعمیق و گسترش آن تلاش می‌کند.»

یایر لاپید، نخست وزیر اسرائیل در جلسه هفتگی کابینه گفت: «اسرائیل دست خود را به سوی همه کشورهای منطقه دراز می کند و از آنها می خواهد که با ما روابط برقرار کنند، با ما روابط برقرار کنند و تاریخ را برای فرزندان ما تغییر دهند.» او گفت که بایدن “پیام صلح و امید از سوی ما” را با سفر به عربستان سعودی به همراه خواهد داشت.

اما در سال های اخیر نشانه هایی از تغییر نگرش دیده شده است. عربستان سعودی به پروازهای بین اسرائیل و کشورهای حاشیه خلیج فارس اجازه عبور از حریم هوایی این کشور را داده است. در سال 2020، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر وقت اسرائیل، ظاهراً برای دیدار با ولیعهد محمد بن سلمان به عربستان سعودی رفت و هفته گذشته چندین خبرنگار دفاعی اسرائیل از پادشاهی دیدن کردند و گزارش های خبری در مورد استقبال آنها منتشر کردند.



منبع

بایدن روز یکشنبه در مقاله ای در واشنگتن پست گفت که قصد دارد دو کشور را به هم نزدیکتر کند.

روابط اسرائیل با کشورهای عربی پس از عادی سازی روابط با چهار کشور عربی در سال 2020 به عنوان بخشی از توافقنامه ابراهیم با میانجیگری ایالات متحده افزایش یافته است. همکاری دفاعی از زمانی که پنتاگون در سال گذشته هماهنگی با اسرائیل را از فرماندهی آمریکا در اروپا به فرماندهی مرکزی یا سنتکام تغییر داد، تشدید شده است. این اقدام ارتش اسرائیل را با ارتش کشورهای دشمن سابق، از جمله عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی که هنوز اسرائیل را به رسمیت نشناخته اند، جمع کرد.

روابط رسمی با عربستان سعودی یک کودتای دیپلماتیک بزرگ برای اسرائیل خواهد بود. پادشاهی علناً در مورد تایید همکاری با اسرائیل خودداری کرده است. ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی از دیرباز حامی فلسطینی ها و تمایل آنها برای ایجاد یک کشور مستقل در کرانه باختری، نوار غزه و بیت المقدس شرقی بوده است. اسرائیل هر سه منطقه را در سال 1967 تصرف کرد، اگرچه در سال 2005 نیروها و شهرک نشینان خود را از غزه خارج کرد.

اورشلیم (AP) – نخست وزیر اسرائیل روز یکشنبه ابراز امیدواری کرد که کشورش روابط دیپلماتیک رسمی با عربستان سعودی برقرار کند، چند روز قبل از سفر جو بایدن، رئیس جمهور این کشور به عنوان بخشی از یک سفر منطقه ای.