نامه ریچارد نیکسون از طبقه بندی خارج شده به پرزیدنت کلینتون نشان می دهد که در مورد روسیه پیشگو است


یک ماه قبل از مرگش در آوریل 1994، ریچارد نیکسون، رئیس‌جمهور سابق، نامه‌ای به بیل کلینتون، رئیس‌جمهور وقت نوشت و در آن چیزی که کلینتون بعدها آن را «مشاور عاقلانه، به‌ویژه در مورد روسیه» خواند، ارائه کرد. محتویات آن نامه اکنون توسط کتابخانه ریاست جمهوری کلینتون از حالت طبقه بندی خارج شده و به نظر پیشگوئی می رسد.

نیکسون در نامه هفت صفحه‌ای به تاریخ 21 مارس 1994 که توسط پروفسور تاریخ، لوک نیچتر در وال استریت ژورنال مورد بحث قرار گرفت، ارزیابی صریح از وضعیت سیاسی روسیه ارائه کرد و دقیقاً پیش‌بینی کرد که روابط بین مسکو و کیف بدتر خواهد شد و شخصی مانند پوتین می‌تواند به قدرت برسد. نیکسون، 81 ساله در آن زمان، این نامه را پس از بازگشت از یک سفر دو هفته ای به روسیه و اوکراین نوشت.

در حالی که رئیس جمهور سابق به دلیل خروج از کاخ سفید در بحبوحه رسوایی در سال 1974 بدنام است، میراث او شامل معمار تنش زدایی با اتحاد جماهیر شوروی در طول جنگ سرد است. در سال 1972، نیکسون اولین رئیس جمهور ایالات متحده بود که به مسکو سفر کرد و در آنجا معاهده موشک های ضد بالستیک و معاهده محدودیت تسلیحات استراتژیک را با دبیر کل شوروی لئونید برژنف امضا کرد. نیکسون سال‌های پس از ریاست‌جمهوری خود را صرف سفرهای خارجی از طرف ایالات متحده کرد و بر اساس چندین دهه تجربه برای هدایت سیاست ایالات متحده در دوران پس از جنگ سرد، مشاوره ارائه داد.

نیکسون بقای آزادی سیاسی و اقتصادی در روسیه را “مهمترین مسئله سیاست خارجی که ملت برای تعادل قرن حاضر با آن روبرو خواهد شد” دانست. با این درک، او به کلینتون گفت که بر اساس آنچه در روسیه دید، یک دموکراسی نوپا در دوران ریاست جمهوری سابق روسیه بوریس یلتسین در خطر است.

روسیه با درس هایی که از ایران آموخته است از تحریم های جهان دوری می کند: “اتحاد راحتی”

رئیس جمهور ریچارد نیکسون

رئیس جمهور ریچارد نیکسون مدت کوتاهی پس از انتخاب شدن برای دومین دوره با اکثریت آرا در یک گردهمایی سخنرانی پیروزی ایراد می کند.

نیکسون نوشت: «به عنوان یکی از اولین حامیان یلتسین در این کشور و به عنوان کسی که همچنان او را به خاطر رهبری‌اش در گذشته تحسین می‌کنم، با اکراه به این نتیجه رسیده‌ام که وضعیت او پس از انتخابات دسامبر به سرعت رو به وخامت گذاشته است و روزهای رهبری بی‌چون و چرای او بر روسیه به پایان رسیده است. دوره‌های نوشیدن او طولانی‌تر و دوره‌های افسردگی او مکرر است. دردسرسازتر از همه، او دیگر نمی‌تواند به تعهداتش در قبال شما و دیگر رهبران غربی در یک محیط ضدآمریکایی فزاینده در دوما و کشور عمل کند.»

در برنامه FOX NEWS بخوانید

نیکسون پیش بینی کرد که روابط روسیه و اوکراین از بین خواهد رفت. او وضعیت اوکراین را “بسیار انفجاری” خواند.

نیکسون به کلینتون گفت: “اگر اجازه داده شود که از کنترل خارج شود، بوسنی را شبیه یک مهمانی باغ PTA خواهد کرد.”

رئیس سیا می‌گوید: پوتین برای انتقام از جنگ‌سالار مزدور وقت می‌خواهد

رئیس جمهور ریچارد نیکسون با لئونید برژنف صحبت می کند

گفتگوی پرزیدنت ریچارد نیکسون با لئونید برژنف، رهبر شوروی در 20 ژوئن 1973، در کمپ دیوید، مریلند.

رئیس جمهور پیشین به کلینتون توصیه کرد که نمایندگی دیپلماتیک آمریکا در کیف را تقویت کند و گفت و گو با تجار آمریکایی را بازگو می کند که شکایت داشتند که سفارت “کمبود کارکنان و هدایت ناکافی” دارد.

نیکسون همچنین از کلینتون خواست تا روابط خود را با جانشینان احتمالی یلتسین توسعه دهد. او نوشت: “بوش به دلیل روابط نزدیک شخصی خود، اشتباه کرد که به مدت طولانی به گورباچف ​​چسبید. شما باید در رابطه شخصی بسیار خوب خود با یلتسین از انجام همین اشتباه اجتناب کنید.”

او مطمئن نبود که بعداً چه کسی به قدرت خواهد رسید. نیکسون نوشت: «هنوز کسی نیست که در کلاس یلتسین به عنوان یک رهبر بالقوه در روسیه باشد. او به کلینتون اطلاع داد که جریان ناسیونالیستی و پوپولیستی در روسیه می تواند “نامزد معتبری برای ریاست جمهوری” ایجاد کند – تنها پنج سال قبل از روی کار آمدن رژیم ملی گرای روسیه پوتین.

نیروهای روسیه چند روز پس از تخریب تأسیسات بندر دریای سیاه، ساختمان‌های انبار مزرعه را در اوکراین ویران کردند.

ریچارد نیکسون و بوریس یلتسین

رئیس جمهور روسیه بوریس یلتسین (رئیس جمهور) و رئیس جمهور سابق ایالات متحده ریچارد نیکسون، با تمام لبخند، در کرملین در 10 فوریه 1993 ملاقات کردند.

نیکسون نوشت: «روس‌ها آدم‌های جدی‌ای هستند. یکی از دلایلی که خروشچف را در سال 1964 در قفسه گذاشتند این بود که روس‌های مغرور از رفتارهای خام او در سازمان ملل و دیگر مجامع بین‌المللی شرمنده شدند.

این نامه همچنین برخی از بیزاری نیکسون از دیپلمات های حرفه ای را نشان می دهد. او نوشت: «در طول سال‌هایی که در کاخ سفید بودم، یاد گرفتم که بهترین تصمیم‌هایی که گرفتم، مانند تصمیم رفتن به چین در سال 1972، با مخالفت یا بدون تأیید اکثر افسران خدمات خارجی گرفته شد. نیکسون به کلینتون توصیه کرد که مسیر خود را ترسیم کند و کارکنانش از او عقب نمانند. “به یاد داشته باشید که افسران خدمات خارجی با عدم ایجاد مشکل به اوج می رسند. بنابراین آنها بیشتر به پوشاندن الاغ های خود علاقه مند هستند تا محافظت از شما.”

برای دریافت برنامه FOX NEWS کلیک کنید

کلینتون در سال های بعد توصیه های نیکسون را به خوبی به خاطر می آورد. او در سال 2013 گفت: «بعد از مرگ او، متوجه شدم که آرزو می‌کردم می‌توانستم تلفن را بردارم و از رئیس‌جمهور نیکسون بپرسم که درباره این موضوع یا آن مشکل چه فکر می‌کند، به‌ویژه اگر روسیه را درگیر کند».



منبع