ناسا پایان ماموریت تاریخ ساز هلیکوپتر مریخ را اعلام کرد

توسط جوی رولت

واشنگتن (رویترز) – ناسا روز پنجشنبه اعلام کرد که هلیکوپتر ربات مینیاتوری Ingenuity، که در سال 2021 به اولین هواپیمایی تبدیل شد که در سیاره ای دیگر پرواز کرد، دیگر نمی تواند پرواز کند و به یک ماموریت در مریخ که بسیار بیشتر از برنامه ریزی اولیه طول کشید پایان داد.

ناسا گفت: «تلخ و شیرین است که باید اعلام کنم Ingenuity، «هلیکوپتر کوچکی که می‌توانست» – و مدام می‌گفت، «فکر می‌کنم می‌توانم، فکر می‌کنم می‌توانم» – خوب، اکنون آخرین پرواز خود را روی مریخ انجام داده است.» مدیر بیل نلسون در ویدئویی که در رسانه های اجتماعی منتشر شده است، گفت.

آژانس فضایی ایالات متحده گفت که Ingenuity در طول پرواز دوم به آخرین خود “فرود اضطراری” انجام داد. ناسا افزود: در طی آخرین پرواز خود، این کاوشگر در 18 ژانویه ارتباط خود را با Perseverance، مریخ نوردی که Ingenuity در سال 2021 از آن مستقر کرد، زمانی که در حدود 3 فوت (1 متر) بالاتر از سطح زمین پرواز می کرد، از دست داد، ناسا افزود.

به گفته آژانس فضایی، مهندسان آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا روز بعد تماس خود را با Ingenuity برقرار کردند و تصاویر گرفته شده چند روز بعد نشان داد که یکی از پره‌های روتور فیبر کربن آن آسیب دیده است. تصویر منتشر شده توسط ناسا که توسط دوربین Ingenuity گرفته شده است، سایه هواپیما را بر روی سطح مریخ ثبت کرده است که به نظر می رسد یکی از پره های چرخان آن شکسته شده است.

نلسون گفت: «ما در حال بررسی احتمال برخورد تیغه به زمین هستیم.

استقامت که Ingenuity را بر روی شکم خود حمل می کرد، در فوریه 2021 بر سطح مریخ فرود آمد.

آنچه که به عنوان یک ماموریت برنامه ریزی شده 30 روزه برای نمایش پنج پرواز کوتاه در مریخ آغاز شد، به یک تلاش علمی تقریباً سه ساله شامل 72 پرواز تبدیل شد. ناسا گفت که Ingenuity مسافتی را در پروازهای مختلف خود طی کرد که 14 برابر دورتر از برنامه ریزی اولیه بود.

پس از اولین پرواز Ingenuity در آوریل 2021 – وزوز بالای سطح مریخ به مدت 39 ثانیه – مقامات ناسا از موفقیت هواپیمای 4 پوندی (1.8 کیلوگرمی) با انرژی خورشیدی به عنوان یکی از مواردی که به هموار کردن راه برای یک حالت جدید کمک می کند، استقبال کردند. اکتشافات هوایی در سیاره سرخ و سایر مقاصد منظومه شمسی، مانند زهره و قمر زحل تیتان.

نبوغ شبیه جعبه ای با چهار پایه و یک چتر آفتابی دو روتور است که برای پرواز در جو نازک مریخ طراحی شده است که نسبت به کشتی مشابه روی زمین به قدرت بیشتری نیاز دارد.

در آن پرواز اولیه، طبق برنامه ریزی شده تا ارتفاع 10 فوتی (3 متری) از سطح بالا رفت، سپس در حالی که 96 درجه می چرخید، قبل از انجام یک تاچ داون ایمن، در جای خود معلق شد. ناسا آن را با اولین پرواز کنترل شده تاریخی برادران رایت در سال 1903 از هواپیمای موتوردار آنها در نزدیکی کیتی هاوک، کارولینای شمالی مقایسه کرد.

موفقیت هلیکوپتر در پروازهای نمایشی اولیه، نقش سازنده تری را در مریخ به ارمغان آورد و با دوربین کوچک درونی خود به جستجوی اهداف مکانی برای Perseverance کمک کرد. ناسا گفت: این فضاپیما تقریباً 1000 روز مریخی زنده ماند که شامل فصول سرد زمستانی این سیاره نیز می شود.

به گفته ناسا، مهندسان آزمایش‌های نهایی را روی Ingenuity انجام خواهند داد و تصاویر باقی‌مانده را از رایانه داخلی آن دانلود خواهند کرد. در حال حاضر پشتکار برای عکاسی از آخرین مکان استراحت Ingenuity بسیار دور است.

(گزارش توسط جوی رولت؛ ویرایش توسط ویل دانهام)