مکزیک سالار مخوف مواد مخدر رافائل کارو کوینترو را دستگیر کرد

ویگیل پس از اینکه یک بار دیده بود که کارو کوینترو از یک زندان مکزیک خارج می‌شود، گفت امیدوار است که دولت خطر تکرار را نداشته باشد – گوزمان دو بار از زندان‌های حداکثر امنیتی مکزیک فرار کرد – و با درخواست احتمالی استرداد آمریکا موافقت کند.

DEA بلافاصله اظهار نظر نکرد.

تنش هایی بین دولت مکزیک و DEA پس از تصویب قانونی مکزیک برای محدود کردن عملیات آژانس ایالات متحده وجود داشت. اما اخیراً رئیس جدید DEA در مکزیک ویزا دریافت کرد که مقامات آمریکایی آن را نشانه پیشرفت در روابط دانستند.

او در فهرست افراد تحت تعقیب اف‌بی‌آی قرار داشت، با ۲۰ میلیون دلار جایزه برای دستگیری‌اش از طریق برنامه جوایز مواد مخدر وزارت امور خارجه. او در سال 2018 به فهرست 10 نفر از افراد تحت تعقیب FBI اضافه شد.

اما، دوارته گفت، کارو کوینترو “تنها بخشی از درگیری است، درگیری پایان نمی یابد.”

Caro Quintero یکی از تامین کنندگان اصلی هروئین، کوکائین و ماری جوانا به ایالات متحده در اواخر دهه 1970 بود. او کامارنا را به دلیل یورش به مزرعه ماری جوانا در سال 1984 مقصر دانست. در سال 1985، کامارنا به دستور کارو کوینترو در گوادالاخارا ربوده شد. جسد شکنجه شده او یک ماه بعد پیدا شد.

کارو کوینترو اهل بادیراگواتو، سینالوآ، همان منطقه ای بود که خواکین «ال چاپو» گوزمان، رهبر سابق کارتل سینالوآ، که اکنون در ایالات متحده محکوم به حبس ابد است. او در نهایت به یکی از «پدرخوانده‌های» قاچاق مواد مخدر مکزیکی تبدیل شد.

در سونورا، یکی از ایالتی که از تلاش های کارو کوینترو برای بازپس گیری قلمروش به شدت آسیب دیده بود، این امید وجود داشت که دستگیری او بتواند کمک کند.

رئیس جمهور آندرس مانوئل لوپز اوبرادور اظهار داشت که علاقه ای به بازداشت بزرگان مواد مخدر ندارد و ترجیح می دهد از خشونت اجتناب کند.

اما این بازداشت تنها چند روز پس از دیدار لوپز اوبرادور با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در کاخ سفید انجام شد.

ما در چند سال گذشته شاهد تلاش زیادی (برای دستگیری کارو کوینترو) نبودیم، به ویژه زمانی که (لوپز اوبرادور) وارد شد و بلافاصله شروع به از بین بردن بسیاری از زیرساخت ها و روابط دوجانبه بین ایالات متحده و مکزیک کرد. به قاچاق مواد مخدر.

دریاسالار خوزه اوروزکو که دفتر مطبوعاتی نیروی دریایی را رهبری می کند، گفت: ساعاتی پس از دستگیری کارو کوینترو، یک هلیکوپتر نیروی دریایی مکزیک در نزدیکی لوس موچیس، سینالوآ سقوط کرد و 9 سرنشین آن کشته شدند.

یکی از مقامات نیروی دریایی مکزیک، که مجاز به صحبت علنی نبود و تنها در صورتی که نامش ذکر نشده بود، با تایید این اقدام موافقت کرد، نیز دستگیری را تایید کرد. اداره ثبت زمان دستگیری کارو کوینترو را حوالی ظهر ذکر کرد و گفت که او در حال حمل و نقل بوده است، اما جزئیات بیشتری در مورد دستگیری بلافاصله در دسترس نیست.

مکزیکو سیتی (AP) – طبق گزارشات، رافائل کارو کوینترو، قاچاقچی بدنام مواد مخدر، که پشت قتل یک مامور DEA آمریکا در سال 1985 بود، نزدیک به یک دهه پس از خروج از زندان مکزیک و بازگشت به قاچاق مواد، جمعه توسط نیروهای مکزیکی دستگیر شد. ثبت ملی دستگیری دولت مکزیک

کارو کوینترو در سال 2013 پس از 28 سال حبس، زمانی که دادگاه حکم 40 ساله او را برای ربودن و قتل انریکه “کیکی” کامارنا، مامور اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا در سال 1985 لغو کرد، آزاد شد. این قتل وحشیانه نقطه پایینی در روابط آمریکا و مکزیک بود.

___

کارو کوینترو، رهبر سابق کارتل گوادالاخارا، از آن زمان به قاچاق مواد مخدر بازگشته بود و نبردهای خونینی را در ایالت مرزی سونورا در شمال مکزیک به راه انداخته بود.

ویجیل با توجه به بی‌علاقگی لوپز اوبرادور به تعقیب رهبران کارتل مواد مخدر، دستگیری کارو کوینترو را غافلگیرکننده خواند، اما او افزود که DEA هرگز از جستجوی کسی که یک مامور را کشته است دست نخواهد کشید.

مایک ویگیل، رئیس سابق عملیات بین‌المللی DEA، گفت که گمان می‌رود کارو کوینترو اخیراً مستقل عمل می‌کرده است، اگرچه شایعاتی وجود داشت که او به کارتل سینالوآ بازگشته است.

سیسیلیا دوارته، یک فعال با تیمی از جستجوگران داوطلب در سونورا که به دنبال قبرهای مخفی هستند، گفت: “به طور کلی به سونورا اعتقاد دارم، ممکن است آرامش وجود داشته باشد، و بله، آرامش برای ما وجود دارد، زیرا معتقدم ناپدید شدن ها کاهش خواهد یافت.” از ناپدید شدگان برخی از فعالان در بحبوحه جنگ های چمن کارو کوینترو با پسران “ال چاپو” در سونورا تهدید شده و حتی کشته شده اند.

دادگاه تجدیدنظر در سال 2013 حکم کارو کوینترو را لغو کرد، اما دادگاه عالی این حکم را تایید کرد. تا آن زمان خیلی دیر شده بود. کارو کوینترو در یک وسیله نقلیه منتظر روان شد.

سالازار گفت: «من در جلساتی با وزیر خارجه و کابینه امنیتی، همراه با همه آژانس‌هایمان که رئیس جدید DEA را در دست راست من نشسته‌اند، داشته‌ام. بنابراین اگر اینجا در مکزیک از ما استقبال نمی شد، این اتفاق نمی افتاد.

اندکی پیش از دستگیری کارو کوینترو در روز جمعه، کن سالازار، سفیر ایالات متحده، در جمع خبرنگاران گفت که در روابط امنیتی پیشرفت هایی حاصل شده است.

اوروزکو گفت: «هیچ مدرکی دال بر سرنگون شدن هواپیما و یا حضور کارو کوینترو در کشتی وجود ندارد. او روشن نکرد که آیا هلیکوپتر در عملیات دستگیری کارو کوینترو شرکت داشته است یا خیر، اما رسانه های محلی گزارش دادند که دستگیری در آن منطقه در شمال غربی مکزیک رخ داده است.

مارک استیونسون و ماریا ورزا نویسندگان آسوشیتدپرس در مکزیکوسیتی در این گزارش مشارکت داشتند.



منبع