منبع AP: پنس در برابر هیئت منصفه بزرگ تحقیقات انتخابات شهادت می دهد

این شهادت ساعاتی پس از آن صورت گرفت که دادگاه تجدیدنظر فدرال در حکمی مهر و موم شده، پیشنهاد وکلای ترامپ برای ممانعت از حضور پنس را رد کرد.

مشخص نیست که تحقیقات بازپرس ویژه چه زمانی به پایان می رسد یا چه کسی متهم خواهد شد.



منبع

جک اسمیت، بازپرس ویژه وزارت دادگستری که این تحقیقات را رهبری می‌کند، شبکه گسترده‌ای را در مصاحبه‌ها به کار برده و به دنبال شهادت فهرست بلندبالایی از دستیاران سابق ترامپ، از جمله پت سیپولونه، مشاور سابق کاخ سفید و استیون میلر، مشاور سابق کاخ سفید بوده است.

واشنگتن (AP) – به گفته یک فرد آشنا، مایک پنس، معاون رئیس جمهور سابق، روز پنجشنبه در برابر هیئت منصفه فدرال در حال تحقیق درباره تلاش های دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا و متحدانش برای لغو نتایج انتخابات ریاست جمهوری 2020، شهادت داد.

پنس، فرماندار سابق ایندیانا و نماینده کنگره، گفته است که ترامپ خانواده‌اش و هر کس دیگری را که آن روز در کاپیتول بودند به خطر انداخت و تاریخ او را «مسئول» خواهد دانست.

یک قاضی با این استدلال موافقت کرد و عملاً دامنه شهادت مورد انتظار او را محدود کرد.

این شخص برای بحث در مورد حضور خصوصی در مقابل هیئت منصفه درخواست ناشناس ماندن کرد.

پنس در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌بی‌اس «Face the Nation» که یکشنبه پخش شد، گفت: «ما از قانون تبعیت خواهیم کرد، حقیقت را خواهیم گفت. و داستانی که من در سرتاسر کشور برای مردم آمریکا تعریف کرده‌ام، داستانی که در صفحات خاطراتم نوشتم، داستانی است که من در آن محیط تعریف می‌کنم.»

پنس در اوایل سال جاری برای شهادت احضار شد، اما وکلای ترامپ با اشاره به نگرانی‌های مربوط به امتیازات اجرایی مخالفت کردند. یک قاضی در ماه مارس از ممانعت از حضور پنس امتناع کرد، اگرچه او با ادعاهای قانون اساسی معاون سابق رئیس جمهور مبنی بر اینکه نمی توان او را مجبور به پاسخگویی به سوالات مربوط به نقشش به عنوان ریاست بر صدور گواهینامه آرا در سنا در 6 ژانویه کرد، طرفداری کرد.

پنس به طور گسترده در مورد کمپین فشار ترامپ صحبت کرده است که از او خواسته است تا پیروزی دموکرات جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری را در روزهای منتهی به 6 ژانویه رد کند، از جمله در کتاب خود “پس خدایا به من کمک کن”. پنس به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور، نقش تشریفاتی بر شمارش آرای کالج الکترال توسط کنگره نظارت داشت، اما علی‌رغم مخالفت ترامپ، قدرت تأثیرگذاری بر نتایج را نداشت.

وکلای پنس چالش محدودتر خود را برای احضاریه مطرح کرده بودند. آنها استدلال کردند که از آنجایی که پنس به عنوان رئیس مجلس سنا در حال شمارش آرای انتخاباتی در کنگره در 6 ژانویه بود، از او در برابر اجبار برای شهادت در مورد آن روند تحت بند “سخنرانی یا بحث” قانون اساسی محافظت شد. در نظر گرفته شده است تا از اعضای کنگره در برابر سؤال در مورد اقدامات قانونی رسمی محافظت کند.

اسمیت به طور جداگانه درباره سوء استفاده احتمالی از صدها سند طبقه بندی شده در ملک او در پالم بیچ، فلوریدا، مار-آ-لاگو، و همچنین تلاش های احتمالی برای ممانعت از این تحقیقات، تحقیق می کند. روز چهارشنبه، وکلای ترامپ در آن تحقیقات، تحقیقات وزارت دادگستری را “به شدت ناکارآمد” و “آلوده سیاسی” خواندند و از کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان خواستند تا با برگزاری جلسات استماع و ارائه قانونی برای اصلاح رویه‌های رسیدگی به اسناد طبقه‌بندی شده در کاخ سفید وارد عمل شود. استاندارد کردن رویه ها برای رؤسای جمهور و معاونان رئیس جمهور برای زمانی که آنها از سمت خود خارج می شوند.

وکلای دادگستری نوشتند: «به وزارت دادگستری باید دستور کناره‌گیری داده شود و جامعه اطلاعاتی باید در عوض تحقیقات مناسبی را انجام دهد و گزارش کاملی را به این کمیته و همچنین همتایان شما در سنا ارائه کند».

“به مدت چهار سال، ما یک رابطه کاری نزدیک داشتیم. این پایان خوبی نداشت.

حضور پنس در مقابل هیئت منصفه بزرگ در واشنگتن برای بررسی دقیق رئیس‌جمهوری که زمانی وفادارانه به او خدمت می‌کرد، نقطه عطفی در تحقیقات وزارت دادگستری است و احتمالاً به دادستان‌ها یک گزارش اول شخص کلیدی درباره مکالمات و رویدادهای خاص در هفته‌های قبل از حادثه مرگبار 6 ژانویه 2021 می‌دهد. شورش در ساختمان کنگره آمریکا این امر همچنین پیامدهای سیاسی قابل توجهی دارد، زیرا پنس به ورود به رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری 2024 و رقابت احتمالی ترامپ، نامزد پیشتاز جمهوری خواهان اشاره می کند.