منابع می گویند که چین به ایران فشار می آورد تا حملات حوثی ها در دریای سرخ را مهار کند

نوشته پریسا حافظی و اندرو هیلی

دبی (رویترز) – چهار منبع ایرانی و یک دیپلمات آگاه گفتند که مقامات چینی از همتایان ایرانی خود خواسته‌اند که در مهار حملات حوثی‌های مورد حمایت ایران به کشتی‌ها در دریای سرخ کمک کنند، در غیر این صورت به روابط تجاری با پکن آسیب می‌رسانند.

منابع ایرانی گفتند که بحث در مورد حملات و تجارت بین چین و ایران در چندین نشست اخیر در پکن و تهران انجام شده است و از ارائه جزئیات درباره زمان وقوع آنها یا شرکت کنندگان خودداری کردند.

یکی از مقامات ایرانی که در گفتگو با رویترز مشروط به گفتگو با رویترز گفت: اساساً چین می‌گوید: «اگر به هر طریقی به منافع ما آسیب وارد شود، بر تجارت ما با تهران تأثیر می‌گذارد. بنابراین به حوثی‌ها بگویید خویشتن‌دار باشند». ناشناس بودن

حملاتی که به گفته حوثی‌ها در حمایت از فلسطینی‌های غزه انجام می‌شود، هزینه حمل و نقل و بیمه را با ایجاد اختلال در مسیر تجاری کلیدی بین آسیا و اروپا که به طور گسترده توسط کشتی‌های چینی استفاده می‌شود، افزایش داده است.

این چهار منبع ایرانی گفتند، با این حال، مقامات چینی هیچ اظهارنظر یا تهدید خاصی در مورد اینکه چگونه روابط تجاری پکن با ایران در صورت آسیب رساندن به منافع این کشور در اثر حملات حوثی ها ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد، نکردند.

در حالی که چین بزرگترین شریک تجاری ایران در دهه گذشته بوده است، روابط تجاری آنها نامتعادل است.

برای مثال، طبق داده‌های ردیابی نفتکش‌های شرکت تحلیلی تجاری Kpler، پالایشگاه‌های نفت چین، بیش از 90 درصد از صادرات نفت خام ایران را در سال گذشته خریداری کردند، زیرا تحریم‌های آمریکا بسیاری از مشتریان دیگر را دور نگه داشته و شرکت‌های چینی از تخفیف‌های سنگین سود می‌برند.

با این حال، نفت ایران تنها 10 درصد از واردات نفت خام چین را به خود اختصاص می دهد و پکن مجموعه ای از تامین کنندگان دارد که می توانند کمبودها را از جاهای دیگر جبران کنند.

منابع ایرانی گفتند پکن به صراحت اعلام کرده است که اگر کشتی‌های مرتبط با چین ضربه بخورند یا منافع این کشور به هر نحوی تحت تأثیر قرار گیرد، از تهران بسیار ناامید خواهد شد.

به گفته یکی از مقامات ایرانی، در حالی که چین برای ایران مهم بود، تهران در غزه، لبنان، سوریه و عراق، علاوه بر حوثی‌ها در یمن، نمایندگانی نیز داشت و اتحادها و اولویت‌های منطقه‌ای آن نقش عمده‌ای در تصمیم‌گیری آن داشتند.

وزارت امور خارجه چین در پاسخ به سوالی درباره دیدار با ایران برای گفتگو درباره حملات دریای سرخ گفت: چین دوست صمیمانه کشورهای خاورمیانه است و متعهد به ارتقای امنیت و ثبات منطقه و به دنبال توسعه و شکوفایی مشترک است. “

به رویترز گفت: «ما قویاً از کشورهای خاورمیانه در تقویت استقلال استراتژیک خود و اتحاد و همکاری برای حل مسائل امنیتی منطقه حمایت می کنیم.

وزارت خارجه ایران فوراً برای اظهار نظر در دسترس نبود.

محور مقاومت

حملات نظامی نیروهای آمریکایی و بریتانیایی به اهداف حوثی ها در یمن در ماه جاری نتوانسته حملات به کشتی های این گروه را که کنترل بخش بزرگی از یمن از جمله پایتخت صنعا و بسیاری از سواحل دریای سرخ توسط باب المندب را در دست دارد، متوقف کند. تنگه

حوثی ها که برای اولین بار در دهه 1980 به عنوان یک گروه مسلح در مخالفت با نفوذ مذهبی سنی عربستان سعودی در یمن ظهور کردند، توسط ایران مسلح، حمایت مالی و آموزش می بینند و بخشی از “محور مقاومت” ضد غرب و ضد اسرائیل آن هستند.

یک مقام ارشد آمریکایی گفت که واشنگتن از چین خواسته است تا از اهرم فشار خود در رابطه با ایران برای متقاعد کردنش برای مهار حوثی‌ها استفاده کند، از جمله در گفتگوهایی که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی با لیو جیانچائو، مقام ارشد حزب کمونیست چین در این ماه داشتند.

یک مقام ارشد ایرانی گفت در حالی که مقامات چینی نگرانی های خود را به طور کامل در این دیدارها مورد بحث قرار دادند، هرگز به درخواست واشنگتن اشاره نکردند.

در 14 ژانویه، وزیر امور خارجه چین، وانگ یی، خواستار توقف حملات به کشتی‌های غیرنظامی در دریای سرخ – بدون نام بردن از حوثی‌ها یا نام بردن از ایران – و حفظ زنجیره تامین و نظم تجارت بین‌المللی شد.

ویکتور گائو، استاد کرسی دانشگاه سوچو چین، گفت که چین به عنوان بزرگترین کشور تجاری جهان، به طور نامتناسبی تحت تاثیر اختلال کشتیرانی قرار گرفته است و بازگرداندن ثبات در دریای سرخ در اولویت قرار دارد.

اما گائو، یک دیپلمات سابق چینی و مشاور غول نفتی عربستان سعودی آرامکو، گفت که پکن رفتار اسرائیل با فلسطینی‌ها را عامل اصلی بحران دریای سرخ می‌داند و نمی‌خواهد علناً به حوثی‌ها سرزنش کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره گفتگوهای دوجانبه ایران و چین درباره این موضوع از اظهار نظر خودداری کرد.

یک دیپلمات آشنا به این موضوع گفت که چین درباره این موضوع با ایران صحبت کرده است اما مشخص نیست تهران چقدر توصیه پکن را جدی می گیرد.

دو مقام در دولت یمن، دشمن حوثی‌ها، گفتند که می‌دانند چندین کشور از جمله چین به دنبال نفوذ در ایران برای مهار حوثی‌ها بوده‌اند.

تحلیلگران گرگوری برو از گروه اوراسیا و علی واعظ از گروه بین المللی بحران گفتند چین به دلیل خرید نفت خود و به دلیل اینکه ایران امیدوار است در آینده سرمایه گذاری مستقیم چینی بیشتری را جذب کند، اهرم بالقوه ای بر ایران دارد.

با این حال، هر دو گفتند که چین تاکنون به دلایل متعددی تمایلی به استفاده از اهرم خود نداشته است.

واعظ گفت: «چین ترجیح می‌دهد با خون‌ریزی حوثی‌ها از آزادی کشتیرانی آمریکا در دریای سرخ آزادانه استفاده کند.» وی افزود که پکن همچنین آگاه است که ایران کنترل کاملی بر متحدان یمنی خود ندارد.

تأثیر مطلق نیست

محمد عبدالسلام، سخنگوی حوثی‌ها، روز پنجشنبه گفت که ایران تا به امروز هیچ پیامی از چین در مورد کاهش حملات ارسال نکرده است.

وی گفت: آنها ما را از چنین درخواستی مطلع نخواهند کرد، به ویژه اینکه موضع اعلام شده ایران حمایت از یمن است، حملات آمریکایی-انگلیسی به یمن را محکوم کرد و موضع یمن را محترمانه و مسئولانه دانست.

چهار منبع ایرانی گفتند مشخص نیست که آیا ایران در پی مذاکرات با پکن اقدامی انجام خواهد داد یا خیر.

خطرات برای ایران زیاد است زیرا چین یکی از معدود قدرت‌هایی است که می‌تواند میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری مورد نیاز تهران را برای حفظ ظرفیت بخش نفت خود و حفظ اقتصاد خود فراهم کند.

نفوذ چین در سال 2023 مشهود بود، زمانی که توافق بین ایران و رقیب منطقه‌ای عربستان سعودی برای پایان دادن به سال‌ها خصومت را تسهیل کرد.

یکی از آگاهان ایرانی گفت، در حالی که روابط اقتصادی قوی بین چین و ایران وجود دارد، تأثیر پکن بر تصمیمات ژئوپلیتیکی تهران مطلق نبود.

برخی از درون حاکمیت ایران ارزش شراکت با پکن را زیر سوال بردند و به حجم نسبتاً پایین تجارت غیرنفتی و سرمایه گذاری از زمان امضای توافقنامه همکاری 25 ساله چین و ایران در سال 2021 اشاره کردند.

رسانه‌های دولتی ایران می‌گویند که شرکت‌های چینی از آن زمان تاکنون تنها ۱۸۵ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده‌اند. رسانه دولتی همچنین سال گذشته اعلام کرد که صادرات غیرنفتی ایران به چین در پنج ماهه اول سال 2023 68 درصد کاهش داشته است در حالی که واردات ایران از چین 40 درصد افزایش یافته است.

در مقابل، شرکت‌های چینی سال گذشته متعهد شدند که میلیاردها دلار در عربستان سعودی سرمایه‌گذاری کنند، زیرا این کشورها در دسامبر 2022 یک مشارکت استراتژیک جامع امضا کردند.

دو تن از خودی‌های ایرانی گفتند در حالی که نمی‌توان چین را نادیده گرفت، تهران اولویت‌های دیگری را در نظر داشت و تصمیم‌هایش تحت تأثیر متقابل پیچیده عوامل شکل می‌گرفت.

یکی از این افراد گفت: «ائتلاف‌ها و اولویت‌های منطقه‌ای و همچنین ملاحظات ایدئولوژیک کمک قابل توجهی به تصمیم‌گیری‌های تهران می‌کنند.

نفر دوم گفت که حاکمان ایران باید استراتژی متفاوتی را در مورد جنگ غزه و همچنین حملات حوثی ها اتخاذ کنند و تهران متحدان خود را رها نخواهد کرد.

منابع ایرانی گفتند که نقش ایران به عنوان رهبر «محور مقاومت» خود – که شامل حوثی‌ها، حزب‌الله لبنان، حماس و شبه‌نظامیان در عراق و سوریه می‌شود- باید در برابر جلوگیری از فرورفتن در جنگ منطقه‌ای بر سر غزه متعادل می‌شد.

یکی از این افراد گفت که پیام تهران به حوثی‌ها و در مورد آن مستلزم انکار میزان کنترل آن بر آنها بود – اما همچنین به توانایی ادعای اعتبار برای اقدامات ضد اسرائیلی آنها نیاز داشت.

(گزارش پریسا حافظی در دبی و اندرو هیلی در پکن؛ گزارش تکمیلی سامیه ناخول در دبی، تروور هانیکات، همیرا پاموک، ارشد محمد و مت اسپتالنیک در واشنگتن، محمد الغباری در عدن، و گرگ تورود در هنگ کنگ؛ نوشته پریسا. حافظی؛ ویرایش استل شیربون و دیوید کلارک)

منبع