منابع: بازپرس ویژه از شاهدان درباره 2 اتاقی که FBI در اقامتگاه ترامپ در مار-آ-لاگو جستجو نکرده است بازجویی کرد.

تیم بازپرس ویژه جک اسمیت از چندین شاهد در مورد یک کمد و به اصطلاح “اتاق مخفی” در داخل رئیس جمهور سابق بازجویی کرده است. دونالد ترامپمنابع آگاه به ABC News گفتند که محل سکونت او در Mar-a-Lago که FBI هنگام جستجوی املاک در آگوست 2022 آن را بررسی نکرد.

همانطور که به ای بی سی نیوز توضیح داده شد، خط سوال در چندین مصاحبه قبل از کیفرخواست ترامپ در سال گذشته در مورد اتهامات اسناد طبقه بندی شده نشان می دهد که – مدت ها پس از توقیف ده ها جعبه و بیش از 100 سند توسط FBI که دارای علامت طبقه بندی شده از املاک مار-آ-لاگو ترامپ بود. – تیم اسمیت در تلاش بود تا مشخص کند که آیا ممکن است هنوز اسناد طبقه بندی شده بیشتری در آنجا وجود داشته باشد.

بیشتر: وکیل دادگستری به ترامپ هشدار داد که اگر از احضاریه برای اسناد طبقه بندی شده تبعیت نکند، “جرم خواهد بود”

به گفته منابع، برخی از بازرسان درگیر در این پرونده بعداً به این نتیجه رسیدند که کمد که در روز بازرسی قفل شده بود، باید باز و بررسی می شد.

همانطور که بازرسان بعداً متوجه شدند، ترامپ ظاهراً قفل کمد را عوض کرده است، زمانی که وکیلش در زیرزمین مار-آ-لاگو بود و به دنبال اسناد طبقه بندی شده در انباری بود که به او گفته شده بود همه این اسناد را دارد. تلاش های ادعایی ترامپ برای پنهان کردن اسناد طبقه بندی شده از FBI و وکیل خود، بخش مهمی از کیفرخواست اسمیت علیه ترامپ در فلوریدا است.

جردن اشتراوس، دادستان فدرال سابق و مقام سابق امنیت ملی در وزارت دادگستری، شکست ادعایی اف‌بی‌آی در جستجوی کمد را «کمی شگفت‌انگیز» خواند.

اشتراوس به ABC News گفت: «شما در حال جستجوی خانه رئیس جمهور سابق هستید.

منابع گفتند، علاوه بر کمد، FBI همچنین چیزی را که مقامات آن را “اتاق مخفی” متصل به اتاق خواب ترامپ می نامند، جستجو نکردند.

منابع گفتند که بعداً به بازرسان اسمیت گفته شد که درست در روزهای پس از جستجو، برخی از کارمندان ترامپ شنیدند که اف‌بی‌آی حداقل یک اتاق در مار-آ-لاگو را از دست داده است.

به گفته یکی از مقامات ارشد FBI، ماموران بر روی مناطقی تمرکز کردند که معتقد بودند ممکن است اسناد دولتی داشته باشند.

این مقام به ای‌بی‌سی نیوز گفت: «بر اساس اطلاعات جمع‌آوری‌شده در طول تحقیقات، مناطق شناسایی و بر اساس حکم جست‌وجو مورد جستجو قرار گرفتند».

عکس: یکی از حامیان رئیس جمهور سابق دونالد ترامپ، در 8 آگوست 2022، در پالم بیچ، فلوریدا، از کنار املاک مار-آ-لاگو رد می شود (ویلفردو لی/AP)عکس: یکی از حامیان رئیس جمهور سابق دونالد ترامپ، در 8 آگوست 2022، در پالم بیچ، فلوریدا، از کنار املاک مار-آ-لاگو رد می شود (ویلفردو لی/AP)

عکس: یکی از حامیان رئیس جمهور سابق دونالد ترامپ، در 8 آگوست 2022، در پالم بیچ، فلوریدا، از کنار املاک مار-آ-لاگو رد می شود (ویلفردو لی/AP)

طی چند ماه پس از جستجوی FBI، دادستان های فدرال در وزارت دادگستری تیم حقوقی ترامپ را تحت فشار قرار دادند تا اطمینان حاصل کنند که هیچ سند طبقه بندی شده ای در هیچ یک از املاک ترامپ باقی نمانده است، اما مشخص نیست که آیا آن دادستان ها یا وکلای ترامپ حتی در آن زمان از فضاهای بررسی نشده اطلاع داشتند یا خیر.

همچنین مشخص نیست که آیا ترامپ تاکنون اسناد طبقه بندی شده ای را در هر یک از این فضاها نگه داشته است یا خیر، یا اینکه آیا تیم اسمیت هرگز به دنبال حکم دیگری برای جستجوی مجدد مار-آلاگو بوده است.

به گفته منابع، تیم اسمیت در بازجویی از شاهدان، به نظر می‌رسید که در سه ماه قبل از اولین متهم کردن ترامپ در این پرونده، تمرکز بیشتری روی فضاهای از دست رفته داشتند.

به گزارش ای بی سی نیوز، سخنگوی ستاد انتخاباتی ترامپ از جو بایدن، رئیس جمهور و رسانه های خبری انتقاد کرد و گفت که تحقیقات درباره ترامپ “فقط تلاش های مذبوحانه برای دخالت در انتخابات… برای متوقف کردن نامزد احتمالی جمهوری خواهان برای ریاست جمهوری است.”

“دقیق و حرفه ای”

اشتراوس که از سال 2005 تا 2016 در وزارت دادگستری خدمت می کرد، گفت که از شنیدن در مورد عدم اقدام ادعایی FBI با توجه به اینکه او می گفت که آنها معمولاً چقدر “بسیار دقیق” هستند و چقدر دقیق برای جستجوی مار-آ-لاگو برنامه ریزی کرده اند، بسیار متعجب شده است. از زمان

کریس رای، مدیر اف‌بی‌آی، در شهادت سال گذشته در مقابل کنگره، خاطرنشان کرد که مأموران جستجو حتی لباس‌های معمولی را به مار-آ-لاگو می‌پوشیدند – به جای «جلیقه‌های حمله» رایج‌تر – تا توجه زیادی را جلب نکنند.

رای به قانونگذاران اطمینان داد که در چنین تحقیقات “حساس”، “مردم ما برای سخت گیری (و) حرفه ای بودن زحمت زیادی می کشند.”

اما وقتی ماموران به کمد قفل شده نزدیک جلوی اقامتگاه ترامپ رسیدند، نتوانستند کلیدی برای آن بیابند و به آنها گفته شد که فضای پشت در – یک راه پله قدیمی که به یک کمد با قفسه تبدیل شده بود – به جایی نمی رسد، بنابراین آنها تصمیم گرفتند. منابع گفتند که آن را باز نکنیم

منابع همچنین به ABC News گفتند که ماموران FBI تا حدی بیشتر از این کار نکردند زیرا احساس می کردند به اندازه کافی در Mar-a-Lago بوده اند. اما یک مقام ارشد FBI با این موضوع مخالفت کرد و گفت: «در آن روز بحث‌هایی در مورد مناطق اضافی از اموال انجام شد و مشخص شد که اقدامات انجام شده با پارامترهای حکم جستجو مطابقت دارد.»

اشتراوس گفت: “(اف بی آی) به دلیل بی امان بودن و پیگیری های خود تقریباً بدنام است.

منابع گفتند که در آن زمان، FBI نمی دانست که تغییر قفل – حداقل از نظر آنها – می تواند بالقوه قابل توجه باشد.

بر اساس کیفرخواست علیه ترامپ، پس از اینکه ترامپ احضاریه فدرال مبنی بر بازگرداندن تمام اسناد طبقه بندی شده در مار-آ-لاگو دریافت کرد، به وکیل او – که به ای بی سی نیوز با نام ایوان کورکوران معرفی شد – گفته شد که به دنبال هرگونه اسناد پاسخگو در جعبه ها بگردد. انباشته در یک انبار زیرزمین.

عکس: در این عکس پرونده 9 ژوئن 2017، رئیس جمهور دونالد ترامپ در کاخ سفید در واشنگتن دی سی نشان داده شده است (Chip Somodevilla/Getty Images، FILE)عکس: در این عکس پرونده 9 ژوئن 2017، رئیس جمهور دونالد ترامپ در کاخ سفید در واشنگتن دی سی نشان داده شده است (Chip Somodevilla/Getty Images، FILE)

عکس: در این عکس پرونده 9 ژوئن 2017، رئیس جمهور دونالد ترامپ در کاخ سفید در واشنگتن دی سی نشان داده شده است (Chip Somodevilla/Getty Images، FILE)

اما در روزهای قبل از ورود کورکوران به مار-آلاگو در 2 ژوئن 2022، والت نائوتا، دستیار ترامپ – که “به دستور ترامپ” عمل می کرد – بیش از 30 جعبه را از انبار به محل اقامت ترامپ منتقل کرد، بنابراین وکیل هرگز بر اساس کیفرخواست، حتی بسیاری از جعبه های ترامپ را دیدم.

در کیفرخواست ادعا شده است که کورکوران 38 سند طبقه بندی شده را در اتاق انبار پیدا کرد و آنها را به اف بی آی داد، اما ترامپ اطمینان داد که “بسیاری از اسنادی که پاسخگوی این احضاریه هستند، یافت نمی شوند.”

به گفته منابع، تیم اسمیت از طریق تحقیقات خود دریافتند که در حالی که کورکوران هنوز در انبار بود، ترامپ از یک کارمند قدیمی مار-آ-لاگو خواست قفل کمد را عوض کند. به گفته این منابع، سال‌ها قفل کمد توسط سرویس مخفی مدیریت می‌شد، اما در 2 ژوئن 2022، ترامپ آن را تغییر داد و کلید را خواست.

به گفته این منابع، یکی از کارگران سابق تعمیر و نگهداری درخواست ترامپ را غیرعادی توصیف کرد.

به گفته منابع، بر خلاف کمد قفل شده، FBI حتی تا زمانی که مار-آ-لاگو را ترک کردند، حتی از وجود آن به اصطلاح “اتاق مخفی” اطلاع نداشت.

بیشتر: ترامپ برای مشاهده شواهد موجود در پرونده اسناد طبقه بندی شده از یک مرکز امن بازدید می کند: منابع

به گفته منابع، اگرچه ماموران اتاق خواب ترامپ را تفتیش کردند، یک در کوچک در یکی از دیوارها پشت یک کمد بزرگ و یک تلویزیون بزرگ پنهان شد. به گفته منابع، فضای پشت دیوار «اتاق مخفی» بود که کارگران تعمیر و نگهداری به طور پراکنده وارد آن می شدند تا به کابل هایی که از آن عبور می کرد دسترسی پیدا کنند.

اشتراوس گفت غیرمعمول نیست که مامورانی که حکم جستجو را اجرا می کنند برخی چیزها را از دست بدهند، به خصوص زمانی که در حال جستجوی اموال گسترده هستند.

با این وجود، به گفته منابع، این واقعیت که شاهدان می‌گفتند اف‌بی‌آی یک «اتاق مخفی» در اتاق خواب ترامپ را از دست داده است، توجه تیم اسمیت را به خود جلب کرد.

'حمام و اتاق خواب'

یک قاضی فدرال تفتیش مار-آ-لاگو را امضا کرده بود و طرح اف‌بی‌آی برای بازرسی دفتر ترامپ و «همه اتاق‌های انبار و هر اتاق یا مکان دیگری که ممکن است جعبه‌ها یا اسناد ذخیره شود» را تأیید کرده بود.

بر اساس کیفرخواست علیه ترامپ، در طول جستجوی خود، آنها ظاهراً 27 سند طبقه بندی شده را در دفتر ترامپ و 75 سند دیگر را در اتاق انبار زیرزمین پیدا کردند، جایی که کورکوران دو ماه قبل در آنجا جستجو کرده بود و مجموعه کوچکتری از اسناد ظاهراً طبقه بندی شده دیگر را پیدا کرده بود.

اف‌بی‌آی اسناد طبقه‌بندی‌شده‌ای را در هیچ اتاق رقص، حمام یا اتاق خواب ترامپ پیدا نکرد، جایی که گفته می‌شود او اسناد طبقه‌بندی شده را در طول یک سال و نیم پس از خروج از کاخ سفید در آن‌جا ذخیره می‌کرد.

در طول تابستان جستجوی FBI، ترامپ عمدتاً در ملک خود در بدمینستر، نیوجرسی زندگی می کرد. اف‌بی‌آی آن ملک را جست‌وجو نکرد، بلکه فقط مار-آ-لاگو را جستجو کرد.

بیشتر: ترامپ ظاهراً پس از ترک کاخ سفید درباره زیرساخت‌های هسته‌ای آمریکا با یک تبعه خارجی صحبت کرده است: منابع

همانطور که ABC News قبلا گزارش داده بود، ظرف چند ماه پس از جستجوی FBI، وزارت دادگستری مظنون شد که ترامپ هنوز اسناد طبقه بندی شده را در جایی نگه داشته است، بنابراین – تحت فشار وزارتخانه – یکی از وکلای ترامپ بازرسی دیگری از مار-آلاگو و دیگران انجام داد. خواص، و او تعداد انگشت شماری از اسناد طبقه بندی شده بیشتر پیدا کرد.

وی سال گذشته در شهادت خود در کنگره گفت که بر اساس «قوانین خاص»، تنها مکان‌های خاصی وجود دارند که می‌توانند اطلاعات طبقه‌بندی‌شده را به‌طور امن ذخیره کنند، «و طبق تجربه من، اتاق‌های رقص، حمام و اتاق‌خواب‌ها در میان آنها نیستند».

وی افزود: «مردم ما در این مورد با احترام و با رعایت دقیق سیاست‌ها، قوانین و بهترین شیوه‌های ما پیش رفتند.»

ترامپ هر گونه تخلفی را رد کرده و اصرار دارد که با نگه داشتن اسنادی که بعداً توسط FBI ضبط شد، قانون را زیر پا نگذاشته است. او نسبت به اتهامات وارده بر خود بیگناه است.

نائوتا، معاونی که گفته می‌شود به جابجایی جعبه‌های ترامپ کمک کرده و کارلوس دی اولیویرا، مدیر دارایی مارآلاگو نیز به دلیل نقش‌های ادعایی خود در توطئه ترامپ متهم شده‌اند. هر دو اعتراف به بی گناهی کرده اند.

بازپرس ویژه از شاهدان در مورد 2 اتاق بازجویی کرد که FBI در داخل اقامتگاه ترامپ در مار-آ-لاگو جستجو نکرد: منابع در ابتدا در abcnews.go.com ظاهر شدند.

منبع