مشاهده بالون جاسوسی چینی بر فراز غرب آمریکا

واشنگتن (AP) – مقامات روز پنجشنبه گفتند که ایالات متحده در حال ردیابی یک بالون نظارتی مشکوک چینی است که برای چند روز بر فراز حریم هوایی ایالات متحده مشاهده شده است، اما پنتاگون تصمیم گرفت به دلیل خطر آسیب برای مردم در زمین، آن را ساقط نکند. کشف این بالون تنش بیشتری بر روابط آمریکا و چین در زمان تشدید تنش ها وارد می کند.

پکن همچنین آمادگی های خود را برای محاصره یا اقدام نظامی احتمالی علیه تایوان افزایش داده است، که نگرانی فزاینده ای را در میان رهبران نظامی، دیپلمات ها و مقامات منتخب ایالات متحده، متحد اصلی تایوان، برانگیخته است.

روز سه‌شنبه، تایوان جت‌های جنگنده‌ای را در هم کوبید، نیروی دریایی خود را در حالت آماده‌باش قرار داد و سامانه‌های موشکی را در پاسخ به عملیات‌های نزدیک توسط 34 هواپیمای نظامی چینی و 9 کشتی جنگی که بخشی از استراتژی پکن برای برهم زدن و ارعاب دموکراسی جزیره‌ای خودگردان است، فعال کرد.

این مقام دفاعی گفت که ایالات متحده از طریق کانال های متعدد با مقامات چینی “درگیر” شده و جدیت موضوع را اعلام کرده است.

20 فروند از این هواپیماها از خط مرکزی تنگه تایوان عبور کردند که مدتهاست یک منطقه حائل غیررسمی بین دو طرف بوده است که طی یک جنگ داخلی در سال 1949 از هم جدا شدند.

هنوز مشخص نیست که آیا کشف بالون بر برنامه های سفر بلینکن تأثیر می گذارد یا خیر.

تنش ها با چین به ویژه در مورد مسائل متعددی از تایوان و دریای چین جنوبی گرفته تا حقوق بشر در منطقه غربی سین کیانگ چین و سرکوب فعالان دموکراسی در هنگ کنگ بالا است. حمایت ضمنی چین از تهاجم روسیه به اوکراین، امتناع چین از مهار برنامه موشکی بالستیک در حال گسترش کره شمالی و مناقشات جاری بر سر تجارت و فناوری، در این فهرست از عوامل تحریک کننده کم اهمیت نیست.

این مقام رسمی اندازه بالون را مشخص نکرد، اما گفت که به اندازه کافی بزرگ است که با وجود ارتفاع زیاد، خلبانان تجاری می توانند آن را ببینند. تمام ترافیک هوایی در بیلینگز، مونتانا، فرودگاه بین المللی لوگان روز چهارشنبه در توقف موقت زمینی قرار گرفت زیرا ارتش گزینه هایی را در اختیار کاخ سفید قرار داد. عکسی از یک بالون سفید بزرگ که بر فراز منطقه مانده بود توسط روزنامه بیلینگز گرفته شد، اما پنتاگون تایید نکرد که آیا این بالون نظارتی است یا خیر.

این رویداد در حالی رخ می دهد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، قرار بود اولین سفر خود را به پکن انجام دهد، که انتظار می رفت این آخر هفته، تلاش کند نقاط مشترکی پیدا کند. اگرچه این سفر به طور رسمی اعلام نشده است، پکن و واشنگتن هر دو در مورد ورود قریب الوقوع او صحبت کرده اند.

او گفت که فعالیت بالن های مشابه در چند سال گذشته دیده شده است. وی افزود که ایالات متحده اقدامات لازم را برای اطمینان از جمع آوری اطلاعات حساس انجام داده است.

یک مقام ارشد دفاعی به خبرنگاران پنتاگون گفت که ایالات متحده “اطمینان بسیار بالایی” دارد که این یک بالون چینی در ارتفاع بالا است و برای جمع آوری اطلاعات بر فراز سایت های حساس پرواز می کرد. یکی از مکان‌هایی که بالون مشاهده شد، مونتانا بود که محل قرارگیری یکی از سه میدان سیلو موشک هسته‌ای کشور در پایگاه نیروی هوایی Malmstrom است. این مقام به شرط ناشناس ماندن صحبت کرد تا درباره اطلاعات حساس صحبت کند.

این مقام مسئول گفت آنچه آنها را در مورد این پرتاب نگران می کند ارتفاعی است که بالون در آن پرواز می کند و مدت زمان ماندن آن بر فراز یک مکان، بدون ارائه جزئیات.

بالون نظارتی اولین بار توسط NBC News گزارش شد.



منبع

این مقام ارشد دفاعی گفت که ایالات متحده جت های جنگنده از جمله F-22 را آماده کرده است تا در صورت دستور کاخ سفید، بالون را ساقط کنند. پنتاگون در نهایت مخالفت با آن را توصیه کرد و اشاره کرد که حتی با وجود اینکه بالون در منطقه کم جمعیتی از مونتانا قرار داشت، اندازه آن باعث ایجاد یک میدان زباله به اندازه کافی بزرگ می شد که می توانست مردم را در معرض خطر قرار دهد.

سرتیپ ژنرال پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون، بیانیه کوتاهی در مورد این موضوع ارائه کرد و گفت که دولت به ردیابی بالون ادامه می دهد. وی گفت: “در حال حاضر در ارتفاعی بسیار بالاتر از ترافیک هوایی تجاری در حال حرکت است و تهدیدی نظامی یا فیزیکی برای مردم روی زمین ایجاد نمی کند.”