قانونگذار جمهوریخواه از واکنش وزارت امور خارجه به نماینده آمریکا در امور ایران انتقاد کرد


توسط ارشد محمد

(رویترز) – یک قانونگذار ارشد جمهوری خواه ایالات متحده از پاسخ وزارت امور خارجه در روز سه شنبه به پرسش وی در مورد اینکه چرا نماینده ویژه ایالات متحده برای مجوزهای امنیتی ایران تحت بازبینی قرار گرفته است، انتقاد کرد.

مایکل مک کال، رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان، در 30 ژوئن به آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه نامه نوشت و خواستار “حسابداری کامل و شفاف” درباره تحقیقات درباره فرستاده، راب مالی، شد.

یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، گفت که مالی در 29 ژوئن پس از انتشار اخباری مبنی بر اینکه مجوز امنیتی وی در حال بررسی است، به مرخصی بدون حقوق واگذار شد.

در پاسخی که دفتر مک کال علنی کرد، ناز دوراک اوغلو، دستیار وزیر امور خارجه در امور قانونگذاری، گفت که آژانس یک “فرآیند کامل و جامع” برای ارزیابی صلاحیت افراد برای دسترسی به اطلاعات طبقه بندی شده دارد.

او گفت: «بر اساس سیاست‌ها و رویه‌های دیرینه قوه مجریه و وزارت امور خارجه، این وزارتخانه در موقعیتی نیست که اسناد یا اطلاعات بیشتری در رابطه با این موضوع مجوز پرسنلی-امنیتی ارائه دهد.»

مک کال در بیانیه ای کوتاه گفت: این یک پاسخ کاملا غیرقابل قبول است.

مک کال افزود: «کنگره سزاوار است دقیقاً بداند که چرا مجوز امنیتی فرستاده ویژه آمریکا (برای) ایران به حالت تعلیق درآمد، سپس از سمت خود تعلیق شد و اکنون، طبق گزارش‌های خبری، توسط FBI در حال تحقیق است.» هفته آینده از آژانس بخواهید که یک جلسه توجیهی طبقه بندی شده داشته باشد.

زمانی که اخباری مبنی بر اینکه مجوز امنیتی وی در 29 ژوئن در دست بررسی است، منتشر شد، مالی گفت: “به من اطلاع داده شده است که مجوز امنیتی من در دست بررسی است. اطلاعات بیشتری به من ارائه نشده است، اما من انتظار دارم که تحقیقات به نحو مطلوب و به زودی حل شود. در ضمن من در مرخصی هستم.»

مت میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشستی منظم در روز سه‌شنبه گفت که مالی در 29 ژوئن «انجام وظایف» فرستاده ویژه در امور ایران را متوقف کرد و «چند هفته قبل از آن به مرخصی رفت» اما از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرد.

مالی که بلافاصله پس از روی کار آمدن جو بایدن، رئیس جمهور دموکرات در سال 2021 منصوب شد، وظیفه داشت تلاش برای احیای توافق هسته ای 2015 ایران را بر عهده بگیرد. دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا که یک جمهوری خواه بود، در سال 2018 این پیمان را رها کرد و تحریم های آمریکا علیه ایران را دوباره اعمال کرد.

مقامات ایرانی و غربی گفتند که ایالات متحده پس از شکست در احیای توافق، مذاکراتی را با ایران انجام داده است تا با ترسیم گام هایی که می تواند برنامه هسته ای ایران را محدود کند، برخی از شهروندان آمریکایی بازداشت شده را آزاد کند و برخی دارایی های ایران در خارج از کشور را آزاد کند، تنش ها را کاهش دهد. ژوئن.

(گزارش توسط ارشد محمد و سایمون لوئیس؛ نوشته ارشد محمد؛ ویرایش توسط لزلی آدلر)



منبع