قانونگذاران فورد و شریک باتری چینی را به خاطر کار اجباری به چالش می کشند


یک کارخانه باتری CATL در حال ساخت در Ningde، چین، در 17 نوامبر 2021. (Qilai Shen/The New York Times)

یک کارخانه باتری CATL در حال ساخت در Ningde، چین، در 17 نوامبر 2021. (Qilai Shen/The New York Times)

توافقنامه صدور مجوز بین شرکت خودروسازی فورد و یک سازنده بزرگ باتری چینی توسط قانونگذاران جمهوری خواه مورد بررسی قرار گرفته است که می گویند می تواند یک خودروساز آمریکایی را متکی به شرکتی با ارتباط با کار اجباری در منطقه سین کیانگ چین کند.

در نامه‌ای که روز پنج‌شنبه به فورد ارسال شد، روسای کمیته منتخب مجلس نمایندگان در حزب کمونیست چین و کمیته راه‌ها و ابزارهای مجلس خواستار اطلاعات بیشتر درباره این توافق شدند، از جمله آنچه به گفته آنها طرحی از سوی فورد برای استخدام چند صد کارگر از چین در یک کارخانه باتری‌سازی جدید در میشیگان بود.

فورد در ماه فوریه اعلام کرد که قصد دارد این کارخانه 3.5 میلیارد دلاری را با استفاده از فناوری شرکت Contemporary Amperex Technology Ltd. معروف به CATL، بزرگترین سازنده باتری برای وسایل نقلیه الکتریکی در جهان، راه اندازی کند. CATL حدود یک سوم باتری خودروهای الکتریکی را در سطح جهان تولید می کند و جنرال موتورز، فولکس واگن، بی ام و، تسلا و دیگر خودروسازان بزرگ را تامین می کند.

برای خبرنامه The Morning از نیویورک تایمز ثبت نام کنید

فورد از این همکاری دفاع کرده و گفته است که به تنوع زنجیره تامین فورد کمک می‌کند و اجازه می‌دهد باتری‌ای که ارزان‌تر و بادوام‌تر از جایگزین‌های فعلی است، برای اولین بار به جای واردات در ایالات متحده ساخته شود.

اما قانونگذاران که قبلاً از این توافق انتقاد کرده بودند، به شواهدی اشاره کردند که نشان می‌دهد CATL از مالکیت شرکتی که به تأسیس آن در سین‌کیانگ کمک کرده است، چشم پوشی نکرده است، جایی که سازمان ملل نقض سیستماتیک حقوق بشر را شناسایی کرده است.

CATL در ماه مارس، پس از اعلام قراردادش با فورد، سهام خود را از این شرکت، شرکت صنایع لیتیوم سین کیانگ ژیکون، به صورت عمومی واگذار کرد. اما این سهام توسط یک شراکت سرمایه گذاری خریداری شد که CATL در زمان تأسیس بخشی از سهام آن را در اختیار داشت و همچنین یک مدیر سابق CATL که نقش رهبری در سایر شرکت های متعلق به سازنده باتری را بر عهده داشت، سوابق شرکت نشان می دهد.

مایک گالاگر از ویسکانسین، رئیس کمیته منتخب، و جیسون اسمیت از میسوری، رئیس کمیته راه‌ها و وسایل، نوشتند که شرایط فروش “سوالات جدی در مورد اینکه آیا CATL تلاش می‌کند پیوندها با کار اجباری را پنهان کند یا خیر” ایجاد می‌کند.

قانونگذاران با استناد به جزئیات توافقنامه مجوز فورد که در پرونده کمیته منتخب موجود است، همچنین از تعهد این خودروساز به استخدام چند صد کارگر چینی انتقاد کردند. به گفته قانونگذاران، کارمندان چینی تجهیزات CATL را تا حدود سال 2038 در کارخانه میشیگان راه اندازی و نگهداری خواهند کرد. فورد گفته است که انتظار می رود این کارخانه 2500 کارگر آمریکایی را استخدام کند.

آنها نوشتند: “فورد استدلال کرده است که این قرارداد هزاران شغل در آمریکا ایجاد می کند، “تعهدات فورد به پایداری و حقوق بشر” را بیشتر می کند و منجر به پیشرفت فناوری باتری در آمریکا می شود.” “اما اطلاعات جدید کشف شده سوالات جدی در مورد هر ادعا ایجاد می کند.”

تی آر رید، سخنگوی فورد، گفت که این شرکت در حال بررسی این نامه است و با حسن نیت پاسخ خواهد داد. او گفت که حقوق بشر برای نحوه تجارت فورد اساسی است و این خودروساز در ارزیابی چنین مسائلی کاملاً دقیق عمل می کند.

رید گفت: “در مورد این پروژه حرف های افتضاحی گفته شده است که نادرست است.” در پایان روز، ما فکر می کنیم ایجاد 2500 شغل با درآمد خوب با سرمایه گذاری چند میلیاردی جدید در ایالات متحده برای فناوری بزرگی که ما در خودروهای برقی بزرگ به کار خواهیم بست، در همه جا خوب است.

CATL پس از انتشار پاسخ داد و گفت که هیچ رابطه حقوقی با شراکت سرمایه گذاری که شرکت سین کیانگ را خریده است ندارد، اما بلافاصله هیچ سندی ارائه نکرد.

همکاری CATL با فورد می‌تواند برای صنعت خودروهای الکتریکی در ایالات متحده آمریکا باشد. منتقدان این توافق را «اسب تروا» برای منافع چین می‌خوانند و خواستار خنثی کردن این شراکت شدند. آنها می گویند اگر موفق شود، اتکا به فناوری چینی می تواند به یک هنجار برای صنعت خودروهای الکتریکی ایالات متحده تبدیل شود.

اریک گوردون، استادیار بالینی در دانشکده بازرگانی راس دانشگاه میشیگان، گفت: در نهایت، کنترل چین بر فناوری‌های کلیدی مانند باتری‌ها می‌تواند ایالات متحده را در موقعیت بسیار ضعیف‌تری قرار دهد.

او گفت: «حاشیه سود نصیب نوآورانی می‌شود که فناوری پیشرفته را ارائه می‌کنند، نه افرادی که پیچ گوشتی‌هایی دارند که فناوری پیشرفته را مونتاژ می‌کنند».

اما CATL و دیگر شرکت‌های چینی دارای فناوری باتری هستند که به راحتی از تامین‌کنندگان در ایالات متحده یا اروپا در دسترس نیست. کارخانه میشیگان اولین کارخانه ای در ایالات متحده خواهد بود که باتری های به اصطلاح LFP را تولید می کند که از لیتیوم، آهن و فسفات به عنوان مواد فعال اصلی خود استفاده می کند.

این باتری‌ها از باتری‌های لیتیوم، نیکل و منگنز که در حال حاضر توسط فورد و سایر خودروسازان استفاده می‌شود، سنگین‌تر هستند، اما ساخت آن‌ها ارزان‌تر و بادوام‌تر هستند و می‌توانند در برابر شارژهای متعدد بدون تخریب مقاومت کنند. آنها همچنین از نیکل یا کبالت، مواد باتری دیگر استفاده نمی کنند، که اغلب به روش های مخرب محیط زیست و گاهی اوقات با کار کودکان استخراج می شوند.

بدون پیشرفته‌ترین یا کم‌هزینه‌ترین باتری‌ها، خودروسازان آمریکایی می‌توانند از رقبای چینی مانند BYD که به اروپا و سایر بازارهای خارج از چین پیش می‌روند، عقب بیفتند. آمریکایی‌ها همچنین ممکن است مجبور شوند برای خودروهای برقی و کامیون‌های بیشتری بپردازند، که فروش خودروهایی را که گازهای گلخانه‌ای منتشر نمی‌کنند کاهش می‌دهد.

یک باتری که سال گذشته توسط CATL رونمایی شد، صدها مایل مسافت رانندگی را پس از شارژ تنها 10 دقیقه ارائه می دهد.

اسکات کندی، کارشناس چین در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی، گفت: «حقیقت سخت این است که چینی‌ها قمار بزرگی را روی خودروهای الکتریکی انجام دادند و بیش از یک تریلیون دلار چین و یارانه‌ها را در این صنعت پایین آوردند، و اتفاقاً قمار تمام شد.»

او افزود: «اگر تصمیم دارید با یک سازنده باتری بسیار بزرگ شریک نشوید، اساساً متعهد شده‌اید که انتقال انرژی ایالات متحده را به تعویق بیندازید».

فورد قصد دارد از باتری‌های ساخته شده با فناوری CATL در نسخه‌های ارزان‌تر خودروهایی مانند پیکاپ موستانگ Mach-E و F-150 Lightning استفاده کند. ارزان‌ترین نسخه سدان مدل 3 تسلا با باتری LFP عرضه می‌شود که طبق گزارش‌های گسترده CATL آن را عرضه کرده است.

برای دهه‌ها، شرکت‌های غربی انحصار پیشرفته‌ترین فناوری‌های جهان را در اختیار داشتند و به دنبال دسترسی به بازار چین و در عین حال حفاظت از مالکیت معنوی خود بودند.

اما تسلط چین در باتری های خودروهای الکتریکی و همچنین در تولید پنل های خورشیدی و توربین های بادی، این پویایی را تغییر داده است. این یک معضل خاص برای دولت بایدن و سایر دموکرات‌ها ایجاد کرده است که می‌خواهند اتکای کشور به چین را کاهش دهند، اما همچنین استدلال می‌کنند که ایالات متحده باید به سرعت به منابع انرژی پاک‌تر برای کاهش تغییرات اقلیمی تبدیل شود.

قرار گرفتن صنعت باتری خودروهای خورشیدی و الکتریکی در سین کیانگ وضعیت را پیچیده تر می کند. دولت بایدن دولت چین را به انجام نسل کشی و جنایت علیه بشریت در منطقه محکوم کرده است.

ایالات متحده سال گذشته واردات محصولات تولید شده به طور کامل یا جزئی در سین کیانگ را ممنوع کرد و گفت که شرکت‌های فعال در این منطقه نمی‌توانند اطمینان حاصل کنند که تاسیساتشان عاری از کار اجباری است.

در سال 2022، CATL و یک شریک یک شرکت پردازش لیتیوم را در منطقه به نام شرکت صنعت لیتیوم Xinjiang Zhicun به ثبت رساندند، که برنامه‌هایی را برای تبدیل شدن به بزرگترین تولیدکننده کربنات لیتیوم، یک جزء کلیدی باتری در جهان، ترویج کرد.

طبق سوابقی که نیویورک تایمز از طریق Sayari Graph، یک ابزار نقشه برداری برای مالکیت شرکتی، بررسی کرده است، از طریق یک سری از شرکت های تابعه و روابط سهامداران، آن شرکت لیتیوم سین کیانگ با یک شرکت برق چینی، شرکت سهام اپارات الکتریکی تبیان یا TBEA، روابط مالی دارد. TBEA به طور گسترده در برنامه های به اصطلاح فقرزدایی و انتقال نیروی کار در سین کیانگ شرکت کرده است که ایالات متحده آن را نوعی کار اجباری می داند.

در حالی که دولت چین استدلال می‌کند که برنامه‌های انتقال نیروی کار و فقرزدایی با هدف بهبود استانداردهای زندگی در منطقه انجام می‌شود، کارشناسان حقوق بشر می‌گویند که این برنامه‌ها همچنین در جهت آرام کردن و تلقین به مردم است و اویغورها و سایر گروه‌های اقلیت آنجا نمی‌توانند بدون ترس از بازداشت یا مجازات به این برنامه‌ها نه بگویند.

در ماه دسامبر، CATL به تایمز گفت که سهامدار اقلیت در شرکت سین کیانگ است و هر گونه کار اجباری را در زنجیره تامین خود به شدت ممنوع کرده است.

قانونگذاران جمهوری‌خواه همچنین نگرانی‌هایی را در مورد اینکه آیا باتری‌های ساخته شده در کارخانه فورد در میشیگان واجد شرایط دریافت اعتبار مالیاتی هستند که دولت بایدن به مصرف‌کنندگانی که خودروهای الکتریکی را به عنوان بخشی از قانون کاهش تورم می‌خرند، ارائه می‌دهد، ابراز داشتند.

این قانون «نهادهای خارجی نگران کننده» – مانند شرکت هایی در چین، روسیه، ایران یا کره شمالی – را از بهره مندی از اعتبارات مالیاتی دولت منع می کند. اما از آنجایی که فورد در حال صدور مجوز فناوری CATL برای کارخانه است – به جای تشکیل یک سرمایه گذاری مشترک، همانطور که اغلب در مورد خودروسازان و تامین کنندگان باتری اتفاق افتاده است – باتری های ساخته شده در میشیگان ممکن است هنوز واجد شرایط این مشوق ها باشند.

دولت بایدن هنوز دقیقاً چگونگی اعمال محدودیت بر نهادهای خارجی را روشن نکرده است. اما مقامات فورد گفتند که در مورد کارخانه میشیگان با دولت صحبت کرده‌اند و مطمئن هستند که این تاسیسات واجد شرایط تمام مزایای قانون است.

رید گفت: “ما فکر می کنیم باتری های ساخته شده توسط کارگران آمریکایی در یک کارخانه آمریکایی که توسط شرکت تابعه یک شرکت آمریکایی اداره می شود واجد شرایط هستند و باید واجد شرایط باشند.”

c.2023 شرکت نیویورک تایمز



منبع