قانونگذاران بایدن را برای دریافت موافقت کنگره برای حملات هوایی خاورمیانه تحت فشار قرار دهند

واشنگتن – رئیس جمهور در حالی که دستور حملات هوایی در درگیری رو به رشد خاورمیانه را صادر می کند جو بایدن او با درخواست‌های تازه‌ای مواجه است که از کنگره بخواهد تا قبل از ادامه اقدام نظامی، در مورد مجوز جدیدی برای اقدام نظامی رای دهد.

با این حال، این درخواست‌ها در گوش‌ها ناشنوا می‌ماند، زیرا کاخ سفید اصرار دارد که فرمانده کل قوا از قبل مجوز انجام حملات را از دو مجوز استفاده از نیروی نظامی یا AUMF در بیش از 20 سال پیش، در اختیار دارد. پس از حملات تروریستی 11 سپتامبر 2001.

در این ماه، بایدن دستور حمله هوایی به شورشیان حوثی در یمن را صادر کرد که به کشتی‌ها در دریای سرخ حمله کرده‌اند، و همچنین به گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به ایران که به پرسنل و تأسیسات آمریکایی در عراق و سوریه حمله کرده‌اند.

و پس از یک حمله هواپیمای بدون سرنشین در اردن که منجر به کشته شدن سه نظامی آمریکایی و زخمی شدن بیش از 30 نفر دیگر در آخر هفته شد، بایدن قول داد علیه شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران که به گفته او این حمله وقیحانه را انجام داده‌اند، تلافی کند.

وی گفت: ما پاسخ خواهیم داد.

قانونگذاران مجلس نمایندگان و سنا در این هفته چندین گزارش طبقه بندی شده درباره این حمله مرگبار دریافت خواهند کرد. قول بایدن تنها چند روز پس از آن صورت می گیرد که یک گروه سناتور دو حزبی با ارسال نامه ای از او خواستند قبل از اقدام نظامی بیشتر به کنگره بیاید.

نامه سناتور تیم کین، دی-وا.، تاد یانگ، آر-ایند، کریس مورفی، دی-کان، و مایک لی، آر-یوتا، حملات حوثی ها را محکوم کرد و گروه و حامیان آنها را مقصر دانست. یعنی ایران” برای تشدید اوضاع در خاورمیانه. اما به گفته آنها، “مگر نیازی به دفع حمله ناگهانی وجود نداشته باشد، قانون اساسی ایجاب می کند که ایالات متحده بدون رای موافق کنگره وارد اقدام نظامی نشود.”

سناتورها ادامه دادند: «ما مدت‌هاست که از فرآیندهای عمدی کنگره و صدور مجوز برای تصمیم‌هایی که باعث آسیب رساندن به نیروهای نظامی در خارج از کشور می‌شود، دفاع کرده‌ایم. هیچ مجوز فعلی کنگره برای اقدام نظامی تهاجمی آمریکا علیه حوثی‌ها وجود ندارد.»

لی هفته گذشته در گفتگو با خبرنگاران از اینکه بایدن و دیگر روسای جمهور اخیر حملات نظامی مختلفی را تحت AUMFهای 2001 و 2002 انجام داده اند که برای جنگ عراق و دوم خلیج فارس نوشته شده بود ابراز تاسف کرد. در ماه مارس، سنا با 66 رای موافق در برابر 30 رای به لغو AUMF 2002 و یکی از تصویب‌شده‌ها در سال 1991 برای اولین جنگ خلیج فارس رای داد، اما این قانون در مجلس متوقف شده است.

“هنوز سوالاتی وجود دارد که باید به آنها پاسخ داده شود. من می خواهم بدانم منبع اقتدار چیست؟ لی گفت: AUMF های '01 و '02 به عنوان چاقوی ارتش سوئیس برای هر درگیری در آنجا استفاده شده اند.

در سراسر ساختمان کنگره، گروهی متشکل از 30 نفر از اعضای مجلس – از جمله برخی از لیبرال‌ترین و محافظه‌کارترین اعضای مجلس نمایندگان – نامه جداگانه‌ای به بایدن ارسال کردند و در آن، قانون اساسی بودن حملات هوایی به حوثی‌ها را زیر سوال بردند و از او خواستند که قبل از انجام حملات بیشتر به کنگره بیاید. .

گروهی از قانونگذاران مجلس نمایندگان آمریکا که شامل لیبرال‌ها نیز می‌شد، نوشتند: «به عنوان نمایندگان مردم آمریکا، کنگره باید قبل از آسیب رساندن به نظامیان آمریکایی و قبل از اینکه دلارهای مالیات‌دهندگان آمریکایی برای جنگ دیگری در خاورمیانه هزینه شود، وارد بحث‌های قوی شود». نمایندگان پرامیلا جایپال، دی واش، الکساندریا اوکاسیو-کورتز، DN.Y، و راشیدا طلیب، دی-میچ، و نمایندگان محافظه کار مارجوری تیلور گرین، آر-گا، و اندی بیگز، آر-آریز.

این گروه نوشت: «هیچ رئیس‌جمهوری، صرف‌نظر از حزب سیاسی، اختیار قانون اساسی برای دور زدن کنگره در مورد مسائل جنگی را ندارد.

رو خانا، نماینده کالیفرنیا، یکی از متحدان کلیدی مترقی بایدن، این نامه را سازماندهی کرد. در مصاحبه ای که در ماه جاری انجام داد، خانا باور نداشت که کاخ سفید به کنگره نیامده است، حتی اگر هفته ها در حال برنامه ریزی حملات تلافی جویانه علیه حوثی ها بود.

خانا گفت: «این از دسامبر ادامه داشته است. آنها در حال برنامه ریزی و گفتگو با رهبران خارجی و هماهنگی کل کمپین بین المللی بوده اند، و شما به کنگره نمی آیید تا ببینید آیا این چیزی است که کنگره از آن حمایت می کند؟

بایدن در نامه اخیر خود به رهبران کنگره گفت که سه شنبه گذشته دستور حمله در عراق و سوریه علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، یک گروه شبه نظامی که به گفته او مسئول حمله به پرسنل و تأسیسات آمریکایی است، صادر کرده است. او گفت که این کار را «مطابق» با AUMF های 2001 و 2002 و «برای محافظت از شهروندان ایالات متحده در داخل و خارج از کشور» انجام داده است.

بایدن در این باره نوشت: «ایالات متحده این اقدام لازم و متناسب را مطابق با قوانین بین‌المللی و در استفاده از حق ذاتی ایالات متحده برای دفاع از خود که در ماده 51 منشور سازمان ملل منعکس شده است، انجام داد. «ایالات متحده آماده است تا اقدامات بیشتر، در صورت لزوم و مناسب، برای مقابله با تهدیدات یا حملات بیشتر انجام دهد.»

در پاسخ به بایدن، نماینده باربارا لیD-Calif.، تنها عضو کنگره که علیه AUMF 2001 رای داد، روز دوشنبه به NBC News گفت: «مجوزهای 2001، 2002 باید لغو شوند. من فکر نمی‌کنم این مجوزها با توجه به سال 2024 قابل توجیه باشند.»

در حالی که او با انتقاد لیبرال‌ها و محافظه‌کاران خسته از جنگ مواجه است، برخی بایدن را به دلیل سختگیری کافی با ایران سرزنش می‌کنند. میچ مک کانل، رهبر اقلیت سنا، همکار سابق بایدن در اتاق فوقانی، هفته گذشته در سخنرانی خود استدلال کرد که در حالی که کنگره «باید قدرت کیف پول را محکم نگه دارد… این زمان برای 535 نیست. فرماندهان کل تاکتیک های میدان نبرد را از نیمه راه جهان دیکته می کنند.»

مک‌کانل در بیانیه‌ای که روز یکشنبه درباره کشته شدن این سربازان منتشر کرد، گفت: قانون اساسی به بایدن «اختیار روشنی برای استفاده از نیروی نظامی در زمانی که جان و منافع آمریکایی‌ها مورد حمله قرار می‌گیرد» می‌دهد.

اما در همین راستا، او بایدن را متهم کرد که در «به‌اندازه کافی اعمال» اختیاراتی که از قبل دارد، ناکام بوده و از استراتژی او در قبال منطقه انتقاد می‌کند.

«هزینه شکست در بازدارندگی دشمنان آمریکا دوباره در زندگی آمریکایی ها سنجیده شد. مک‌کانل در بیانیه‌ای گفت: ما نمی‌توانیم به این تجاوز خشونت‌آمیز با تردید و نیمه‌تدابیر پاسخ دهیم.

وی ادامه داد: اکنون تمام جهان به دنبال نشانه‌هایی هستند که نشان می‌دهد رئیس‌جمهور بالاخره آماده است از قدرت آمریکا برای وادار کردن ایران به تغییر رفتار خود استفاده کند.

استیسی پلاسکت، نماینده دموکرات، نماینده جزایر ویرجین ایالات متحده و عضویت در کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان نیز از استفاده بایدن از نیروی نظامی دفاع کرد.

پلاسکت روز دوشنبه قبل از دریافت گزارشی درباره حمله به نیروهای نظامی در مصاحبه ای گفت: “من نمی توانم ببینم که رئیس جمهور هر بار که در سراسر جهان به آمریکایی ها حمله می شود به سراغ ما بیاید.” اما، البته، او رئیس ستاد مشترک و اعضای وزارت دفاع خود را دارد که ملزم به پاسخگویی به کمیته‌های مربوطه هستند و من مطمئن هستم که آنها این کار را انجام می‌دهند.»

این مقاله در ابتدا در NBCNews.com منتشر شده است

منبع