فیلیپین با ICC در تحقیقات جنگ مواد مخدر همکاری نخواهد کرد


مانیل (رویترز) – رئیس جمهور فیلیپین فردیناند مارکوس جونیور روز جمعه گفت که دولتش با تحقیقات دادگاه کیفری بین المللی (ICC) در مورد هزاران قتل که در جریان “جنگ علیه مواد مخدر” سلف وی انجام شده است، همکاری نخواهد کرد.

مارکوس معتقد است که ICC هیچ صلاحیتی بر این کشور آسیای جنوب شرقی که در مارس 2019 از ICC خارج شد، ندارد.

مارکوس تنها چند روز پس از آن که قضات تجدیدنظر در دیوان کیفری بین‌المللی تلاش فیلیپین برای جلوگیری از تحقیقات دادستان‌های دادگاه در مورد کمپین مبارزه با مواد مخدر رودریگو دوترته، رئیس‌جمهور سابق، را رد کردند، به خبرنگاران گفت: «ما به هیچ‌وجه، شکل یا شکل با آنها همکاری نخواهیم کرد.

گروه های حقوق بشری می گویند که هزاران نفر در جریان عملیات های ضد مواد مخدر که به تیراندازی در دوره شش ساله ریاست جمهوری دوترته ختم شد، کشته شدند. پلیس رسماً مرگ حدود 6200 نفر را پذیرفته و اتهامات مربوط به اعدام های سیستماتیک و پنهان کاری را رد کرده است.

مارکوس گفت که جنایات ادعایی باید در کشور رسیدگی شود، زیرا در قلمرو فیلیپین انجام شده است. وزارت دادگستری وعده داده است که تحقیقات خود در مورد جنگ مواد مخدر منصفانه خواهد بود.

مارکوس گفت: “ما همچنان به دفاع از حاکمیت فیلیپین ادامه می دهیم و همچنان صلاحیت دیوان بین المللی کیفری را در تحقیقات خود در فیلیپین زیر سوال می بریم.”

در حالی که فیلیپین دیگر دادگاه بین المللی را امضا نمی کند، دادستان عالی دیوان بین المللی کیفری گفته است که دادگاه صلاحیت قضایی دارد زیرا این کشور در زمان وقوع جنایات ادعایی یکی از طرفین بود.

(گزارش کارن لما؛ ویرایش توسط کانوپریا کاپور)



منبع