فشار ترامپ بر وزارت دادگستری ایالات متحده برای تمرکز در جلسه 6 ژانویه

نزدیک به 850 نفر به دلیل جرایم مرتبط با شورش دستگیر شده اند، از جمله بیش از 250 نفر به اتهام تعرض یا ممانعت از اجرای قانون.

چهار نفر در روز حمله جان خود را از دست دادند، یکی به ضرب گلوله پلیس و بقیه به دلایل طبیعی کشته شدند. حدود 140 افسر پلیس مجروح شدند و یک نفر که با شورشیان مبارزه کرد روز بعد جان باخت. چهار افسر بعداً بر اثر خودکشی جان باختند.

ترامپ بارها اشاره کرده است که ممکن است در سال 2024 بار دیگر نامزد ریاست جمهوری شود.

واشنگتن (رویترز) – تلاش های ناکام دونالد ترامپ برای تحت فشار قرار دادن مقامات وزارت دادگستری برای لغو شکست انتخاباتی او در سال 2020، موضوع جلسه استماع کنگره آمریکا در کنگره آمریکا خواهد بود که در 6 ژانویه 2021 در مورد حمله حامیانش به ساختمان کنگره آمریکا تحقیق می کند.

بیش از یک سال است که این هیئت در حال بررسی نقش ترامپ و همکارانش در رویدادهای منتهی به حمله 6 ژانویه به ساختمان کنگره بوده است، جایی که کنگره باید به طور رسمی پیروزی بایدن را تأیید کند.

(گزارش توسط ریچارد کوان و مویرا واربرتون؛ ویرایش توسط اسکات مالون و هوارد گولر)



Source link

انتظار می‌رود جلسه پنج‌شنبه، مانند جلسات قبلی، شهادت‌های زنده و ضبط‌شده‌ای از مقامات سابق و دستیاران رئیس‌جمهور سابق جمهوری‌خواه باشد.

به گفته دستیاران کمیته، از مقامات وزارت دادگستری نیز خواسته شد تا اقداماتی را برای تشویق برخی ایالت‌ها مانند آریزونا و جورجیا برای مهندسی پیروزی ترامپ بر جو بایدن دموکرات انجام دهند، حتی اگر بایدن برنده این رقابت‌ها بود.

ترامپ دلیل شکست خود را تقلب گسترده می‌داند، اگرچه ده‌ها دادگاه، مقامات انتخابات ایالتی و اعضای دولت ترامپ ادعاهای او را رد کرده‌اند و شاهدان متعددی شهادت دادند که به ترامپ گفته‌اند.

به گفته دستیاران، آنها شهادت خواهند داد که بر مقامات وزارت دادگستری فشار وارد شده است تا به طور علنی اعلام کنند که تقلب در انتخابات صورت گرفته است و از آنها خواسته شده است که یا برای کمپین انتخاب مجدد ترامپ در اعتراض به نتیجه انتخابات شکایت کنند.

این جلسه نشان خواهد داد که چگونه چند مقام ارشد جمهوری خواه در وزارت دادگستری در برابر کمپین فشار تحت رهبری ترامپ مقاومت کردند.

در این نامه از قانونگذاران ایالتی خواسته شد تا یک جلسه ویژه برای لغو نتایج انتخابات در آنجا تشکیل دهند، اما روزن و دونوگهو از ارسال آن خودداری کردند.

یکی از دستیاران کمیته گفت، جلسه پنج‌شنبه، پنجمین ماه جاری، بررسی خواهد شد که چگونه ترامپ در روزهای رو به پایان ریاست‌جمهوری‌اش «از وزارت دادگستری برای نیازهای شخصی خود استفاده می‌کرد» تا بعد از 20 ژانویه 2021 در قدرت بماند.

کلارک به طور علنی درباره اقدامات خود در هفته های پایانی ریاست جمهوری ترامپ صحبت نکرده است. اوایل سال جاری در توییتر خود را “یکی از اهداف اصلی کمیته J6 با انگیزه سیاسی” خواند.

انتظار می‌رود که شهادت نشان دهد که کلارک مدت کوتاهی پس از انتخابات 2020 پیش‌نویس نامه‌ای را برای قانون‌گذاران ایالت جورجیا ارسال کرده بود که به دروغ ادعا می‌کرد وزارتخانه نگرانی‌هایی پیدا کرده است که ممکن است بر نتیجه انتخابات در آنجا و جاهای دیگر تأثیر بگذارد.

در یک سخنرانی آتشین در خارج از کاخ سفید آن روز، ترامپ از لزوم لغو شکست خود در انتخابات صحبت کرد. حامیان خشمگین او وارد ساختمان کنگره شدند، تعداد زیادی از افسران پلیس را مجروح کردند و قانونگذاران و معاون رئیس جمهور وقت، مایک پنس را برای نجات جان خود روانه کردند.

این جلسه که قرار است در ساعت 15:00 به وقت گرینویچ (1900 به وقت گرینویچ) آغاز شود، مردم را در 3 ژانویه 2021 به کاخ سفید خواهد برد، زمانی که بحث در مورد احتمال اخراج جفری روزن، دادستان کل موقت، رئیس جمهور وقت ترامپ و جایگزینی او مطرح شد. با جفری کلارک، یکی از حامیان پرشور ترامپ.

توسط ریچارد کوان و مویرا واربرتون

روزن قرار است در مقابل کمیته منتخب مجلس نمایندگان ایالات متحده به همراه ریچارد دونوهو، معاون سابق دادستان کل، و دستیار سابق دادستان کل دفتر مشاور حقوقی استیون انگل، شهادت دهد.