عمران خان نخست وزیر سابق پاکستان و همسرش به دلیل ازدواج غیرقانونی به ۷ سال زندان محکوم شدند

توسط جبران نایار پیشیمام و آریبا شهید

اسلام آباد (رویترز) -نخست وزیر سابق پاکستان عمران خان حزب بوشرا خان و همسرش بوشرا خان روز شنبه توسط دادگاهی که حکم داد ازدواج آنها در سال 2018 خلاف قانون است به هفت سال زندان و جریمه محکوم شدند.

این سومین حکم علیه خان در این هفته و پیش از انتخابات سراسری در روز پنجشنبه است که وی از شرکت در رقابت منع شده است.

خان 71 ساله در روزهای اخیر به دلیل افشای اسرار دولتی به 10 سال و به همراه همسرش به دلیل فروش غیرقانونی هدایای دولتی به 14 سال زندان محکوم شده است. نمایندگان او می گویند که او در هر سه مورد درخواست تجدید نظر خواهد کرد.

هنوز مشخص نیست که آیا احکام مختلف او همزمان اجرا می شود یا خیر.

خان در شهر پادگان راولپندی در زندان است، در حالی که همسرش حکم خود را در عمارت بالای تپه‌شان در اسلام‌آباد سپری می‌کند. او در حال حاضر با محرومیت 10 ساله از تصدی پست دولتی مواجه است.

حزب خان، تحریک انصاف پاکستان (PTI)، در بیانیه ای گفت: «پس از ساعت ها جلسات شتابزده در دادگاه، بدون بازجویی متقابل از شهود، و بدون روند قانونی – تمسخر قانون است».

“با نحوه انجام این محاکمه ها، یک علامت سوال بزرگ در مورد انتخابات 8 فوریه وجود خواهد داشت. این یک مورد آزمایشی برای قوه قضاییه عالی پاکستان است.”

به گزارش ARY News، این زوج هر کدام 500000 روپیه (1800 دلار) جریمه شدند.

بوشرا متهم بود که پس از طلاق از شوهر قبلی خود و ازدواج با خان، دوره انتظاری را که اسلام مقرر کرده بود به نام «عدت» به پایان نرسانده است.

خان ها قرارداد ازدواج خود یا “نیکا” را در ژانویه 2018 در یک مراسم مخفیانه، هفت ماه قبل از اینکه سوپراستار سابق کریکت برای اولین بار نخست وزیر شود، امضا کردند.

در مورد اینکه آیا آنها قبل از اتمام دوره ازدواج کرده بودند یا خیر اختلاف نظر وجود داشت. پس از انکار اولیه ازدواج، PTI هفته ها بعد آن را تایید کرد.

خان ها هر دو تخلف را انکار کردند.

زلفی بخاری، مشاور رسانه ای خان به رویترز گفت: «می توانم بگویم که من شاهدی در نیکه هستم و این یک پرونده جعلی دیگر است. «از شهود تا شواهد تا رویه».

شکایت کیفری

یکی از افراد آگاه به این موضوع گفت: شوهر سابق بوشرا، خوار مانکا، که او حدود 30 سال با او ازدواج کرده بود، علیه خان ها شکایت جنایی کرد.

خان اغلب بوشرا را رهبر معنوی خود خوانده است. او به خاطر ارادتش به تصوف، شکلی عرفانی از اسلام، شهرت دارد.

او که بوشرا ریاز واتو به دنیا آمد، پس از ازدواج نام خود را به خان تغییر داد. شوهر و پیروانش معمولاً از او به عنوان Bushra Bibi یا Bushra Begum یاد می کنند، القابی که در اردو نشان دهنده احترام است.

مشخص نبود که خان کی و چگونه با بوشرا ملاقات کرد، اما دستیار سابق آن چادری گفت که خان تحت تأثیر معنویت او قرار گرفته است.

خان، که در دهه 1990 و با اوج گرفتن حرفه کریکت خود، چهره ای برای بازی به دست آورده بود، گفته است که علاقه شدیدی به تصوف دارد.

دو ازدواج قبلی خان – با جمیما گلداسمیت، دختر سرمایه دار سرمایه دار جیمز گلداسمیت و روزنامه نگار تلویزیونی رهام نیار خان – به طلاق ختم شد.

خان از زمانی که در سال 2022 با رای عدم اعتماد پارلمان از قدرت برکنار شد، با ده‌ها پرونده مبارزه کرده است. او می‌گوید برکناری او توسط ارتش قدرتمندی که در زمان ریاست جمهوری با آنها اختلاف داشت، حمایت می‌شد.

او و حزبش می‌گویند که مورد سرکوب‌های مورد حمایت ارتش قرار گرفته‌اند، از جمله دستگیری صدها تن از هواداران، اعضای حزب و دستیاران کلیدی.

ارتش که برای دهه ها بر سیاست پاکستان تسلط داشته است، این ادعاها را رد می کند.

NAB، آژانس ضد اختلاس که خان را محاکمه کرد، در مقاطع مختلف همه نخست‌وزیرانی را که از سال 2008 خدمت کرده‌اند، از جمله نواز شریف، که حزبش پیشتاز انتخابات هفته آینده محسوب می‌شود، تحقیق، محاکمه و زندانی کرده است.

(گزارش آریبا شهید و جبران پیشیمام؛ ویرایش ویلیام ملارد و گیلز الگود)

منبع