طرح بازگرداندن تانک های از کار افتاده لئوپارد 2 به آلمان مورد حمایت قوه مجریه سوئیس قرار گرفت

با این حال، سوئیس با تحریم‌های اتحادیه اروپا که افراد و شرکت‌های روسی را هدف قرار می‌دهد، در پی تهاجم قرار گرفته است.

آلمان 18 تانک لئوپارد 2A6 خود را به اوکراین تحویل داده است.



منبع

ژنو (AP) –

قوه مجریه سوئیس روز چهارشنبه به پیشنهاد از کار انداختن 25 تانک لئوپارد 2 خارج از خدمت که دولت آلمان می‌خواهد به سازنده آلمانی بازگردانده شود تا پس از ارسال تانک‌های خود به اوکراین، شکاف‌های موجود در زرادخانه برلین را برطرف کند.

هرگونه صادرات مجدد از این دست همچنین مستلزم حمایت مجلس علیا در جلسه سپتامبر و موافقت بعدی وزیر اقتصاد سوئیس است. این تانک‌ها فقط به شرطی ارسال می‌شوند که به سازنده راین متال بازگردانده شوند – و به اوکراین نروند.

شورای فدرال، نهاد اجرایی هفت نفره سوئیس، اعلام کرد که از پیشنهاد یک کمیته کلیدی سیاست امنیتی پارلمانی مبنی بر از کار انداختن تانک ها و صادرات مجدد آنها به آلمان حمایت می کند. انتظار می رود ویولا آمهرد وزیر دفاع این طرح را در سخنرانی ماه آینده در مجلس سفلی مجلس مقننه تایید کند.

ارتش سوئیس در حال حاضر از 134 تانک Leopard-2 A4 WE استفاده می کند و 96 تانک دیگر را نیز در اختیار دارد که بازسازی نشده و خفه شده اند.

مقامات سوئیسی می گویند وزرای اقتصاد و دفاع آلمان در ماه فوریه با مقامات سوئیسی تماس گرفتند و به دنبال فروش مجدد تانک ها به راین متال بودند. وزیران متعهد شدند که تانک ها را در آلمان یا در میان شرکای ناتو یا اتحادیه اروپا برای تکمیل زرادخانه خود نگه دارند.

تهاجم روسیه به اوکراین، سوئیس را با پایبندی طولانی‌مدت و قانون اساسی خود به بی‌طرفی سوق داده است که از جمله موارد دیگر، صادرات تسلیحات یا مواد جنگی ساخت سوئیس یا متعلق به سوئیس را به جنگجویان در درگیری‌های فعال ممنوع می‌کند.