شهرک نشین اسرائیلی مهاجم مظنون را در کرانه باختری کشت

دولت نتانیاهو که به اتهام فساد محاکمه می شود، قول داده است به گسترش شهرک سازی در کرانه باختری ادامه دهد.

تیراندازی پنجشنبه شب در خیابان دیزنگوف، یک مکان تفریحی شبانه محبوب در پایتخت تجاری اسرائیل، جایی که یک حمله فلسطینی در آوریل 2022 سه نفر را کشت.

اما مذاکرات صلح اسرائیل و فلسطین از سال 2014 متوقف شده است.

قانون جدید با هدف محدود کردن اختیارات دادگاه عالی و دادن اختیارات بیشتر به سیاستمداران در انتخاب قضات، این نگرانی را ایجاد می کند که دموکراسی اسرائیل را تهدید می کند.

alv/mj/dv/it



منبع

خشونت سال گذشته تشدید شد، اما در کرانه باختری در دوران تصدی دولت نتانیاهو که در دسامبر روی کار آمد، ائتلافی با یهودیان افراطی ارتدوکس و متحدان راست افراطی تشدید شد.

کرانه باختری، که از زمان جنگ شش روزه 1967 توسط اسرائیل اشغال شده است، محل زندگی صدها هزار شهرک نشین یهودی است که در شهرک های مورد تایید دولت زندگی می کنند که طبق قوانین بین المللی غیرقانونی تلقی می شوند.

اما چند ساعت پس از درخواست او، یکی از اعضای شاخه مسلح جنبش اسلامگرای فلسطینی حماس در بیرون یک کافه تل آویو تیراندازی کرد و سه نفر را زخمی کرد و سپس توسط پلیس کشته شد.

چنین تخریب‌هایی تحت یک سیاست دیرینه برای مجازات خانواده‌های فلسطینی‌هایی که اسرائیلی‌ها را می‌کشند، صورت می‌گیرد.

هزاران اسرائیلی مخالف طرح‌های اصلاحات حقوقی بحث‌برانگیز دولت نتانیاهو، جاده‌های داخل و اطراف فرودگاه بن گوریون در نزدیکی تل‌آویو را مسدود کرده‌اند و در آخرین لحظه محل مذاکرات آستین را تغییر داده‌اند.

ارتش اسرائیل اعلام کرد صبح روز جمعه یک شهرک نشین اسرائیلی یک مهاجم مسلح فلسطینی را در شهرک دوروت ایلیت در شمال کرانه باختری به ضرب گلوله کشت.

حدود 230000 اسرائیلی در قدس شرقی ضمیمه شده زندگی می کنند و حداقل 360000 فلسطینی می خواهند این بخش را پایتخت کشور آینده خود کنند.

یک روز پس از تیراندازی در تل آویو، یکی از مجروحان در بیمارستانی که در آن تحت مداوا قرار دارد، در وضعیت وخیمی باقی مانده است.

وی افزود: «من سه گلوله به سمت او شلیک کردم، (یکی از افسران همکار) نیز سه گلوله شلیک کرد و زمانی که او افتاد، دوباره مورد اصابت گلوله قرار گرفت تا دیگر بلند نشود.

آستین ساعاتی پس از کشته شدن سه ستیزه جوی مظنون فلسطینی در کرانه باختری و در حالی که معترضان علیه دولت راستگرای تندرو بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر بنیامین نتانیاهو تظاهرات کردند، مذاکراتی را در اسرائیل انجام داد.

جهاد اسلامی و حماس متعهد شدند که انتقام مرگ‌ها را بگیرند.

وزارت بهداشت فلسطین او را عبدالکریم الشیخ 21 ساله معرفی کرد.

تنش ها یک روز پس از آن که لوید آستین، رئیس پنتاگون، در سفر به اسرائیل، خواستار کاهش تنش قبل از ماه روزه مسلمانان در ماه رمضان در ماه مارس و عید فصح یهودیان در آوریل شد، همچنان بالا بود.

از آغاز سال جاری، درگیری اسرائیل و فلسطین جان 77 بزرگسال و کودک فلسطینی از جمله شبه نظامیان و غیرنظامیان را گرفته است.

– آمریکا از خشونت شهرک نشینان “آشفت” شده است –

آستین روز پنجشنبه در یک کنفرانس خبری مشترک با گالانت گفته بود که تعهد آمریکا به امنیت اسرائیل “آهن پوش” است.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل گفت که دستور تخریب فوری خانه مهاجم تل آویو در نیلین، در نزدیکی شهر رام الله در کرانه باختری را صادر کرده است.

به گفته این سازمان، “یک تروریست مسلح به چاقو و مواد منفجره به منطقه دوروت ایلیت رسید” قبل از اینکه شهرک نشین مهاجم را ببیند، آتش گشود و او را “خنثی” کرد و بعدا تایید کرد که او کشته شده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه بر اساس منابع رسمی از هر دو طرف، 12 غیرنظامی اسرائیلی از جمله سه کودک و یک پلیس و همچنین یک غیرنظامی اوکراینی در همین مدت کشته شده‌اند.

دیوید فریدمن، افسر پلیسی که در تیراندازی به ضارب کمک کرد، به خبرگزاری فرانسه گفت: «من صدای شلیک گلوله را شنیدم و دیدم مردم در حال فرار بودند.»

یک شهرک نشین روز جمعه پس از زخمی شدن سه نفر در تل آویو، یک مهاجم مظنون را در کرانه باختری اشغالی کشت، در حالی که افزایش خشونت های اسرائیل و فلسطین نشانه هایی از کاهش را نشان نمی دهد.

اما ایالات متحده به شدت با هر اقدامی که می‌تواند ناامنی‌های بیشتری را موجب شود، از جمله گسترش شهرک‌سازی و لفاظی‌های تحریک‌آمیز، مخالف است و افزود: ما به‌ویژه از خشونت شهرک‌نشینان علیه فلسطینی‌ها ناراحت هستیم.