سیرالئون انتخابات ریاست جمهوری را در حالی برگزار می کند که رئیس فعلی آن به دلیل ناآرامی های اقتصادی ضعیف شده است

اما اقتصاد ضعیف در نهایت سیرالئون را برای اعتراض به فقر گسترده به خیابان ها کشاند.

فری تاون، سیرالئون (AP) – رأی دهندگان در سیرالئون روز شنبه در حال تصمیم گیری بودند که آیا رئیس جمهور جولیوس ماادا بیو را برای دوره دوم ریاست جمهوری در میان بیکاری بالا و نگرانی فزاینده در مورد وضعیت اقتصاد کشور غرب آفریقا انتخاب کنند.

ده ها نامزد امیدوار بودند که Bio را کنار بگذارند، اگرچه کارشناسان پیش بینی کردند که رقابت اصلی او احتمالا سامورا کامارا، رئیس حزب کنگره همه مردم خواهد بود.

او گفت: “در حال حاضر، همه چیز آنقدر سخت است که اگر امروز چیزی را با 25 لئون بخرید، روز بعد که بروید 50 می شود.” “تصور کنید. چگونه کسب و کار ما می تواند در این شرایط دوام بیاورد؟ من باید اجاره خانه را پرداخت کنم و شش فرزند دارم که باید از آنها مراقبت کنم.”

بیو که رئیس سابق یک کشور نظامی بود، با وعده پایان دادن به فساد گسترده به قدرت رسید. تحلیلگران می گویند که او برای بهبود آموزش در کشور سرمایه گذاری کرد و گام هایی برای مبارزه با فساد گسترده برداشت. او در آغاز سال جاری لایحه مهم حقوق زنان را امضا کرد.

Bio به دلیل شرایط اقتصادی ضعیفی که کامارا متعهد به بهبود آن شده است، با انتقادهای فزاینده ای مواجه شده است. نزدیک به 60 درصد از جمعیت بیش از 7 میلیون نفری سیرالئون با فقر روبرو هستند و بیکاری جوانان یکی از بالاترین ها در غرب آفریقا است.

تظاهرات مرگبار ضد دولتی در دوران ریاست جمهوری بیو کشور را تکان داده است. آخرین مورد که به دلیل هزینه های بالای زندگی ایجاد شد، ده ها نفر از جمله اعضای نیروهای امنیتی را در آگوست 2022 به شهادت رساندند.

در انتخابات ریاست جمهوری 2018، Bio در دور دوم با اختلاف کمتر از 5 درصد، کامارا را شکست داد. برای برنده شدن در دور اول رای گیری و اجتناب از دور دوم، نامزد برتر باید 55 درصد آرا را کسب کند.

کامارا، قوی‌ترین رقیب بیو، در سمت‌های مختلف دولتی از جمله وزیر امور خارجه خدمت کرده است. او در آستانه انتخابات به شدت از دولت مستقر انتقاد کرد و از رای دهندگان خواست تا از او حمایت کنند.

مارگارت نگگبا، تاجری در فری‌تاون، پایتخت سیرالئون، گفت که امیدوار است برای برنده‌ای “که به ما احساس رضایت کند و برای فرزندانمان شغل فراهم کند.”

انتخابات روز شنبه پنجمین انتخابات ریاست جمهوری این کشور از زمان پایان جنگ داخلی وحشیانه 11 ساله بیش از دو دهه پیش است.



منبع

او در یک پیام ویدئویی که توسط تیم مبارزات انتخاباتی اش منتشر شد، گفت: «ما یک شانس داریم، فرصتی برای بیرون راندن این رژیم دشوار که ما را در پنج سال گذشته در رنج و رنج قرار داده و بر بدبختی ما افزوده است».