سهام آمازون با شکست درآمدها بالا می رود

آمازون (AMZN) درآمد سه ماهه چهارم را گزارش داد که از انتظارات تحلیلگران پیشی گرفت و چشم انداز خوش بینانه ای را برای ماه های آینده ارائه کرد.

سهام در معاملات تمدید شده 7 درصد صعود کرد.

فروش خالص نزدیک به 170 میلیارد دلار در مقابل انتظار 166.2 میلیارد دلار رسید. این 14 درصد بیشتر از حدود 150 میلیارد دلاری است که شرکت در مدت مشابه سال قبل تولید کرده است. چشم‌انداز سه‌ماهه جاری نیز از پیش‌بینی‌ها فراتر رفت و این شرکت محدوده بالاتری را 143.5 میلیارد دلار تخمین زد.

اندی جاسی، مدیرعامل این شرکت در انتشار درآمد گفت: «این سه ماهه چهارم یک فصل خرید تعطیلات رکوردشکنی بود و سال 2023 قوی را برای آمازون به پایان رساند.

گزارش درآمد عضلانی آمازون و واکنش سرمایه گذاران بعدی به دنبال استقبال انتقادی بیشتر از برخی از خواهر و برادران فناوری بزرگ آمازون بود که همچنین تا حد زیادی برآوردها را شکست داد.

بر اساس داده های بلومبرگ، برخی از مهم ترین معیارهای آمازون در مقایسه با آنچه وال استریت در سه ماهه چهارم مالی شرکت انتظار داشت، در اینجا آمده است:

  • درآمد: 169.9 میلیارد دلار در مقابل 166.2 میلیارد دلار مورد انتظار (149.2 میلیارد دلار در سه ماهه چهارم 2022)

  • سود تعدیل شده هر سهم: 1.00 دلار در مقابل 0.78 دلار مورد انتظار (0.03 دلار در سه ماهه چهارم 2022)

  • خدمات وب آمازون: 24.20 میلیارد دلار در مقابل 24.22 میلیارد دلار مورد انتظار (21.4 میلیارد دلار در سه ماهه چهارم 2022)

  • تبلیغات: 14.7 میلیارد دلار در مقابل 14.2 میلیارد دلار مورد انتظار (11.6 میلیارد دلار در سه ماهه چهارم 2022)

در روز پنجشنبه، این شرکت همچنین از یک دستیار خرید جدید به نام Rufus رونمایی کرد که در کاتالوگ محصولات آمازون و اطلاعات گسترده تر از وب آموزش دیده است. ابزار مولد مبتنی بر هوش مصنوعی می تواند به سوالات مشتریان پاسخ دهد و محصولات را در برنامه موبایل آمازون توصیه کند. آمازون گفت که زیرمجموعه کوچکی از مشتریان در ابتدا می توانند از چت بات استفاده کنند و سپس این شرکت انتشار آن را برای کاربران بیشتری در ایالات متحده گسترش خواهد داد.

نتایج آمازون تنها چند هفته پس از حذف صدها نقش در استودیوهای Prime Video و MGM و اعلام کاهش عمده کارکنان در پلتفرم پخش زنده بازی های ویدیویی خود، Twitch، به دست آمد که بیش از 500 نفر را اخراج کرد. کاهش کارکنان در زمینه فناوری، کاهش دردناک این بخش از دوران گسترش سریع را برجسته می کند، زیرا شرکت ها هنوز در حال تغییر اندازه و عقب نشینی از سرمایه گذاری های بلندپروازانه انجام شده در مراحل اولیه همه گیری هستند.

مدیران در طول تماس های درآمدی گفتند که هنوز روزهای اولیه برای استقرار محصولات هوش مصنوعی است، اما با ابراز علاقه مشتریان به توسعه ابزارهای هوش مصنوعی، درآمدها “به سرعت در حال افزایش است”.

اندی جاسی مدیر عامل شرکت آمازون گفت که هر کسب و کار مصرف کننده در آمازون در حال توسعه چندین برنامه هوش مصنوعی مولد است.

این شرکت پتانسیل توسعه هوش مصنوعی را برای تولید ده ها میلیارد دلار برای تجارت ابری خود می بیند. ابزارهای هوش مصنوعی به حجم عظیمی از داده و قدرت پردازشی برای آموزش و اجرای مدل‌های زبان بزرگ و برنامه‌های کاربردی آن‌ها، با تکیه بر ارائه‌دهندگان ابری برای ارائه زیرساخت‌های حیاتی، نیاز دارند.

آمازون اعلام کرد که هزینه های سرمایه ای در سال 2024 افزایش خواهد یافت که تا حد زیادی به دلیل گسترش عملیات هوش مصنوعی آن است. رقبای ابری مایکروسافت (MSFT) و آلفابت (GOOG، GOOGL) هر دو در اوایل این هفته افزایش دو رقمی را گزارش کردند.

آمازون در روزهای اخیر شروع به نمایش تبلیغات در سرویس استریم خود Prime Video کرد. مدیران اجرایی از به اشتراک گذاشتن تخمین‌های مربوط به مقیاس عملیات تبلیغات جدید خودداری کردند، اما خاطرنشان کردند که گسترش تبلیغات در ویژگی‌های جریان آن بخش مهمی از مدل کسب‌وکار آن برای ادامه سرمایه‌گذاری در محتوا است. آن‌ها پیش‌بینی می‌کنند که Prime Video در مقایسه با شبکه تلویزیونی و سایر سرویس‌ها، بار تبلیغاتی سنگینی را برای مخاطبان ارائه نخواهد کرد.

در اوایل این هفته، سرویس استریم آمازون، Prime Video، پخش تبلیغات در کنار فیلم‌ها و نمایش‌ها را به عنوان گزینه پیش‌فرض برای کاربران آغاز کرد که می‌توانند برای نسخه بدون آگهی هزینه اضافی پرداخت کنند. تحلیلگران به پتانسیل قابل توجهی برای رشد تبلیغات با توجه به مقیاس عظیم مخاطبان داخلی آمازون اشاره کرده اند.

بایگانی - قیمت سهام آمازون بر روی یک صفحه در بازار نزدک، چهارشنبه، 20 دسامبر 2017، در نیویورک نشان داده شده است.  آمازون درآمد خود را در روز پنجشنبه، 1 فوریه 2024 گزارش می دهد. (AP Photo/Mark Lennihan، فایل)بایگانی - قیمت سهام آمازون بر روی یک صفحه در بازار نزدک، چهارشنبه، 20 دسامبر 2017، در نیویورک نشان داده شده است.  آمازون درآمد خود را در روز پنجشنبه، 1 فوریه 2024 گزارش می دهد. (AP Photo/Mark Lennihan، فایل)

قیمت سهام آمازون بر روی صفحه نمایش Nasdaq MarketSite، چهارشنبه، 20 دسامبر 2017، در نیویورک نشان داده شده است. (مارک لنیهان/عکس، فایل) (اسوشیتد پرس)

در ماه سپتامبر، این شرکت سرویس هوش مصنوعی خود را با نام Amazon Bedrock راه‌اندازی کرد که به مشتریان اجازه می‌دهد برنامه‌های هوش مصنوعی تولیدی را از طریق مدل‌های موجود ارائه شده توسط Anthropic، Stability AI و خود آمازون بسازند.

در همان ماه آمازون همچنین اعلام کرد که تا 4 میلیارد دلار در استارت‌آپ هوش مصنوعی Anthropic به عنوان بزرگترین بازیگر در تقلای فناوری برای موقعیت‌یابی در عصر آینده فناوری سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

خدمات وب آمازون، بزرگترین بازیکن در صنعت ابر، حدود 30 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است و پس از آن مایکروسافت آژور و گوگل کلود قرار دارند. این سه نفر در مجموع تقریباً دو سوم بازار را در اختیار دارند.

حمزه شعبان خبرنگار یاهو فاینانس است که بازارها و اقتصاد را پوشش می دهد. حمزه را در توییتر دنبال کنید @hshaban.

برای تجزیه و تحلیل عمیق آخرین اخبار و رویدادهای بازار سهام در حال حرکت قیمت سهام اینجا را کلیک کنید.

آخرین اخبار مالی و تجاری را از Yahoo Finance بخوانید

منبع