سنا می تواند سوابق حسابرسی را مخفی نگه دارد

سنا باید هر گونه سوابقی را که ماهیت سیاسی دارد یا خود مدیریت حسابرسی را شامل می شود فاش کند، اما سنا قبلاً با این کار موافقت کرده بود.

فان گفت: «ما کاملاً به شفافیت اعتقاد داریم، با این حال، مواقعی وجود دارد که باید از امتیاز قانونگذاری استفاده شود تا بتوانیم کارهایی را که مردم آریزونا ما را برای انجام آن انتخاب کردند، انجام دهیم.

کوری لانگهوفر، وکیل سنا گفت: «این یک پیروزی برای سنا در هر موضوعی به اتفاق آرا است. “این نمی تواند حکم بهتری داشته باشد.”

او گفت که این حکم به دنبال سابقه ای طولانی مدت در حفظ تفکیک قوا و حفظ توانایی قانونگذار برای انجام وظایف خود بدون دخالت بی مورد است. و او گفت اگر مردم از کاری که انجام می دهند خوششان نمی آید، راهی برای مقابله با آن دارند.

لوگان ریاست سایبر نینجاها را بر عهده دارد، شرکت بی‌تجربه‌ای که سنا برای نظارت بر حسابرسی رایانه‌ها و ماشین‌های شمارش آرا و بازشماری دستی 2.1 میلیون برگه رای در انتخابات سال 2020 در شهرستان ماریکوپا استخدام کرده است.

دعوای اسناد عمومی که دادگاه تصمیم گرفت توسط یک گروه ناظر به نام نظارت آمریکایی، که برای شفافیت دولت فشار می آورد، اندکی پس از شروع حسابرسی در بهار 2021 تنظیم شد.

دادگاه عالی به قاضی که حکم اولیه را صادر کرد دستور داد که سوابق باید برای بررسی یک “گزارش امتیازات” به روز شده، که توسط وکلای سنا ثبت شده است، منتشر شود. اما دادگاه عالی گفت که قاضی نمی تواند سوابق را بررسی کند تا مطمئن شود که سنا سوابقی را که باید منتشر شود، توقیف نمی کند.

این حکم به اتفاق آرا به این معنی است که عموم مردم احتمالاً هرگز چیز زیادی از آنچه کارن فان، رئیس جمهوری‌خواه سنا و سناتور جمهوری‌خواه وارن پترسن، که ریاست کمیته قضایی را بر عهده دارد، به داگ لوگان و دیگرانی که در «ممیزی» دخیل بودند، نمی‌دانند.

دادگاه استیناف گفت که این امتیاز اعمال نمی شود زیرا حسابرسی عمدتاً سیاسی بود، هیچ قانونی در حال بررسی نبود و سنا نشان نداد که انتشار اسناد به مذاکرات آن لطمه می زند. دیوان عالی این یافته‌ها را رد کرد، که امریکن نظارت گفت اطلاعات مهم را از دید عموم پنهان نگه می‌دارد.

گزارش لوگان یک سری ادعاهای دیگر را در مورد مشکلات احتمالی انتخابات مطرح کرد که اکثر آنها پس از رد شدن. آنها شامل امکان اتصال تجهیزات انتخاباتی به اینترنت یا اینکه تعداد زیادی رای توسط رای دهندگان مرده ریخته شده است.

سنا بیش از 20000 پرونده را پس از احکام دادگاهی که به دلیل شکایت هایی که توسط امریکن نظارت و جمهوری آریزونا تنظیم شده بود، فاش کرد، احکامی که دیوان عالی سال گذشته از مسدود کردن آنها خودداری کرد. اما تمام یا بخشی از حدود 1000 سند دیگر را با استناد به امتیاز قانونی به منظور ترویج بحث های قوی در میان مقامات منتخب، خودداری کرد.

فان در بیانیه ای گفت که موضع سنا مبنی بر محرمانه نگه داشتن سوابق با “دهه ها سابقه” دادگاه های ایالتی و فدرال حمایت می شود.

لوپز نوشت: “قانونگذاران آریزونا به طور معمول در انتخابات شرکت می کنند و بنابراین، در برابر رای دهندگان ایالتی که به عنوان داور نهایی خردمندی هر اقدام قانونی عمل می کنند، به جای دادگاه ها، پاسخگو هستند.”



منبع

لوپز نوشت: «حسابرسی یک فعالیت قانونی در محدوده اختیارات قانونگذار است و ارتباطات مربوط به این فعالیت تحت پوشش امتیاز قانونگذاری قرار دارد. “در نتیجه، ارتباطات داخلی سنا در مورد مجوز، برنامه ریزی، و یافته های تحقیق حسابرسی دارای امتیاز است.”

حکمی که توسط قاضی جان لوپز نوشته شده است می‌گوید که امتیاز قانونگذاری اعمال می‌شود زیرا حسابرسی بخشی از تحقیقاتی بود که می‌توانست به قوانین جدید انتخابات منجر شود. این برای محافظت از حدود 1000 ایمیل، پیامک و سایر ارتباطاتی است که سنا از انتشار آنها خودداری کرد.

هدر ساویر، مدیر اجرایی امریکن نظارت در بیانیه‌ای گفت: «در حالی که امتیاز قانونگذاری باید از وظایف قانونی قانونگذار محافظت کند، اما گسترش این امتیاز به فعالیت‌هایی که دیوان آن‌ها را منحصراً سیاسی می‌داند، نادرست است.» این حکم باعث می‌شود که مقامات پنهان کنند حقایق در مورد انگیزه ها و رفتار آنها از عموم مردم.»

لوپز در پایان رای خود خاطرنشان کرد که اختلافات بر سر انتخابات 2020 همچنان “یک مرکز اصلی قلمرو سیاسی است، موضوعی خارج از اختیارات قانون اساسی این دادگاه.”

این حکم هم قاضی دادگاه بدوی و هم دادگاه استیناف ایالتی را که دیدگاه‌های محدودی در مورد امتیازات قانونی داشتند و معتقد بودند که مردم حق دارند بدانند سناتورها در مورد حسابرسی چه بحث می‌کنند، را لغو می‌کند.

فینیکس (AP) – دادگاه عالی آریزونا روز چهارشنبه حکم داد که سنای ایالت می‌تواند صدها ایمیل محرمانه و سایر پرونده‌های مربوط به بررسی حزبی خود از انتخابات 2020 را نگه دارد، زیرا طبق قانون سوابق عمومی ایالتی «ممتاز» و از افشای معاف هستند.

پیروزی جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا را بر آن داشت که بدون مدرک ادعا کند که در آریزونا و دیگر ایالت‌های میدان نبرد به دلیل تقلب شکست خورده است. سپس سنا این بررسی را آغاز کرد که نتیجه شمارش آرا درست بود.