سفیر روسیه گفت: روسیه در نزدیکی مرزهای غربی بلاروس تسلیحات اتمی قرار خواهد داد

دو همسایه توافقنامه ای دارند که روابط نزدیک اقتصادی، سیاسی و نظامی را پیش بینی می کند. روسیه از خاک بلاروس به عنوان میدانی برای حمله به اوکراین استفاده کرد و گروهی از نیروها و تسلیحات را در آنجا نگه داشت.

تالین، استونی (AP) – سفیر روسیه در بلاروس یکشنبه در بحبوحه تنش‌ها بین روسیه و غرب بر سر جنگ مسکو در اوکراین گفت: تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی روسیه در نزدیکی مرزهای بلاروس با همسایگان ناتو مستقر خواهند شد.

وی با اشاره به انتقاد غرب از تصمیم پوتین گفت: «این توانایی دفاعی ما را افزایش خواهد داد و بدون توجه به سر و صدایی که در اروپا و ایالات متحده وجود دارد، انجام خواهد شد.

پوتین گفته است که ساخت تاسیسات ذخیره سازی تسلیحات هسته ای تاکتیکی در بلاروس تا اول ژوئیه کامل می شود و افزود که روسیه به مدرن سازی هواپیماهای جنگی بلاروس کمک کرده تا آنها را قادر به حمل سلاح هسته ای کند.

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور مستبد بلاروس روز جمعه گفت که برخی از سلاح های هسته ای استراتژیک روسیه ممکن است همراه با بخشی از زرادخانه هسته ای تاکتیکی روسیه در بلاروس مستقر شوند.



منبع

بلاروس 1250 کیلومتر (778 مایل) مرز مشترک با کشورهای عضو ناتو لتونی، لیتوانی و لهستان دارد.

گریزلوف در سخنانی که اواخر یکشنبه توسط تلویزیون دولتی بلاروس پخش شد، گفت: تسلیحات هسته‌ای روسیه “به مرزهای غربی کشور اتحادیه ما منتقل خواهد شد” اما مکان دقیقی را ارائه نکرد.

استقرار تسلیحات هسته ای تاکتیکی روسیه در بلاروس آنها را به اهداف احتمالی در اوکراین و اعضای ناتو در اروپای شرقی و مرکزی نزدیکتر می کند.

اظهارات بوریس گریزلوف سفیر روسیه در پی اظهارات اخیر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در مورد طرح استقرار سلاح های هسته ای تاکتیکی در قلمرو همسایه و متحد روسیه است. این اعلامیه نشان دهنده تلاش دیگری از سوی رهبر روسیه برای مقابله با تهدید هسته ای برای منصرف کردن غرب از حمایت از اوکراین است.

سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی که برای نابودی نیروها و سلاح‌های دشمن در میدان نبرد در نظر گرفته شده‌اند، در مقایسه با کلاهک‌های هسته‌ای نصب شده بر روی موشک‌های راهبردی دوربرد که قادر به نابود کردن کل شهرها هستند، برد نسبتاً کوتاه و بازدهی بسیار پایین‌تری دارند.