سفارت سوئد در بغداد به دلیل آتش زدن قرآن به آتش کشیده شد


توسط تیمور ازهاری و آنا رینگستروم

بغداد/ استکهلم (رویترز) – صدها معترض در ساعات اولیه صبح پنجشنبه به سفارت سوئد در مرکز بغداد هجوم بردند و در اعتراض به احتمال سوزاندن قرآن در سوئد، دیوارهای آن را بالا بردند و آن را به آتش کشیدند.

دفتر مطبوعاتی وزارت خارجه سوئد در بیانیه‌ای اعلام کرد که تمامی کارکنان سفارت بغداد در امنیت هستند و این حمله را محکوم کرده و بر نیاز مقامات عراقی برای حفاظت از نمایندگی‌های دیپلماتیک تاکید کرد.

بر اساس پست‌هایی که در یکی از گروه‌های محبوب تلگرامی که این روحانی بانفوذ و دیگر رسانه‌های طرفدار صدر را مرتبط می‌کردند، تظاهرات روز پنجشنبه توسط حامیان روحانی شیعه مقتدی صدر برای اعتراض به دومین برنامه‌ریزی شده قرآن سوزی در سوئد طی هفته‌ها برگزار شد.

صدر، یکی از قدرتمندترین شخصیت‌های عراق، صدها هزار نفر از پیروان خود را فرماندهی می‌کند که او در برخی مواقع آنها را به خیابان‌ها فراخوانده است، از جمله تابستان گذشته که آنها منطقه سبز بغداد را اشغال کردند و در درگیری‌های مرگبار شرکت کردند.

خبرگزاری سوئد TT روز چهارشنبه گزارش داد که پلیس سوئد درخواستی را برای یک جلسه عمومی در خارج از سفارت عراق در استکهلم در روز پنجشنبه پذیرفته است.

TT گزارش داد که این درخواست می گوید که متقاضی به دنبال سوزاندن قرآن و پرچم عراق است.

مجموعه ای از ویدئوهایی که در گروه تلگرامی One Baghdad منتشر شده است، نشان می دهد که مردم حوالی ساعت 1 بامداد پنجشنبه (2200 به وقت گرینویچ) در اطراف سفارت تجمع کرده اند و حدود یک ساعت بعد شعارهایی در حمایت از صدر سر می دهند و به مجتمع سفارت یورش می برند.

معترضان شعار می دادند: “بله، بله به قرآن”.

فیلم‌ها بعداً نشان می‌دهد که دود از ساختمانی در مجتمع سفارت بلند می‌شود و معترضان روی پشت بام آن ایستاده‌اند. رویترز نمی تواند به طور مستقل صحت ویدیوها را تأیید کند.

قرآن اعتراض می کند

وزارت خارجه عراق نیز این حادثه را محکوم کرد و در بیانیه ای اعلام کرد که دولت عراق به نیروهای امنیتی دستور داده است تا تحقیقات سریعی را انجام دهند، عاملان آن را شناسایی و آنها را مورد بازخواست قرار دهند.

به گفته شاهدان رویترز، در سحرگاه روز پنجشنبه، نیروهای امنیتی در داخل سفارت مستقر شده بودند و دود از ساختمان بلند شد، زیرا آتش نشانان آتش سوزی های سرسخت را خاموش کردند.

اکثر معترضان عقب نشینی کرده بودند و چند ده نفر در اطراف سفارت در حال تجمع بودند.

اواخر ماه گذشته، صدر خواستار تظاهرات علیه سوئد و اخراج سفیر سوئد پس از سوزاندن قرآن در استکهلم توسط یک مرد عراقی شد.

پلیس سوئد این مرد را به تحریک علیه یک گروه قومی یا ملی متهم کرد. او در مصاحبه‌ای با روزنامه، خود را یک پناهنده عراقی توصیف کرد که به دنبال تحریم قرآن، متن اصلی دین اسلام است که مسلمانان معتقدند وحی از جانب خداوند است.

پس از آتش زدن قرآن، دو تظاهرات بزرگ در خارج از سفارت سوئد در بغداد برگزار شد که معترضان در یک مورد به محوطه سفارت حمله کردند.

دولت های چندین کشور مسلمان از جمله عراق، ترکیه، امارات متحده عربی، اردن و مراکش اعتراضاتی را در مورد این حادثه صادر کردند و عراق به دنبال استرداد این مرد برای محاکمه در این کشور بود.

ایالات متحده نیز آن را محکوم کرد، اما اضافه کرد که صدور مجوز از سوی سوئد از آزادی بیان حمایت می کند و این اقدام را تایید نمی کند.

(گزارش توسط تیمور ازهاری؛ گزارش تکمیلی توسط آنا رینگستروم در استکهلم؛ نوشته تیمور ازهاری؛ ویرایش توسط تام هوگ و لینکلن فست)



منبع