زن آلابامایی که به داعش پیوسته امیدوار است از اردوگاه سوریه بازگردد

بلافاصله پس از سلطنت خونین داعش که با قتل عام، سر بریدن و سایر قساوت ها همراه بود، که بسیاری از آنها در فیلم های گرافیکی منتشر شده در رسانه های اجتماعی به جهان پخش شد، درخواست ها برای بازگرداندن بازداشت شدگان عمدتاً نادیده گرفته شد.

این باعث شده است که او و پسرش در یک اردوگاه بازداشت در شمال سوریه که هزاران بیوه از جنگجویان داعش و فرزندانشان را در خود جای داده است، بسر برند.

این خطی است که او از زمان فرار از یکی از آخرین مناطق تحت محاصره این گروه افراطی در سوریه در اوایل سال 2019 در مصاحبه های رسانه های مختلف تکرار کرده است.

اما چهار سال قبل از آن، در اوج قدرت افراط‌گرایان، او در رسانه‌های اجتماعی و در مصاحبه‌ای با BuzzFeed News حمایت پرشور خود را از آنها اعلام کرده بود. سپس داعش بر خلافت خودخوانده اسلامی حکومت کرد که تقریباً در یک سوم سوریه و عراق امتداد داشت. او در توییت‌هایی از سال 2015 از آمریکایی‌ها خواست تا به این گروه بپیوندند و حملاتی را در ایالات متحده انجام دهند، و پیشنهاد داد تیراندازی‌های رانندگی یا حمله به وسایل نقلیه با هدف قرار دادن تجمعات برای تعطیلات ملی.

حتی در اینجا، در حال حاضر، نمی‌توانم تمام آنچه را که می‌خواهم بگویم، به طور کامل بیان کنم. اما به محض اینکه ترک کنم، خواهم رفت. من یک مدافع علیه این خواهم بود.» ای کاش بتوانم به قربانیان داعش در غرب کمک کنم تا بفهمند فردی مثل من بخشی از آن نیست و من نیز قربانی داعش هستم.



منبع

ROJ CAMP، سوریه (AP) – زنی که در سن 20 سالگی از خانه در آلاباما فرار کرد، به گروه دولت اسلامی پیوست و با یکی از جنگجویانش صاحب فرزند شد، می گوید هنوز امیدوار است به ایالات متحده بازگردد و در زندان بگذرد. در صورت لزوم وقت بگذارید و از افراط گرایان دفاع کنید.

موثنا در نیوجرسی از مهاجران یمنی به دنیا آمد و زمانی دارای پاسپورت آمریکایی بود. او در یک خانواده مسلمان محافظه کار در هوور، آلاباما، درست خارج از بیرمنگام بزرگ شد. در سال 2014، او به خانواده‌اش گفت که به یک سفر مدرسه می‌رود، اما به ترکیه پرواز کرد و در عوض به سوریه رفت و هزینه سفر را با چک‌های شهریه‌ای که مخفیانه دریافت کرده بود، تامین کرد.

موتانا در مصاحبه خود با TNM اکنون می گوید که تلفنش از او گرفته شده و این توییت ها توسط حامیان داعش ارسال شده است.

در صحبت با TNM، او توضیح می دهد که چگونه پس از ورود به سوریه در سال 2014، در مهمانخانه ای که برای زنان و کودکان مجرد در نظر گرفته شده بود، بازداشت شد. او گفت: «من هرگز در زندگی ام چنین کثیفی ندیده بودم، مثل اینکه 100 زن و دو برابر بچه، دویدن، سر و صدای زیاد، تخت های کثیف وجود داشته باشد.

مقامات و فعالان تحت رهبری کردها، هسته های خوابیده داعش را مسئول افزایش خشونت در این مراکز، از جمله سر بریدن دو دختر 11 و 13 ساله مصری در اردوگاه الهول در ماه نوامبر می دانند. حملات هوایی ترکیه با هدف قرار دادن گروه‌های کردی که در آن ماه آغاز شد، نزدیک الهول را نیز هدف قرار داد. مقامات کمپ ادعا کردند که حملات ترکیه نیروهای امنیتی محافظ کمپ را هدف قرار داده است.

دولت اوباما در سال 2016 تابعیت او را لغو کرد و گفت که پدرش در زمان تولد او یک دیپلمات معتبر یمنی بوده است – لغو شهروندی حق تولد نادر است. وکلای او این اقدام را رد کرده اند و استدلال می کنند که اعتبار دیپلماتیک پدر قبل از تولد او به پایان رسیده است.

دولت ترامپ مدعی شد که او یک شهروند نیست و او را از بازگشت منع کرد، حتی در شرایطی که متحدان اروپایی را برای بازگرداندن اتباع بازداشت شده خود برای کاهش فشار بر اردوگاه‌های بازداشت تحت فشار قرار داد.

این گروه افراطی که با نام داعش نیز شناخته می شود، دیگر هیچ منطقه ای را در سوریه یا عراق کنترل نمی کند، اما به حملات پراکنده ادامه می دهد و در خود اردوگاه ها حامیانی دارد. موتانا می‌گوید به دلیل ترس از انتقام، هنوز باید مراقب حرف‌هایش باشد.

دیده بان حقوق بشر نوشت: «هیچ یک از اتباع خارجی برای تعیین ضرورت و قانونی بودن بازداشت آنها به مرجع قضایی معرفی نشده اند و اسارت آنها را خودسرانه و غیرقانونی می دانند». بازداشت صرفاً بر اساس روابط خانوادگی به منزله مجازات دسته جمعی و جنایت جنگی است.

دادگاه های ایالات متحده در مورد موضوع شهروندی موثنا در کنار دولت قرار گرفته اند و ژانویه گذشته دادگاه عالی از بررسی دعوای او برای درخواست مجدد ورود خودداری کرد.

دیده بان حقوق بشر و سایر ناظران به شرایط وخیم زندگی در اردوگاه ها از جمله غذا، آب و مراقبت های پزشکی ناکافی و همچنین آزار جسمی و جنسی زندانیان توسط نگهبانان و سایر زندانیان اشاره کرده اند.

هدی مثنی در مصاحبه‌ای نادر از اردوگاه بازداشت روژ در سوریه، جایی که توسط نیروهای کرد متحد آمریکا نگهداری می‌شود، گفت که برای پیوستن به این گروه در سال 2014 توسط قاچاقچیان آنلاین شستشوی مغزی داده و از همه چیز پشیمان است به جز پسر خردسالش.

بر اساس گزارش دیده‌بان حقوق بشر که ماه گذشته منتشر شد، حدود 65600 مظنون به عضویت داعش و خانواده‌های آنها – اعم از سوری و شهروندان خارجی – در اردوگاه‌ها و زندان‌هایی در شمال شرق سوریه که توسط گروه‌های کرد متحد آمریکا اداره می‌شوند، نگهداری می‌شوند.

این جوان 28 ساله به نشریه آمریکایی The News Movement گفت: «اگر لازم باشد در زندان بنشینم و وقتم را بگذرانم، این کار را انجام خواهم داد… من با آن مبارزه نخواهم کرد. “امیدوارم دولت من به من به عنوان فردی جوان در آن زمان و ساده لوح نگاه کند.”

اما با گذشت زمان، سرعت بازگشت به کشور افزایش یافته است. دیده بان حقوق بشر گفت که حدود 3100 خارجی – که بیشتر آنها زن و کودک هستند – در طول سال گذشته به خانه فرستاده شده اند. اکثر آنها عراقی بودند که اکثریت زندانیان را تشکیل می دهند، اما شهروندان نیز به استرالیا، کانادا، فرانسه، آلمان، هلند، روسیه و بریتانیا بازگردانده شدند.

تنها راه فرار ازدواج با یک مبارز بود. او سرانجام سه بار ازدواج کرد و دوباره ازدواج کرد. دو شوهر اول او، از جمله پدر پسرش، در جنگ کشته شدند.

زنان متهم به وابستگی به داعش و فرزندان خردسال آنها عمدتاً در اردوگاه‌های الهول و روژ اسکان داده می‌شوند، چیزی که این گروه حقوق بشر آن را “شرایط تهدید کننده زندگی” توصیف کرد. زندانیان اردوگاه شامل بیش از 37400 خارجی، از جمله اروپایی و آمریکای شمالی هستند.

ایالات متحده در مجموع 39 شهروند آمریکایی را به کشور بازگردانده است. مشخص نیست چه تعداد آمریکایی دیگر در اردوگاه ها باقی مانده اند.

این روزها، مثنی خود را قربانی دولت اسلامی نشان می دهد.