روسیه قطعنامه سازمان ملل که همه پرسی را غیرقانونی می خواند، وتو کرد

توماس-گرینفیلد گفت که نتایج همه پرسی “شور” در مورد اینکه آیا مناطق می خواهند به روسیه بپیوندند “از پیش تعیین شده در مسکو بود و همه این را می دانند.” او گفت: «آنها پشت لوله تفنگ های روسی نگه داشته شدند.

او گفت: “منطقه ای که روسیه مدعی الحاق آن است بیش از 90000 کیلومتر مربع است.”

واسیلی نبنزیا سفیر روسیه از همه پرسی دفاع کرد و مدعی شد که بیش از 100 ناظر بین المللی از ایتالیا، آلمان، ونزوئلا و لتونی که رأی گیری را مشاهده کردند، نتایج را مشروع تشخیص دادند.

بر اساس قطعنامه ای که اوایل سال جاری به تصویب رسید، روسیه باید در هفته های آتی در مجمع عمومی از وتوی خود دفاع کند.

سازمان ملل متحد (AP) – روسیه روز جمعه قطعنامه سازمان ملل را وتو کرد که همه‌پرسی‌های این کشور در چهار منطقه اوکراین را غیرقانونی می‌داند، آن‌ها را باطل اعلام کرد و از همه کشورها خواست هر گونه الحاق قلمرو مورد ادعای مسکو را به رسمیت نشناسند.

او کشورهای غربی در شورا را به «اقدامات آشکارا خصمانه» متهم کرد و گفت که با ارائه قطعنامه‌ای در محکومیت یکی از اعضای شورا و وادار کردن روسیه به وتوی آن به «پایین‌ترین سطح» رسیده‌اند.

رونالدو کاستا فیلهو، سفیر برزیل، گفت که همه‌پرسی‌ها «نمی‌توانند مشروع تلقی شوند» و کشورش بر اصل تمامیت ارضی دولت‌های مستقل پایبند است. وی گفت، اما به دلیل اینکه قطعنامه به تنش زدایی و یافتن راه حلی برای درگیری در اوکراین کمکی نمی کند، رای ممتنع داد.



منبع

«نتایج همه پرسی خود گویای این موضوع است. ساکنان این مناطق نمی خواهند به اوکراین بازگردند. آنها یک انتخاب آگاهانه و آزادانه به نفع کشور ما انجام داده اند.»

وی با بیان اینکه «اصول مقدس حاکمیت و تمامیت ارضی» در قلب منشور سازمان ملل باید دفاع شود، گفت: «همه ما پیامدهای آن را برای مرزهای خود، اقتصاد خود و کشورهای خود می‌دانیم، اگر این اصول رعایت شوند. کنار انداخته شد.”

احتمالا هفته آینده این اتفاق می افتد.

توماس-گرینفیلد گفت: «پوتین عزم اوکراینی ها را اشتباه محاسبه کرد. مردم اوکراین با صدای بلند و واضح نشان داده اند: آنها هرگز نمی پذیرند که تحت سلطه روسیه باشند.

باربارا وودوارد، سفیر بریتانیا در سازمان ملل، اظهارات دبیرکل آنتونیو گوترش را تکرار کرد که اقدامات روسیه ناقض منشور سازمان ملل است و باید محکوم شود.

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر ایالات متحده قبل از رای گیری گفت که در صورت وتوی روسیه، ایالات متحده و آلبانی که حامی قطعنامه بودند، آن را به مجمع عمومی 193 عضوی که هیچ حق وتوی در آن وجود ندارد، می برند و نشان می دهند که جهان همچنان طرفدار حاکمیت و حفظ تمامیت ارضی است.»

این قطعنامه همچنین خواستار توقف فوری “تهاجم غیرقانونی تمام عیار روسیه به اوکراین” و خروج فوری و بدون قید و شرط تمام نیروهای نظامی این کشور از اوکراین بود.

رای شورای امنیت 15 عضوی 10 بر 1 و چین، هند، برزیل و گابن ممتنع دادند.

این رای گیری شورا ساعاتی پس از مراسم باشکوه کرملین برگزار شد که در آن ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه معاهداتی را برای الحاق مناطق اوکراینی تحت اشغال روسیه در لوهانسک، دونتسک، خرسون و زاپوریژژیا امضا کرد و گفت که اکنون بخشی از روسیه هستند و مسکو از آنها دفاع خواهد کرد.

ژانگ جون، سفیر چین گفت: «حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشورها باید حفظ شود». او گفت اما چین رای ممتنع داد، زیرا معتقد است شورای امنیت باید از تلاش برای آرام کردن بحران “به جای تشدید درگیری ها و تشدید تقابل” استفاده کند.

نبنزیا افزود: “هیچ بازگشتی وجود نخواهد داشت، همانطور که پیش نویس قطعنامه امروز تلاش می کند تحمیل کند.”