روسیه تحقیقات جنایی را علیه منتقدان برجسته کرملین آغاز می کند

مقامات روز دوشنبه گفتند، وزارت کشور روسیه به طور جداگانه، بوریس زیمین، نیکوکار برجسته را در فهرست افراد تحت تعقیب بین المللی به اتهام کلاهبرداری قرار داد. زیمین چندین رسانه مستقل روسی و همچنین پروژه های رهبر زندانی مخالفان الکسی ناوالنی را تامین مالی کرده است. گزارش شده است که او در سال 2015 روسیه را ترک کرده است.

کمیته تحقیقات روسیه در بیانیه ای اعلام کرد که الکساندر باستریکین، رئیس این کمیته دستور داد تا یک پرونده جنایی علیه آرتور اسمولیانیف، بازیگر برجسته سینما و تئاتر روسی که پس از حمله نیروهای مسکو به اوکراین، کشور را ترک کرد و بارها علیه جنگ صحبت کرد، تشکیل شود.

آخرین مصاحبه اسمولیانیف در هفته گذشته خشم حامیان کرملین را برانگیخت. این بازیگر به نوایا گازتا اروپا گفت که اگر مجبور شود در جنگ بجنگد، “در کنار اوکراین” می جنگد. اسمولیانیف گفت: «برای من، این در کنار برادرانم است که توسط برادران دیگرم مورد حمله قرار گرفتند.

ناوالنی، سرسخت ترین دشمن کرملین، گفت که این زیمین بود که 79000 یورو برای تخلیه پزشکی خود به برلین در آگوست 2020 پرداخت، زمانی که این سیاستمدار با عامل اعصاب مسموم شد و در شهر اومسک سیبری در کما بود.



منبع

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز دوشنبه از تحقیقات علیه اسمولیانیف استقبال کرد و خاطرنشان کرد که “مهم است که نهادهای مربوطه (مجری قانون) ما درباره این اظهارات فکر کنند.

تحقیقات علیه اسمولیانیف در بحبوحه لفاظی های فزاینده تند درباره روس هایی که کشور را به دلیل جنگ ترک کرده اند انجام می شود. قانونگذاران پیشنهاد کرده‌اند که اموال کسانی که به خارج از کشور نقل مکان کرده‌اند مصادره شود یا برای افرادی که از راه دور برای شرکت‌های روسی کار می‌کنند، مالیات افزایش یابد. دیگران به سادگی آنها را به عنوان “خائن” محکوم کرده اند.

بر اساس این بیانیه، اسمولیانیف “در مصاحبه با یک رسانه غربی مجموعه ای از اظهارات علیه روسیه را بیان کرد.” کمیته تحقیقاتی مشخص نکرد که کدام یک از اقدامات اسمولیانیف جرم محسوب می شود و چه اتهاماتی علیه او خواهد داشت.

مقامات روسیه روز دوشنبه تحقیقات جنایی موازی را علیه یک بازیگر مشهور منتقد جنگ در اوکراین و یک بشردوست که از اپوزیسیون روسیه حمایت می‌کند، اعلام کردند.