رهبر نیوزلند می گوید که طرفدار جمهوری شدن کشور است

باربادوس انتخاب کرد که در سال 2021 جمهوری شود. جامائیکا سال گذشته اعلام کرد که قصد دارد استقلال را دنبال کند. و استرالیا در ماه فوریه تصمیم گرفت پادشاه بریتانیا را از آخرین اسکناس های خود حذف کند، اگرچه انتظار می رود تصویر چارلز روی سکه ها وجود داشته باشد.

هیپکینز گفت: «راستش، من فکر می‌کنم این موضوعی است که نیوزلندی‌ها می‌توانند در مورد آن بحث کنند، و در حال حاضر هیچ دلیلی برای حمایت از برگزاری این بحث خاص وجود ندارد.

هیپکینز گفت: «در زمان ایده‌آل، نیوزلند به یک کشور کاملاً مستقل تبدیل خواهد شد و روی پای خود در جهان بایستد، همانطور که ما به طور کلی اکنون انجام می‌دهیم.» با این حال، من فکر نمی‌کنم که تعویض فرماندار کل با شکل دیگری از رئیس دولت لزوماً در حال حاضر یک اولویت فوری باشد.

آردرن قبلا گفته بود که معتقد است نیوزلند در نهایت به جمهوری تبدیل خواهد شد، اما این یک اولویت قانونی نیست. هیپکینز، با این حال، حمایت خود از جمهوری‌خواهی را قوی‌تر از آردرن اعلام کرد.

هیپکینز این اظهارات را ساعاتی قبل از اینکه قرار بود برای تاجگذاری شاه چارلز سوم در لندن در این هفته برود، به خبرنگاران گفت.

او گفت: “من معتقدم که ما در نهایت باید یک کشور مستقل باشیم.”

هیپکینز به طور ناخواسته اذعان کرد که در این سفر ملاقاتی با چارلز برنامه ریزی کرده بود، اما از گفتن اینکه آنها در مورد چه چیزی صحبت خواهند کرد خودداری کرد.

در حالی که هیپکینز در لندن است، همچنین قصد دارد با ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا، برای پیشبرد توافق تجارت آزاد که دو کشور در سال 2021 منعقد کردند، ملاقات کند.



منبع

نیوزیلند، مستعمره سابق بریتانیا، خودمختار است، اما چارلز نقش عمدتا تشریفاتی را به عنوان رئیس دولت و پادشاه حفظ می کند. چارلز در نیوزیلند توسط فرماندار کل نمایندگی می شود.

مانند بسیاری از مستعمرات سابق بریتانیا، نیوزیلند همچنان به مبارزه با نقشی – در صورت وجود – قانون اساسی که سلطنت بریتانیا در دوران مدرن باید ایفا کند، ادامه می دهد.

هیپکینز در اواخر سال جاری با انتخابات روبرو می‌شود و بسیاری از سیاست‌های جنجالی‌تر دولت خود را کنار گذاشته است، زیرا تلاش می‌کند دستور کار سیاسی را بر روی مسائلی مانند هزینه زندگی متمرکز کند.

هیپکینز به‌طور غیرمنتظره‌ای به دنبال تصمیم شوکه‌کننده نخست‌وزیر سابق جاسیندا آردرن در ژانویه به قدرت رسید.

ولینگتون، نیوزلند (AP) – کریس هیپکینز، نخست وزیر نیوزیلند روز دوشنبه گفت که شخصاً طرفدار جمهوری شدن کشورش است، اما این تغییری نیست که او قصد دارد به عنوان رهبر برای آن تلاش کند.

اما او گفت که ترتیبات فعلی قانون اساسی به خوبی کار می کند و او علاقه ای به کشاندن بحث جمهوری به نیوزیلندی ها ندارد.