رهبر طالبان مدعی است که زنان در افغانستان “زندگی راحت و مرفه” دارند

علیرغم وعده های اولیه در مورد یک حکومت معتدل تر از دوران قبلی خود در قدرت در دهه 1990، طالبان از زمان تصرف افغانستان در آگوست 2021، در حالی که نیروهای ایالات متحده و ناتو در حال خروج از آن بودند، اقدامات سختی را اعمال کرده اند.

وی افزود: جایگاه زن به عنوان یک انسان آزاده و با کرامت احیا شده و همه نهادها موظف به کمک به زنان در تامین ازدواج، ارث و سایر حقوق شده اند.

به نظر می رسد اخیراً آخوندزاده در جهت دهی سیاست داخلی، ممنوعیت تحصیل دختران بعد از صنف ششم و ممنوعیت زنان افغان از زندگی عمومی و کار، به ویژه برای سازمان های غیردولتی و سازمان ملل متحد، دست قوی تری گرفته است.

آخوندزاده، یک محقق اسلامی، به ندرت در انظار عمومی ظاهر می شود یا مرکز طالبان در استان قندهار در جنوب افغانستان را ترک می کند. او اطراف خود را با دیگر علما و متحدان دینی احاطه کرده است که مخالف تحصیل و کار برای زنان هستند.

اسلام آباد (AP) – رهبر عالی طالبان یکشنبه با انتشار پیامی مدعی شد که دولت او اقدامات لازم را برای بهبود زندگی زنان در افغانستان انجام داده است، جایی که زنان از زندگی عمومی و کار منع شده‌اند و تحصیل دختران به شدت محدود شده است.

آنها زنان را از حضور در فضاهای عمومی مانند پارک ها و سالن های ورزشی منع کرده اند و آزادی رسانه ها را سرکوب کرده اند. این اقدامات باعث ایجاد یک غوغای شدید بین‌المللی شده و انزوای کشور را در زمانی که اقتصاد آن سقوط کرده است – و بحران انسانی بدتر کرده است.

در پیام آخوندزاده همچنین رفتار اسرائیل در قبال فلسطینی ها محکوم شده و از مردم و دولت سودان خواسته شده است که اختلافات خود را کنار گذاشته و برای اتحاد و برادری با یکدیگر همکاری کنند.



منبع

همچنین در ادامه این پیام آمده است: «گام‌های لازم برای بهبود وضعیت زنان به عنوان نیمی از جامعه به‌منظور تأمین زندگی آسوده و مرفه طبق شرع اسلامی برداشته شده است».

بیانیه هیبت الله آخوندزاده در آستانه عید قربان که اواخر این هفته در افغانستان و دیگر کشورهای اسلامی تجلیل می شود، علنی شد.

آخوندزاده در پیام عید خود گفت که تحت حاکمیت امارت اسلامی، اقدامات مشخصی برای نجات زنان از بسیاری از ظلم‌های سنتی از جمله ازدواج‌های اجباری انجام شده است و حقوق شرعی آنها حفظ شده است.

آخوندزاده بار دیگر از دیگر کشورها خواست تا از مداخله در امور داخلی افغانستان دست بردارند. وی گفت که حکومت طالبان خواهان روابط خوب سیاسی و اقتصادی با جهان به ویژه با کشورهای اسلامی است و به مسئولیت خود در این زمینه عمل کرده است.

این پیام به پنج زبان عربی، دری، انگلیسی، پشتو و اردو توزیع شد. آخوندزاده گفت: جنبه های منفی اشغال 20 ساله قبلی مربوط به حجاب و “ضلالت” زنان به زودی پایان خواهد یافت.