رقابت سنای آلاسکا به دور دوم انتخابی با رتبه‌بندی پیش رفت

ترامپ در تأیید خود در ژوئن 2021 – 14 ماه قبل از انتخابات مقدماتی آگوست – تشیباکا را به عنوان “نامزدی که می تواند مورکوفسکی را شکست دهد” و “جنگجویی که از ارزش های آلاسکا و اول آمریکا دفاع می کند” تقویت کرد.

با این حال، رقابت در نهایت به پایان می رسد، صندلی در دستان GOP باقی می ماند. سیستم رای گیری با انتخاب رتبه بندی به رای دهندگان اجازه می دهد تا نامزدها را به ترتیب اولویت رتبه بندی کنند.

در سال 2020، رای دهندگان آلاسکا حرکتی به سمت انتخابات مقدماتی غیرحزبی را تصویب کردند که چهار رای دهنده برتر را به انتخابات عمومی انتخاب شده اعزام می کند.

این مقاله در ابتدا در NBCNews.com منتشر شده است



منبع

در یک تبلیغ کمپین اخیر که بحث پایانی خود را خلاصه می‌کند، مورکوفسکی قول داد که «با هر کسی، از هر طرف، برای پیشبرد اولویت‌های آلاسکا کار کند».

تشیباکا با عهد به عدم حمایت از یکی دیگر از نمایندگان ترامپ، سناتور میچ مک کانل، از کیان، برای یک دوره دیگر به عنوان رهبر جمهوری خواهان مجلس سنا در صورت انتخاب شدن، موجی از افکار عمومی را برانگیخت.

مورکوفسکی که به دنبال چهارمین دوره کامل ریاست جمهوری خود است، با رأی دادن به محکومیت او در دومین محاکمه استیضاح، خشم دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا را برانگیخت و معتقد بود که او در 6 ژانویه 2021 به شورش مرگبار در ساختمان کنگره ایالات متحده دامن زده است. او شروع به خطاب به مورکوفسکی کرد. “فاجعه از آلاسکا” و بعداً تشیباکا را تأیید کرد تا او را به چالش بکشد.

در انتخابات با انتخاب رتبه‌بندی، رای‌دهندگان گزینه‌های اولیه را در برگه‌های رای خود مشخص می‌کنند، سپس سایر نامزدها را به ترتیب اولویت رتبه‌بندی می‌کنند. اگر هیچ یک از نامزدها اکثریت آرای انتخاب اول را در اولین شمارش به دست نیاورد، انتخابات به دور دوم آنی منتقل می شود. نامزدی که کمترین آرا را داشته باشد حذف می شود و برگه های رای داده شده برای آن نامزد برای انتخاب های دوم رای دهندگان دوباره انتخاب می شود. این روند تا زمانی که یک نامزد به اکثریت برسد تکرار می شود.

همراه با مورکوفسکی و تشیباکا، پاتریشیا چسبرو دموکرات و باز کلی جمهوری خواه از انتخابات مقدماتی اوت پیش رفتند – اگرچه کلی در ماه سپتامبر از رقابت خارج شد و از تشیباکا حمایت کرد. با این حال، او همچنان در برگه رای حاضر شد و رای آورد.

طرفداران انتخاب رتبه بندی شده گفته اند که این تنظیم به نفع نامزدهای میانه رو است که با حاشیه های هیچ یک از احزاب بازی نمی کنند و در عوض برای جلب نظر گسترده ترین گروه از مردم کار می کنند – که برخی ناظران سیاسی گفتند که در نهایت به نفع مورکوفسکی خواهد بود، زیرا او جذابیت بیشتری برای دموکرات ها دارد. و استقلالی ها، که پس از آن می توانند او را به عنوان گزینه دوم خود انتخاب کنند.

مورکوفسکی، که از سال 2003 در سنا خدمت کرده است، ثابت کرده است که میانه‌روی مایل به همکاری با دموکرات‌ها است. او یکی از تنها سه جمهوری‌خواه بود که در ماه آوریل به تایید قاضی دادگاه عالی کتانجی براون جکسون رأی دادند. او حزب خود را در رای‌های بزرگ دیگر نیز جذب کرده است و با دموکرات‌ها در مورد موضوعات مهمی مانند تلاش آن‌ها برای جلوگیری از تلاش‌های جمهوری‌خواهان برای لغو Obamacare رأی می‌دهد.

تصحیح (9 نوامبر 2022، 8:48 بعد از ظهر به وقت شرقی): نسخه قبلی این مقاله زمانی که رای دهندگان آلاسکا حرکت به انتخابات مقدماتی غیرحزبی را تایید کردند و انتخابات عمومی را انتخاب کردند، اشتباه بیان شد. در سال 2020 بود نه سال گذشته.

به گزارش ان‌بی‌سی نیوز، رقابت سنای آلاسکا به دور دوم انتخابی رتبه‌بندی می‌شود، زیرا هیچ نامزدی در برگه‌های رای، از جمله دو رای‌دهنده برتر، سناتور لیزا مورکوفسکی و رقیب جمهوری‌خواه، کلی تشیباکا، به 50 درصد نخواهند رسید.

ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری 2020 با 10 درصد پیروزی در آلاسکا پیروز شد.

تشیباکا که نتایج انتخابات ریاست جمهوری 2020 را زیر سوال برده است، از اوایل سال 2019 تا سال گذشته ریاست اداره امور آلاسکا را بر عهده داشت.