رای دهندگان شیلی گام بزرگی در پیش نویس مجدد قانون اساسی 2.0 بردارند

رئیس جمهور گابریل بوریک، 37 ساله، وعده اصلاحات اجتماعی بلندپروازانه را داد و سال گذشته با موجی از خوش بینی که امید به قانون اساسی مترقی جدید ایجاد شده بود، به قدرت رسید.

(گزارش توسط ناتالیا راموس؛ نویسنده آنتونی اسپوزیتو؛ ویرایش توسط گرانت مک کول)



منبع

پس از انتخابات روز یکشنبه، رای دهندگان در ماه دسامبر به پای صندوق های رای می روند تا سند پیشنهادی را تایید یا رد کنند.

تلاش جدید بازه زمانی کوتاه تری دارد. همچنین شامل کمیسیون کارشناسی، یک نهاد فنی که به عنوان داور عمل می کند، و تعداد کمتری از اعضای مجمع، معادل یک سوم مجلس قانون اساسی منحل شده است که رای دهندگان پروژه آن را در همه پرسی رد کردند.

همه گیری ویروس کرونا، افزایش جرم و جنایت، کندی اقتصاد و تورم سرسختانه بالا برای اکثر مردم شیلی مهم تر است.

اما رهبر سابق اعتراضات دانشجویی آنچنان درگیر فشار برای بازنگری جدید نبوده است.

فرآیند اول تحت سلطه چپ‌ها و مستقل‌ها بود، در حالی که این فرآیند با 12 اصل نهادی هدایت می‌شود که قانون‌گذاران با آن موافقت کردند.

پس از اعتراضات گسترده ای که در اواخر سال 2019 آغاز شد و ماه ها ادامه داشت، انگیزه سیاسی برای آغاز فشار برای بازنویسی قانون اساسی فراهم شد، حمایت عمومی از روند بازسازی شده کاهش یافته است.

واتسون گفت: “به نظر می رسد که “احتمالاً هیچ بلوک یا حزبی نتواند کرسی های کافی را برای هدایت مستقل روند بدون مصالحه به دست آورد.”

نویسنده ناتالیا راموس میراندا

نیکلاس واتسون از شرکت مشاوره Teneo گفت که سه بلوک در حال رقابت هستند که هر کدام نماینده ائتلاف‌های احزاب مختلف برای شورای قانون اساسی است، به علاوه دو حزب که تحت پرچم‌های خود برای کسب رای این یکشنبه رقابت می‌کنند.

پاز ویلافانا 31 ساله که یک شرکت انتشاراتی کوچک را اداره می کند، گفت: «از دو قطبی شدن کمی خسته شده ام. من به تصویب (در ماه سپتامبر) رای دادم، من قانون اساسی جدید و خلاص شدن از شر قانون اساسی دیکتاتوری را می خواستم، اما اکنون واقعاً علاقه ای ندارم.

شورای موسوم به قانون اساسی که رأی دهندگان قرار است انتخاب کنند، بر اساس پیش نویس اولیه تهیه شده توسط کمیسیونی متشکل از 24 کارشناس که کنگره در ماه مارس تعیین کرده بود، از ماه ژوئن بر روی قانون اساسی جدید کار خواهد کرد.

کنت بونکر، تحلیلگر سیاسی، گفت: «اگر فرآیند اول بسیار نامطمئن بود، این امر بسیار مطمئن‌تر است… این یک فرآیند نظارت شده‌تر است، با نهادهای نظارتی، کارشناسان، وکلا، نمایندگان منتخب. وی تاکید کرد که بر خلاف تلاش اول شکست خورده، اکنون نیروهای سیاسی سنتی کنترل بیشتری بر این روند دارند.

سانتیاگو (رویترز) – مردم شیلی روز یکشنبه به انتخاب 50 مشاور قانون اساسی رای خواهند داد که گامی بزرگ در جهت بازنویسی قانون اساسی است، پس از آن که رای دهندگان با اکثریت قاطع اولین تلاش را در یک همه پرسی در سپتامبر گذشته برای جایگزینی منشور دوران دیکتاتوری رد کردند.

اما برخی از 15 میلیون واجد شرایط رای دادن وقتی از آنها پرسیده شد که پس از تلاش ناموفق سال گذشته برای بازنویسی قانون اساسی که به دهه‌ها قبل از دوران دیکتاتور نظامی جناح راست آگوستو پینوشه بازمی‌گردد، این کار را انجام داد.