رئیس دانشگاه A&M تگزاس پس از فاش شدن استخدام روزنامه نگار سیاه پوست در محوطه دانشگاه استعفا داد


آستین، تگزاس (AP) – دانشگاه A&M تگزاس روز جمعه استعفای رئیس خود را در نتیجه یک روزنامه‌نگار سیاه‌پوست اعلام کرد که گفت جشن استخدام او در یکی از بزرگترین دانشگاه‌های این کشور به دلیل مخالفت با کار گذشته‌اش در ترویج تنوع، به سرعت از بین رفت.

رئیس جمهور کاترین بنکس در نامه ای استعفای خود گفت که فوراً بازنشسته می شود زیرا “مطبوعات منفی به یک حواس پرتی تبدیل شده است” در پردیس نزدیک به 70000 دانشجو در ایستگاه کالج.

کناره گیری او پس از دو سال به عنوان رئیس جمهور به دنبال هفته ها آشفتگی در تگزاس A&M بود، که تنها ماه گذشته از پروفسور کاتلین مک الروی با هیاهوی زیادی برای احیای بخش روزنامه نگاری دانشکده استقبال کرد. مک الروی سردبیر سابق نیویورک تایمز است و سرپرستی دانشکده روزنامه نگاری در دانشگاه آزادتر تگزاس در پردیس آستین را بر عهده داشت.

اما مک‌الروی بلافاصله پس از استخدامش – که شامل مراسم ماه ژوئن با بادکنک‌ها بود – گفت که به دلیل کار گذشته‌اش برای بهبود تنوع و گنجاندن در اتاق‌های خبر، از واکنش‌های نوظهور مطلع شد.

خروج او در حالی صورت می‌گیرد که قانون‌گذاران جمهوری‌خواه در سراسر ایالات متحده برنامه‌های تنوع، برابری و گنجاندن در دانشگاه‌ها را هدف قرار داده‌اند. این شامل تگزاس می‌شود، جایی که فرماندار جمهوری‌خواه، گرگ ابوت، لایحه‌ای را در ژوئن امضا کرد که دفاتر برنامه در کالج‌های دولتی را منحل می‌کند.

سیستم A&M در بیانیه ای اعلام کرد که بنکس این هفته به رهبران دانشکده گفته است که مسئولیت «فرایند استخدام ناقص» را بر عهده گرفته است. در این بیانیه آمده است که «موجی از تبلیغات ملی» نشان می دهد که مک الروی «قربانی هیستری «ضد بیدار شدن» و مداخله بیرونی در فرآیند استخدام اساتید بوده است.

مک‌الروی در بیانیه‌ای گفت: «من عمیقاً از حمایت‌های گسترده‌ای که دریافت کردم، به‌ویژه از سوی Aggies از همه رشته‌ها، و دانشجویان سابق و فعلی‌ام، سپاسگزارم. اما در حال حاضر، من این اظهارات را برای تاریخ آینده رزرو می کنم.

ایرنه مولوی، رئیس انجمن اساتید دانشگاه آمریکا، از مدیریت تگزاس A&M با استخدام مک‌الروی انتقاد کرد و تلاش‌ها علیه تنوع، برابری و گنجاندن در آموزش عالی را «جنگ فرهنگی نادرست» خواند.

مولوی، استاد ریاضیات در دانشگاه فیرفیلد، می‌گوید: «این مطمئناً منجر به شرایط سردی برای آزادی آکادمیک در تدریس و تحقیق خواهد شد.

مک‌الروی قبلاً به تگزاس تریبون گفته بود که “از کل این فرآیند آسیب دیده” و معتقد است که “بر اساس نژاد و شاید جنسیت مورد قضاوت قرار می‌گیرد.” و من فکر نمی‌کنم افراد دیگر با همان موانع یا چالش‌ها مواجه شوند.»

کار او در نیویورک تایمز شامل تحقیق در مورد رابطه بین رسانه های خبری و نژاد، به ویژه در تمرینات اتاق خبر، پولیتزر، ترحیم و ورزش بود.

گری بلدسو ، رئیس تگزاس NAACP ، استعفای بانكس را “فراخوان بیدار برای همه ما” خواند و این كه شهرت A&M تگزاس آسیب دیده است. هارت بلانتون ، رئیس بخش ارتباطات و روزنامه نگاری تگزاس A&M ، در بیانیه ای گفت كه وی آغاز شده است كه او را به عنوان یكی از بازی های هرو در می آورد.

بلانتون گفت: «تلاش ناموفق برای استخدام دکتر مک‌الروی ضایعه بزرگی برای A&M است و مطمئناً باعث رنج‌های غیرضروری بزرگ او شد».

مک الروی گفت که پیشنهاد اولیه یک موقعیت شغلی به یک پست پنج ساله کاهش یافته است، سپس دوباره به یک شغل یک ساله که ممکن است در هر زمانی از آن اخراج شود، کاهش یافته است. فارغ التحصیل سال 1981 تگزاس A&M این پیشنهاد را رد کرد و ترجیح داد به عنوان استاد روزنامه نگاری در دانشگاه تگزاس بماند.

مک‌الروی در مصاحبه‌ای با NPR در سال 2021 گفت که روزنامه‌نگاران باید تحت فشار قرار گیرند تا اطلاعاتی فراتر از منابع سنتی که او آن را «مردسالاری سفیدپوستان منحرف می‌کند» بیابند.

او گفت: «دیگر نمی‌توانیم مجموعه‌ای از حقایق را به مردم ارائه دهیم. من فکر می کنم که ما این را می دانیم و باید به دانش آموزان خود بگوییم. این در مورد به دست آوردن دو طرف یک داستان یا سه طرف یک داستان نیست، اگر یک طرف نامشروع باشد. من فکر می کنم اکنون شما نمی توانید آموزش و پرورش را پوشش دهید، نمی توانید عدالت کیفری را پوشش دهید، نمی توانید همه این مؤسسات را بدون اینکه متوجه شوید این همه نهاد چگونه ساخته شده اند، پوشش دهید.

یک رسانه راست‌گرا در تگزاس این نظرات را در داستانی پس از استخدام مک‌الروی برجسته کرد و ناشر جمعه گفت که این به افشای “برنامه بیدار شدن” در تگزاس A&M کمک کرد.

«همانطور که اندکی نور خورشید، سوسک‌ها را به سرعت می‌فرستد و گفته‌ها و نوشته‌های اینها را افشا می‌کند. #Highered مایکل کویین سالیوان، ناشر کارت امتیازی تگزاس و رئیس قبلی یک گروه محافظه‌کار که توسط اهداکنندگان ثروتمند جمهوری‌خواه حمایت می‌شد، در توییتی نوشت: «مبلغان‌ها آنها را وارد حملات هیستری می‌کنند».

انجمن Rudder که خود را مجموعه‌ای از دانش‌آموزان تگزاس A&M، دانشجویان سابق، اساتید و کارکنان تگزاس توصیف می‌کند که «آگی‌های فداکار متعهد به حفظ و تداوم ارزش‌های اصلی و روح منحصر به فرد تگزاس A&M هستند»، همچنین شکایت خود را از مدیران مدرسه در مورد استخدام مک‌الروی تایید کرده است.

این گروه هفته گذشته نوشت: “TRA معتقد است که یک رئیس بخش باید از سنت های برابری طلبانه و مبتنی بر شایستگی که ارزش های تگزاس A&M را مشخص می کند، استقبال کند.”

بنکس در جلسه ای با اعضای هیئت علمی دانشگاه در روز چهارشنبه گفت که او در تغییرات پیشنهادی قرارداد مک الروی دخالتی نداشته است. سپس دانشکده به تشکیل هیئتی برای بررسی این موضوع رای داد.

به گفته این دانشگاه، از 4062 عضو هیئت علمی آن، 2156 یا 53 درصد سفیدپوست و 139 یا 3 درصد سیاه پوست هستند. آسیایی ها 8 درصد اعضای هیئت علمی و اسپانیایی ها یا لاتینی ها 5 درصد را تشکیل می دادند. در پاییز سال 2022، 51 درصد سفیدپوست، 23 درصد اسپانیایی، 10 درصد آسیایی و 3 درصد سیاه پوست بودند.

روز دوشنبه، خوزه لوئیس برمودز، رئیس موقت کالج هنر و علوم تگزاس A&M نیز اعلام کرد که این شغل را ترک خواهد کرد و به سمت هیئت علمی خود باز خواهد گشت. مک الروی گفت که بمودز به او در مورد افزایش “هیستری” در مورد تنوع، برابری و مشارکت در تگزاس A&M هشدار داده و به او توصیه کرده است که در تگزاس بماند.

بانک ها دومین رئیس دانشگاه بزرگی است که این هفته در میان آشفتگی ها استعفا می دهد. مارک تسیر-لاوین، رئیس دانشگاه استنفورد، چهارشنبه گفت که در 31 آگوست استعفا خواهد داد، با استناد به بررسی مستقلی که او را از سوء رفتار تحقیقاتی پاک کرد اما “نقص های جدی” را در پنج مقاله علمی در مورد موضوعاتی مانند رشد مغز که او نویسنده اصلی آن بود، یافت.

___

آکاسیا کورونادو، خبرنگار آسوشیتدپرس در این گزارش مشارکت داشته است.





منبع