رئیس برنامه جهانی غذای سازمان ملل برنده جایزه نوبل استعفا داد

در مارس 2022، دوره ریاست بیزلی در دولت بایدن برای یک سال دیگر تمدید شد. در سپتامبر، او گفت که زمانی که در سال 2017 نقش خود را بر عهده گرفت، تنها 80 میلیون نفر در سراسر جهان به سمت گرسنگی پیش رفتند. اما مشکلات آب و هوایی، همه گیری کووید-19 و جنگ در اوکراین این تعداد را به 135 میلیون افزایش داد.

رم (AP) – مدیر اجرایی برنامه جهانی غذای سازمان ملل که دو سال پیش برنده جایزه صلح نوبل شد، می گوید که در پایان دوره شش ساله ریاست بزرگترین سازمان بشردوستانه جهان از سمت خود کناره گیری می کند.

___

بیزلی گفت که روند انتخاب جانشین او از قبل آغاز شده است.

بیزلی در سال 2017 توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت ایالات متحده، به سمت سازمان ملل منصوب شد و نیکی هیلی، یکی دیگر از فرمانداران سابق کارولینای جنوبی، برای این سمت پیشنهاد شد. هیلی همچنین در دوران دولت ترامپ به عنوان سفیر آمریکا در سازمان ملل فعالیت می کرد. بیزلی جانشین ارتارین کازین، وکیل آمریکایی و سفیر سابق ایالات متحده شد.

بیزلی گفت: “خدمت در این مقام بزرگترین شادی و عمیق ترین درد زندگی من بوده است.” به لطف سخاوت دولت ها و افراد، ما به میلیون ها نفر غذا داده ایم. اما واقعیت این است که ما نتوانسته ایم همه آنها را سیر کنیم – و تراژدی گرسنگی شدید در یک جهان ثروتمند همچنان ادامه دارد.

دیوید بیزلی، یک جمهوری خواه، از سال 1995 تا 1999 یک دوره به عنوان فرماندار کارولینای جنوبی خدمت کرد. بیزلی در بیانیه ای روز شنبه گفت که در پایان دوره ریاست جمهوری خود در آوریل 2023 از سمت خود کناره گیری خواهد کرد.

برنامه جهانی غذا در سال 2020 جایزه صلح نوبل را به دلیل مبارزه با گرسنگی و تلاش برای پایان دادن به استفاده از آن به عنوان “سلاح جنگ و درگیری” در زمانی که همه گیر ویروس کرونا تهدید به تشدید گرسنگی می کرد، دریافت کرد.

برنامه جهانی غذا مستقر در رم در سال 1961 به دستور رئیس جمهور ایالات متحده دوایت آیزنهاور تأسیس شد و به بحران های متعددی از جمله قحطی اتیوپی در سال 1984، سونامی آسیا در سال 2004 و زلزله هائیتی در سال 2010 کمک کرده است.

این داستان تصحیح شده است تا نشان دهد که دوره خدمت بیزلی در مارس 2022 تمدید شده است، نه مارس 2021.



منبع