دیده بان حقوق بشر شواهد جدیدی از استفاده اوکراینی ها از مین های ممنوعه را گزارش می دهد

فردی که ریاست این سازمان را برعهده داشت – همچنین ناشناس – پست هایی در رسانه های اجتماعی داشت که “نشان می داد آنها از طریق یک سازمان غیردولتی (NGO) به ارتش اوکراین کمک مالی کرده اند.

اوکراین در سال 2005 یک معاهده بین‌المللی در سال 1997 را تصویب کرد که این معادن را ممنوع می‌کرد و نابودی ذخایر این سلاح‌ها را الزامی می‌کرد.

در این گزارش آمده است: روسیه به این معاهده نپیوست و استفاده از مین‌های ضدنفر «نقض قوانین بشردوستانه بین‌المللی است… زیرا آنها ذاتاً بی‌تمایز هستند».

آخرین گزارش می‌گوید که شواهد تازه‌ای مبنی بر استفاده نیروهای اوکراینی از مین‌های ضدنفر در سال 2002، از عکس‌هایی است که توسط فردی شاغل در شرق اوکراین که بخش‌هایی از سرجنگی موشک‌های اوراگان 220 میلی‌متری را نشان می‌دهد، منتشر شده است.

تجزیه و تحلیل دست خط روی یک کلاهک نشان داد که کلمه اول اوکراینی به معنای “از” است، در حالی که کلمه دوم از الفبای لاتین مربوط به سازمانی در کیف است که گزارش آن را شناسایی نکرده است.

استیو گوس، مدیر تسلیحات دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ای گفت: «تعهد دولت اوکراین برای تحقیق در مورد استفاده آشکار ارتش از مین‌های ممنوعه ضدنفر، به رسمیت شناختن مهمی از وظیفه آن برای حفاظت از غیرنظامیان است».

(گزارش توسط جاناتان لندی؛ ویرایش توسط دان دورفی و گرانت مک کول)



منبع

واشنگتن (رویترز) – دیده بان حقوق بشر (HRW) روز جمعه اعلام کرد که شواهد جدیدی از استفاده بی رویه نیروهای اوکراینی از مین های ممنوعه ضد نفر علیه نیروهای روسی که در سال 2022 به اوکراین حمله کردند، کشف کرده است.

در این گزارش آمده است که این موشک ها هر کدام به طور بی رویه 312 مین ضد نفر PFM-1S را پرداخت می کنند.

مین های ضد نفر با حضور، نزدیکی یا تماس یک فرد منفجر می شوند و می توانند مدت ها پس از پایان درگیری کشته و معلول شوند.

گزارش جدید در ادامه گزارش ژانویه است مبنی بر اینکه سربازان اوکراینی راکت هایی شلیک کردند که هزاران مین PMF-1 را در مناطق تحت اشغال روسیه در داخل و اطراف شهر شرقی ایزیوم بین آوریل و سپتامبر 2022 پراکنده کردند، زمانی که نیروهای کیف آن را بازپس گرفتند.

سفارت اوکراین در واشنگتن بلافاصله به درخواست رویترز برای اظهار نظر پاسخ نداد.

دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد که یافته‌های خود را در نامه‌ای در ماه مه با دولت اوکراین در میان گذاشته است که به آن پاسخی دریافت نکرد.

این گروه از دولت اوکراین خواست تا به تعهدی که در اوایل ماه جاری مبنی بر استفاده نکردن از چنین تسلیحاتی داده شده بود، عمل کند، موارد مشکوک استفاده از آنها را بررسی کند و مسئولین را بازخواست کند.

در این گزارش آمده است که عکس‌هایی از کلاهک‌های اوراگان که به صورت آنلاین ارسال شده‌اند حاوی پیام‌هایی هستند که به زبان اوکراینی نوشته شده‌اند، به یک گروه دیگر مستقر در اوکراین مرتبط هستند.

از زمان تهاجم روسیه در فوریه 2022، دیده بان حقوق بشر چهار گزارش را منتشر کرده است که نشان می دهد نیروهای روسی از 13 نوع مین ضد نفر استفاده می کنند که باعث کشته و زخمی شدن غیرنظامیان شده است.