“دنباله دار یک دهه” احتمالاً برای اولین بار در 4.5 میلیارد سال گذشته از کنار زمین عبور می کند

او گفت: «اما هیچ کس دیگری نتوانست این شی را در شب‌های بعد مشاهده کند، بنابراین از صفحه تأیید حذف شد.»

به گفته Veres، در نزدیکترین حالت، C/2023 A3 بیش از 70 میلیون کیلومتر (43.5 میلیون مایل) از زمین در 12 اکتبر 2024 یا حدود آن فاصله خواهد داشت. در این لحظه، دنباله دار با سرعت 15.7 کیلومتر بر ثانیه (35120 مایل در ساعت) حرکت می کند و شتاب می گیرد.

ورس گفت: دنباله دارها غیرقابل پیش بینی هستند و این نمی تواند برای دنباله دارهایی که برای اولین بار دیده می شود صادق باشد.



منبع

در حال حاضر، این دنباله دار بین مشتری و زحل است و کم نور است و تنها با تلسکوپ های بزرگتر قابل دسترسی است. ورس گفت، فقط یک کما – پوشش سحابی اطراف هسته یک دنباله دار – قابل مشاهده است. اما هنگامی که به خورشید نزدیک‌تر می‌شود، تصعید یخ‌ها می‌تواند گرد و غبار بیشتری را از سطح آن بلند کند.

به گفته Veres، به نظر می رسد این می تواند اولین بازدید این دنباله دار از منظومه شمسی درونی باشد، از زمانی که 4.5 میلیارد سال پیش ایجاد شد و به ورطه ابر اورت پرتاب شد.

ورس گفت: «ما به طور قطع نمی دانیم که آیا از نزدیک شدن به خورشید جان سالم به در خواهد برد یا خیر. و اگر این کار را انجام دهد، ممکن است ناامید کننده یا غافلگیرکننده باشد — اگر فعالیت دنباله دار آن بیش فعال شود.

این دنباله دار برای اولین بار به عنوان یک شی ناشناخته برای MPC در صفحه تأیید شی نزدیک به زمین در 9 ژانویه گزارش شد. Veres گفت که مشاهدات از رصدخانه کوه بنفش در چین انجام شده است.

تقریباً دو هفته بعد، در 22 ژانویه، تلسکوپ دیگری (اطلس آفریقای جنوبی با بودجه ناسا) همین شی را گزارش کرد. بدون دانستن اینکه این شی متعلق به کشف کوه بنفش است، دوباره به NEOCP ارسال شد.

ورس که همچنین یک دانشمند پژوهشی در مرکز سیاره کوچک است، گفت: دنباله دار C/2023 A3 هیچ تهدیدی برای زمین نیست. “ما مدار دنباله دار را به خوبی می شناسیم. با مشاهده مشاهدات نجومی بیشتر و بیشتر به مرکز ما – MPC، مدار بهتر و بهتر می شود.”

دنباله دار، جسم کوچک یخی که با نزدیک شدن به خورشید تا حدی تبخیر می شود.  از یک سر با هسته جامد و دم های متشکل از گاز و غبار تشکیل شده است.

ورس گفت که هر دو دنباله‌دارهایی از ابر اورت هستند که از بزرگترین فواصل آن در مدارهای تقریبا سهموی و بسیار شیبدار به منظومه شمسی می‌آیند. با این حال، C/2023 A3 به نظر بزرگتر است.

او افزود: “این در اواخر سپتامبر 2024 به خورشید نزدیک ترین خواهد بود، دو هفته بعد به نزدیک ترین نقطه خود به زمین خواهد رسید.”

به گفته پیتر ورس، ستاره شناس مرکز اخترفیزیک هاروارد-اسمیتسونیان، در حالی که دنباله دارهای با چشم غیر مسلح نادر هستند و تقریباً هر دو سال یک بار قابل مشاهده هستند، C/2023 A3 می تواند دنباله دار یک دهه باشد.

بزرگ‌ترین دنباله‌داری که تا به حال دیده شده است که از طریق سیستم خورشیدی ما در حال چرخش است

اتحادیه بین‌المللی نجوم سرانجام تصمیم گرفت این دنباله‌دار را نامگذاری کند و اعتبار را به کوه بنفش و ATLAS داد و MPC مدار و نام‌گذاری آن را به‌عنوان C/2023 A3 (Tsuchinshan–ATLAS) اعلام کرد.

او می افزاید: «در نزدیکترین نقطه به خورشید، در حضیض، با سرعت 67 کیلومتر بر ثانیه (149900 مایل در ساعت) حرکت خواهد کرد. ستاره‌های دنباله‌دار در مدارهای سهموی در مقایسه با سیارات یا سیارک‌هایی که مدارهایی با شکل‌های نزدیک به دایره یا بیضوی خفیف دارند، بسیار سریع هستند.

“این بار، بسیاری از تلسکوپ ها پیگیری های زیادی انجام دادند و بنابراین MPC توانست مدار خود را محاسبه کند. مدار سهمی بود و به شدت به دایره البروج تمایل داشت، بنابراین همه چیز به این واقعیت اشاره می کرد که این ممکن است یک دنباله دار باشد.” ورس گفت.

هر چیزی که دانشمندان می خواهند بدانند اگر یک سیارک به سمت زمین می رفت

کمبریج، ماس. – یک دنباله دار درخشان تازه کشف شده که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده است – حتی از حومه شهرهای بزرگتر – سال آینده از کنار زمین عبور خواهد کرد.

شباهتی بین C/2023 A3 و دنباله دار سبز اخیر C/2022 E3 (ZTF) وجود دارد که در 12 ژانویه به نزدیک ترین فاصله خود به خورشید رسید. این دنباله دار توسط افراد روی زمین با کمک تلسکوپ و دوربین دوچشمی دیده شد. .

دنباله دار، جسم کوچک یخی که با نزدیک شدن به خورشید تا حدی تبخیر می شود. از یک سر با هسته جامد و دم های متشکل از گاز و غبار تشکیل شده است.