دانشمند پزشکی قانونی هنری لی مسئول جعل شواهدی است که دو نوجوان را به جرم قتل روانه زندان کرد.


یک دادگاه فدرال حکم داد که هنری لی، دانشمند پزشکی قانونی مشهور جهان، شواهدی جعل کرده است که دو نوجوان بی گناه را به مدت 30 سال به زندان انداخته است و او باید ده ها میلیون دلار خسارت در پرونده محکومیت نادرست آنها داشته باشد.

حکم غیرمعمول و پیش از محاکمه شاون هنینگ و ریکی برچ یکی از چندین حکم صادر شده روز جمعه توسط قاضی ناحیه ایالات متحده ویکتور بولدن بود. این تصمیمات به این معنی است که یک شکایت محکومیت غیرقانونی هیجان انگیز علیه لی، هشت بازپرس پلیس و شهر نیو میلفورد بدون توافق به دادگاه می رود. دادگاه علاوه بر کشفیات علیه لی، حکم داد که هیئت منصفه می تواند به طور منطقی متوجه شود که پلیس ایالت و نیو میلفورد شواهدی را جعلی یا پنهان کرده اند که می تواند پرونده علیه نوجوانان را تضعیف کند.

در مورد لی، رسیدگی به خسارت به جای محاکمه خواهد بود. به اعضای هیئت منصفه آموزش داده می شود که به دلیل حکم بولدن، لی مسئول جعل شواهد حیاتی شناخته شده است و هیئت منصفه فقط باید تصمیم بگیرند که او چقدر خسارت به هنینگ و برچ بدهکار است.

حکم بولدن همچنین انتقادی از دفتر دادستان کل ایالت ویلیام تانگ بود که از لی و چند کارآگاه سابق پلیس ایالتی در این پرونده دفاع می کند. بولدن گفت که دفاعی از مصونیت وجود دارد که می‌توانست در تلاش برای محافظت از لی در برابر قضاوت مسئولیت پیش از محاکمه استفاده شود، اما دفتر تانگ به‌طور غیرقابل توضیحی این کار را انجام نداد.

بولدن نوشت که دفتر دادستان کل اذعان کرد که “به طور ناخواسته از حرکت سریعتر غفلت کرده است … زمانی که وکیل مشخص شد که مصونیت شهادت یک دفاع قابل قبول و در واقع شایسته برای متهم است.” به دلیل تاخیر، بولدن نوشت که لی حق استفاده از دفاع را نداشت.

اما بولدن همچنین گفت که بر اساس سوابق موجود در پرونده، لی می‌توانست مسئول جعل شواهد باشد، حتی اگر دفاعی از مصونیت ارائه کرده باشد.

سخنگوی تانگ روز جمعه گفت که دفتر در حال بررسی تصمیم و ارزیابی مراحل بعدی است. پیام هایی برای لی گذاشته شد.

هنینگ و برچ یک جفت سارق نوجوان و معتاد به مواد مخدر بودند که در ماشینی دزدیده شده بودند و کارآگاهان آنها را مظنون اصلی قتل اورت کار، راننده کامیون بازنشسته ای کردند که با دخترش در نیو میلفورد زندگی می کرد. تحقیقاتی که منجر به محکومیت قتل شد توسط پلیس ایالتی و کارآگاهان نیو میلفورد انجام شد.

کریگ رابه و جیم کازینز، وکیل دادگستری که در ابطال دو محکومیت در دادگاه عالی ایالت در سال 2018 نقش داشتند، گفتند: “این پرونده یک حماقت است.”

آنها گفتند: “ساخت هنری لی ظالمانه است و دادگاه فدرال همچنین دریافت که هیئت منصفه می تواند متوجه شود که پلیس ایالتی و پلیس نیو میلفورد درگیر رفتار نادرست بوده اند.” زمان آن فرا رسیده است که ایالت و نیو میلفورد غرامت این مردان بیگناه را به خاطر چندین دهه آزار و اذیت غیرقابل تصورشان بپردازند.»

قتل کار بسیار خونین بود و شواهد خونی بر محاکمه های جداگانه هنینگ و برچ غالب بود. شهادت لی مبنی بر اینکه آثاری از خون روی حوله حمام پیدا کرده است – دادگاه شهادت در بهترین حالت، اشتباه و در بدترین حالت، دروغ است – هنینگ و برچ را به ترتیب به 50 و 55 سال زندان فرستاد.

کار 27 ضربه چاقو خورد. رگ گردن او بریده شده بود و راهرویی که قاتلانش او را در آن گیر انداخته بودند چنان از خون اشباع شده بود که کارآگاهان مجبور شدند برای رسیدن به جسد یک رمپ موقت بسازند.

این دو نوجوان، از جمله، بحث کردند که نمی‌توانستند کار را بکشند، زیرا ذره‌ای خون روی آن‌ها یا هیچ یک از آشغال‌های به هم ریخته در ماشین مسروقه‌ای که در آن زندگی می‌کردند پیدا نشد. هنگامی که دادگاه عالی ایالت 33 سال پس از قتل این دو محکومیت را لغو کرد، خاطرنشان کرد که خودرو و محتویات آن در فاصله شب قتل تا توقیف خودرو توسط کارآگاهان پاکسازی نشده است.

شهادت لی پاسخ دادستان بود. در زمان مرگ کار، لی در حال ساختن شهرت ملی به عنوان یک دانشمند پزشکی قانونی بود و می‌توانست روی حضور بازرسان جرم پلیس ایالتی در صحنه‌های جنایی با مشخصات بالا حساب باز کند.

لی در هر دو آزمایش شهادت داد که حوله لکه‌دار را در حمام طبقه بالا پیدا کرد و آزمایش‌های مکرر او روی لکه‌های روشن ثابت کرد که آنها از خون ساخته شده‌اند. دادستان از شهادت لی استفاده کرد تا به هیئت منصفه استدلال کند که هنینگ 17 ساله و برچ 18 ساله می توانستند از این حوله برای پاکسازی خون خود استفاده کنند.

هنگامی که محکومیت ها را لغو کرد، دادگاه عالی دریافت – و بولدن روز جمعه موافقت کرد – که خون روی حوله نبود. علاوه بر این، دادگاه گفت که لی هیچ راهی برای دانستن اینکه لکه روی حوله چیست زیرا نه او و نه هیچ کس در آزمایشگاه او قبل از محکومیت نوجوانان آن را آزمایش نکردند.

هنگامی که لکه‌های روی حوله در نهایت در سال 2008 آزمایش شدند – بخشی از آخرین درخواست هنینگ و برچ – نتیجه نشان داد که آنها از خون ساخته نشده‌اند، بلکه از مواد معدنی ساخته شده‌اند.

لی همچنان اصرار دارد که حوله ها را آزمایش کرده و نتیجه خون مثبت بوده است. در طول دعوی قضایی منجر به تصمیم بولدن، او ادعا کرد که عکس های شخصی در خانه ذخیره کرده است که ادعاهای او را در مورد آزمایش تایید می کند.

اما بولدن استدلال برچ و هنینگ را پذیرفت – و اخیراً توسط دولت پذیرفته شد – که لی هرگز حوله را آزمایش نکرد. کارشناس خود لی در زمینه شواهد عکاسی اذعان داشت که عکس ها حاوی شواهدی از آزمایش نبودند.



منبع