دادگاه عالی ایالات متحده در مورد ادعای مصونیت جنایی ترامپ در پرونده انتخابات 2020 تصمیم گیری می کند

واشنگتن (رویترز) – دادگاه عالی ایالات متحده روز چهارشنبه با تصمیم گیری موافقت کرد دونالد ترامپادعای مصونیت او از تعقیب قضایی به اتهامات وارده توسط یک بازپرس ویژه مربوط به تلاش های وی برای لغو شکست خود در انتخابات 2020، و در حالی که ترامپ در تلاش برای به دست آوردن مجدد ریاست جمهوری است، دوباره بدنه قضایی عالی کشور را وارد رقابت انتخاباتی کرد.

قضات پرونده جنایی را که توسط بازرس ویژه جک اسمیت تعقیب می شد متوقف کردند و دادگاه بدوی ادعای ترامپ مبنی بر مصونیت از تعقیب را رد خواهند کرد، زیرا او رئیس جمهور بود زمانی که اقداماتی را با هدف معکوس انجام داد. رئیس جمهور جو بایدنپیروزی در انتخابات بر او. وکلای ترامپ با هشدار نسبت به عواقب وخیم برای ریاست جمهوری در صورت عدم وجود چنین مصونیتی، خواستار توقف این حکم شده بودند.

دادگاه استیناف ایالات متحده برای منطقه کلمبیا در 6 فوریه با 3-0 علیه ادعای مصونیت ترامپ رای داد و درخواست او را برای “اختیار نامحدود برای ارتکاب جنایاتی که بنیادی ترین کنترل قدرت اجرایی را خنثی می کند – به رسمیت شناختن و اجرای قانون” رد کرد. نتایج انتخابات.”

ترامپ، اولین رئیس‌جمهور سابق که تحت پیگرد کیفری قرار گرفت، پیشتاز نامزدی جمهوری‌خواهان برای به چالش کشیدن بایدن، یک دموکرات، در انتخابات پنجم نوامبر آمریکا است.

بازپرس ویژه جک اسمیت در آگوست 2023 چهار اتهام جنایی فدرال را علیه ترامپ در پرونده براندازی انتخابات مطرح کرد. تاریخ محاکمه 4 مارس به تعویق افتاد زیرا ترامپ ادعای مصونیت خود را مطرح کرد و هنوز تاریخ جدیدی مشخص نشده است. او در سه پرونده جنایی دیگر محاکمه دارد. ترامپ در همه آنها خود را بی گناه دانسته و به دنبال این است که آنها را دارای انگیزه سیاسی معرفی کند. وکلای او در 12 فوریه از دادگاه عالی درخواست کردند.

در پرونده ای به دیوان عالی، آنها گفتند که یک ماه محاکمه جنایی به طور اساسی توانایی ترامپ در مبارزه علیه بایدن را مختل می کند. آنها همچنین نسبت به عواقب وخیم برای روسای جمهور آینده در صورت مجاز بودن پیگرد قانونی ترامپ مانند پیگرد جناحی، اخاذی، باج گیری و غیره هشدار دادند.

اتهامات اسمیت، ترامپ را به توطئه برای کلاهبرداری از ایالات متحده، ممانعت از صدور گواهینامه کنگره در مورد پیروزی بایدن در انتخابات و توطئه برای انجام این کار، و توطئه علیه حق رای آمریکایی ها متهم کرد.

ترامپ و متحدانش ادعاهای دروغینی مبنی بر دزدیده شدن انتخابات 2020 مطرح کردند و طرحی برای استفاده از انتخاب کنندگان دروغین برای خنثی کردن تاییدیه کنگره برای پیروزی بایدن طراحی کردند. ترامپ همچنین به دنبال فشار آوردن به معاون رئیس جمهور مایک پنس بود تا اجازه ندهد صدور گواهینامه ادامه یابد. حامیان ترامپ در تلاشی برای جلوگیری از صدور گواهینامه به ساختمان کنگره حمله کردند.

اگر ترامپ دوباره ریاست جمهوری را به دست آورد، می تواند از اختیارات خود برای پایان دادن به پیگرد قانونی استفاده کند یا به طور بالقوه خود را برای هر جنایت فدرال عفو کند.

ترامپ اکتبر گذشته به دنبال رد اتهامات بر اساس ادعای خود مبنی بر مصونیت از تعقیب کیفری مربوط به اقدامات انجام شده توسط رئیس جمهور در زمان ریاست جمهوری بود. قاضی منطقه ای ایالات متحده، تانیا چوتکان، این ادعا را در 1 دسامبر رد کرد، که باعث درخواست تجدید نظر ترامپ در DC Circuit شد.

در جریان مشاجرات در ماه ژانویه، یکی از وکلای ترامپ به سه قاضی مدار DC گفت که حتی اگر رئیس‌جمهوری عفو یا اسرار نظامی بفروشد یا به یک واحد کماندوی نیروی دریایی دستور دهد تا یک رقیب سیاسی را ترور کند، نمی‌توان او را متهم کرد مگر اینکه ابتدا استیضاح و محکوم شود. در کنگره

هیئت سه قاضی در تصمیم متفق القول خود مبنی بر رد ادعای مصونیت ترامپ نوشت: “ما نمی توانیم بپذیریم که دفتر ریاست جمهوری، ساکنان سابق خود را برای همیشه بالاتر از قانون قرار دهد.”

اکثریت محافظه کار 6-3 دیوان عالی شامل سه قاضی منصوب شده توسط ترامپ است.

قضات در 8 فوریه در مورد دیگری که ترامپ را با پیامدهای انتخابات نوامبر درگیر کرده بود، استدلال هایی شنیدند. عدالت حاکی از شک و تردید نسبت به حکم دادگاه عالی کلرادو بود که ترامپ را از رای گیری مقدماتی جمهوری خواهان این ایالت، بر اساس زبان مندرج در اصلاحیه چهاردهم قانون اساسی ایالات متحده، پس از اینکه متوجه شد وی در قیام مربوط به حمله در 6 ژانویه 2021 درگیر بوده است، منع می کند. کاپیتول توسط هوادارانش.

ترامپ که از سال 2017 تا 2021 در کاخ سفید خدمت کرد، هم در دوران ریاست جمهوری و هم از زمان خروج از کاخ سفید ادعاهای گسترده ای مبنی بر مصونیت خود داشته است.

اسمیت در سال 2022 توسط مریک گارلند دادستان کل ایالات متحده منصوب شد تا اقدامات ترامپ را پس از انتخابات 2020 و حفظ اسناد طبقه بندی شده وی پس از خروج از کاخ سفید در سال 2021 بررسی کند. اسمیت در مورد هر دو موضوع اتهاماتی را علیه ترامپ مطرح کرد.

چهار پرونده جنایی در حال بررسی علیه ترامپ شامل دو موردی است که اسمیت آن را تعقیب کرده است، یکی در دادگاه ایالتی جورجیا که شامل تلاش های وی برای خنثی کردن ضررش در سال 2020 است و دیگری در دادگاه ایالتی نیویورک که مربوط به پولی است که به یک ستاره فیلم های پورن پرداخت شده است.

دادگاه عالی در سال 2020 استدلال ترامپ مبنی بر مصونیت او از احضاریه ای که در بخشی از تحقیقات جنایی ایالتی در زمانی که رئیس جمهور بود، رد کرد.

در یک پرونده جداگانه، قضات همچنین برای تصمیم گیری در مورد اینکه آیا یک مرد درگیر در حمله کنگره می تواند به ممانعت از روند رسمی متهم شود – موافقت کنگره از نتایج انتخابات 2020 – توافق کرده اند. این پرونده پیامدهای بالقوه ای برای ترامپ دارد زیرا اسمیت دو اتهام مرتبط با ممانعت را مطرح کرد.

(گزارش توسط جان کروزل؛ ویرایش توسط ویل دانهام)

منبع