دادگاه عالی آمریکا درباره سرنوشت بخشش وام دانشجویی بایدن تصمیم گیری کند

این اختلاف که یکی از دو حکم اصلی است که انتظار می‌رود قضات در آخرین روز تصمیم‌گیری برای دوره خود که در اکتبر آغاز شد، صادر کنند، برای 26 میلیون وام‌گیرنده آمریکایی که پس از اعلام برنامه بایدن در آگوست 2022 تا آخرین بار درخواست معافیت دادند، خطرات زیادی دارد. نوامبر، زمانی که دادگاه های بدوی این طرح را مسدود کردند.

بر اساس نظرسنجی رویترز/ایپسوس در ماه مارس، حدود 53 درصد از آمریکایی‌ها گفتند که از کاهش بدهی بایدن حمایت می‌کنند و 45 درصد با آن مخالف بودند.

در جریان بحث های فوریه در این پرونده، دولت بایدن گفت که این طرح بر اساس یک قانون فدرال در سال 2003 به نام قانون فرصت های کمک به آموزش عالی برای دانشجویان یا قانون قهرمانان، که به وزیر آموزش و پرورش ایالات متحده اجازه می دهد تا کمک های مالی دانشجویان را در طول جنگ “عدم یا تغییر دهد” مجاز است. یا شرایط اضطراری ملی.”

در پرونده ای که توسط وام گیرندگان فردی به نام های مایرا براون و الکساندر تیلور مطرح شد، یک قاضی فدرال در تگزاس در نوامبر 2022 حکم داد که این طرح از اختیارات دولت بایدن فراتر رفته است – حکمی که دادگاه تجدیدنظر ناحیه پنجم ایالات متحده مستقر در نیواورلئان از اجرای آن خودداری کرد. تجدیدنظر در انتظار نگه دارید

بر اساس این طرح، دولت ایالات متحده تا 10000 دلار بدهی دانشجویان فدرال را برای آمریکایی‌هایی که کمتر از 125000 دلار دریافت می‌کنند و برای پرداخت هزینه‌های کالج و سایر تحصیلات پس از متوسطه وام دریافت می‌کنند و 20000 دلار برای دریافت‌کنندگان کمک هزینه Pell به دانشجویان خانواده‌های کم‌درآمد می‌بخشد.

واشنگتن (رویترز) – دادگاه عالی ایالات متحده روز جمعه قرار بود درباره قانونی بودن طرح جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای لغو 430 میلیارد دلار بدهی وام دانشجویی – اقدامی که به نفع 43 میلیون آمریکایی و تحقق وعده تبلیغاتی است، رای دهد.

نوشته جان کروزل

در پاسخ به چالش قانونی ایالت ها، یک قاضی فدرال در میسوری در اکتبر 2022 حکم داد که آنها فاقد شرایط قانونی برای شکایت هستند. در دادگاه تجدید نظر، دادگاه تجدیدنظر ناحیه هشتم ایالات متحده مستقر در سنت لوئیس دریافت که حداقل یکی از ایالت ها، میسوری، از جایگاه مناسبی برخوردار است.

در طول بحث‌ها، یک وکیل وزارت دادگستری، بخشودگی بدهی‌ها را به‌عنوان یک برنامه مزایا به‌جای ادعای قدرت نظارتی که توسط کنگره مجاز نیست، به تصویر کشید.

قضات محافظه‌کار در جریان بحث‌های پرونده در ماه فوریه، در مورد چالش‌های حقوقی شش ایالت با گرایش محافظه‌کار – آرکانزاس، آیووا، کانزاس، میسوری، نبراسکا و کارولینای جنوبی – و دو وام‌گیرنده، به شک و تردید نسبت به این طرح اشاره کردند.

(گزارش توسط جان کروزل؛ ویرایش توسط ویل دانهام)



منبع

طرح بایدن به وعده انتخاباتی سال 2020 خود مبنی بر لغو بخشی از 1.6 تریلیون دلار از بدهی وام های دانشجویی فدرال عمل کرد، اما توسط جمهوری خواهان مورد انتقاد قرار گرفت که آن را تجاوز به اختیارات وی و منفعت ناعادلانه برای وام گیرندگان تحصیل کرده دانشگاهی خواندند در حالی که سایر وام گیرندگان چنین تسهیلاتی دریافت نکردند. بایدن به دنبال انتخاب مجدد در سال آینده است.

هم بایدن، یک دموکرات، و هم سلف جمهوری‌خواه او، دونالد ترامپ، به قانون قهرمانان که از سال 2020 شروع شد، برای توقف مکرر پرداخت وام‌های دانشجویی و متوقف کردن بهره از انباشتگی برای کاهش فشار مالی بر وام‌گیرندگان وام دانشجویی در طول همه‌گیری کووید-19، تکیه کردند.