دادستان مکزیک پرونده زنی را که به اتهام قتل مردی که به او تجاوز کرده بود به زندان محکوم شده بود پس گرفت

در سال 2022، دولت مکزیک در مجموع 3754 زن – به طور متوسط ​​10 نفر در روز – را ثبت کرد که کشته می‌شدند که نسبت به سال قبل جهش قابل توجهی داشت. فقط یک سوم به عنوان زنان کش مورد بررسی قرار گرفتند.

مدافع گفت که رویز با یک دوست و مردی که او در اطراف محله می‌شناخت مشروب خورده است. مرد به او پیشنهاد کرد که پیاده به خانه برود و بعداً از او خواست که شب بماند زیرا دیر وقت بود و او از خانه دور بود. در حالی که او روی تخت جداگانه ای می خوابید، مرد به او حمله کرد و به او تجاوز کرد.

آسوشیتدپرس معمولاً قربانیان تجاوز جنسی را شناسایی نمی کند، اما روئیز به او اجازه داده است که شناسایی شود و در تظاهرات عمومی به رهبری فعالانی که از او حمایت می کنند شرکت می کند.

فرناندا پسچه، خبرنگار آسوشیتدپرس در این گزارش مشارکت داشت.



منبع

در ماه مه 2021، رویز مشغول فروش سیب زمینی سرخ کرده در Nezahualcoyotl، یکی از 11 شهرداری در ایالت مکزیکو بود، ایالتی که از سه طرف با مکزیکو سیتی همسایه است و همچنان هشدارهایی را ارسال می کند که به زنان در مورد زنان کشی و ناپدید شدن اجباری زنان هشدار می دهد.

رویز، یک زن بومی و مادر مجرد، پس از صدور حکم دادگاه به خبرنگاران گفت که به خاطر این پرونده تهدید به مرگ شده است و نگران امنیت خانواده‌اش، به ویژه جان پسر 4 ساله‌اش است.

___

کاررا گفت که رویز در وحشت، جسد مرد را در یک کیسه گذاشت و آن را به خیابان کشید، جایی که پلیس عبوری او را دستگیر کرد.

کاررا گفت که او امیدوار است اعلام لغو این پرونده سابقه ای را برای سایر پرونده های خشونت مبتنی بر جنسیت ایجاد کند تا با دقت بیشتری بررسی شوند و با حساسیت عمیق تری برخورد شوند.

رویز به مقابله پرداخت و او را تهدید به کشتن کرد، سپس در مبارزه، رویز موفق شد مرد را در دفاع از خود بکشد.

مکزیکو سیتی (AP) – دادستان مکزیک شنبه شب اعلام کرد که پرونده زنی را که به دلیل قتل مردی در حین تجاوز و حمله به او به شش سال زندان محکوم شده بود، پس می گیرند.

کاررا به آسوشیتدپرس گفت: «این بدان معناست که آنها بی گناهی او را به رسمیت می شناسند. “این یک تشخیص است که او به سادگی از خود دفاع کرد.”

کاررا گفت، علیرغم اینکه رویز به پلیس گفته بود به او تجاوز شده است، آزمایش پزشکی قانونی هرگز انجام نشد، که این یک گام مهم در پیگرد قضایی موارد خشونت جنسی است. وکیل گفت، در عوض، یک افسر پاسخ داد که او احتمالاً ابتدا می‌خواست با آن مرد رابطه جنسی برقرار کند و سپس نظرش را تغییر داد.

در واکنش به این خشم، رئیس جمهور آندرس مانوئل لوپز اوبرادور در یک نشست خبری صبحگاهی گفته بود که به دنبال عفو روئیز خواهد بود. اما وکلای او گفتند پذیرش عفو به منزله اعتراف به ارتکاب جرم رویز است و او کاملاً بی گناه است.

آنجل کاررا، وکیل مدافع روئیز، این اعلامیه را مورد تحسین قرار داد، اگرچه او اشاره کرد که به طور رسمی از رفع اتهامات به او اطلاع داده نشده است.

بر اساس داده‌های دولتی، نزدیک به نیمی از زنان مکزیکی در طول زندگی خود خشونت جنسی را تجربه کرده‌اند.

گروه‌های فمینیستی که از دفاع رویز حمایت کرده‌اند، با عصبانیت اعتراض کردند و گفتند که این حکم بازماندگان خشونت جنسی را جرم‌انگاری می‌کند و در عین حال از عاملان آن در کشوری با سطوح بالای خشونت‌های مبتنی بر جنسیت و زنان‌کشی محافظت می‌کند. معترضان در مکزیکو سیتی تابلوهایی با مضمون «دفاع از جانم جرم نیست» حمل می کردند.

در یک بیانیه مطبوعاتی شنبه شب، دفتر دادستانی ایالت گفت که این پرونده را بررسی کرده است – با در نظر گرفتن اینکه رویز بخشی از یک گروه آسیب پذیر است – و دریافت که او “از گناه معاف است”. وی افزود که دفتر دادستانی معتقد است که او در دفاع از خود عمل کرده است.

دادگاهی در ایالت مکزیک در حکمی هفته گذشته که اعتراض عمومی را برانگیخت، اعلام کرد که در حالی که موافقت کرده است رکسانا رویز ۲۳ ساله در سال ۲۰۲۱ مورد تجاوز جنسی قرار گرفته باشد، او را در قتل با «استفاده بیش از حد از دفاع مشروع» مجرم شناخته است. همچنین روئیز را به پرداخت غرامت بیش از 16000 دلار به خانواده مهاجمش محکوم کرد.

او گفت: «این عدالت نیست. “به یاد داشته باشید من کسی هستم که توسط آن مرد مورد تجاوز جنسی قرار گرفتم و بعد از مرگ او به خاطر دفاع از خودم … چون نمی خواستم به دست او بمیرم.”

دادگاه گفت که این مرد از ناحیه سر مورد اصابت قرار گرفت و بیهوش شد و گفت این برای رویز کافی بود تا از خود دفاع کند. کاررا گفت که این ادعا “کاملا نادرست” است، و گفت که مشخص نشده است که حمله شده بیهوش شده است.