“خیلی پسرفت کرده است”

هنگامی که برترین پخش کننده زن Twitch در 30 ژانویه اعلام کرد که قرارداد خود را با این پلتفرم تمدید نمی کند، بینندگان متوجه شدند. Imane Anys که بیشتر با نام کاربری Pokimane شناخته می شود، گفت:پایان یک دورانپس از یک دهه گذراندن در توییچ و جمع آوری 9.3 میلیون دنبال کننده. به طور متوسط، او حداقل شش بار در هفته به مدت چند ساعت در یک زمان استریم می کرد.

Anys که از سال 2012 به صورت آنلاین استریم می کند، گفت که استعدادهای خود را به YouTube، TikTok و Instagram خواهد برد. او نگفت که با هیچ شبکه دیگری قرارداد امضا کرده است اما در قسمتی از پادکست خود گفت: با پوکیمن به کسی نگو، او می‌خواست «بتواند در پلت‌فرم‌ها و چیزهای مختلف آن‌طور که من فکر می‌کنم یا در انجام آن هیجان دارم، شرکت کند.» با خط‌مشی پخش همزمان Twitch، Anys می‌تواند از YouTube یا TikTok به توییچ نیز پخش کند. همه پخش کننده های پولی با توییچ قرارداد دارند.

فالوورهای نزدیک Anys از این اعلام تعجب نکردند. در سپتامبر 2022، پس از یک وقفه در رسانه های اجتماعی، آنیس به بینندگان گفت که احساس می کند Twitch در حال تبدیل شدن به “خلاقانه” است. او تنها پخش کننده ی مطرحی نیست که استراحت می کند. تاکنون در سال 2024، چندین استریمر بزرگ و یوتیوب‌بر اعلام کرده‌اند که از پلتفرم‌هایی که آنها را مشهور کرده‌اند کنار می‌روند و بسیاری از آنها فرسودگی شغلی را دلیل آن ذکر کرده‌اند.

«احساس می‌کنم خیلی عقب‌رفته است»

در قسمت 4 فوریه پادکست خود، Anys توضیح داد که تصمیم او پس از احساس این بود که پلتفرم در 10 سال گذشته به شدت تغییر کرده است.

او در پادکست خود گفت: «احساس می‌کنم خیلی پسرفت کرده است. فکر می‌کنم این بزرگترین دلیلی است که برای من سخت است که بخواهم تمام وقت و تمام انرژی خود را صرف استریم کنم.»

هریس توضیح داد که بخشی از این «پسرفت» ناشی از تجربه او در برخورد با کامنت‌گذاران «مانوسفر» و «قرمز» است که به گفته او، از سوی دیگر استریم‌کنندگان بزرگ تشویق می‌شدند که چنین رفتار کنند. عبارات “مانوسفر” و “قرص قرمز” از یک جامعه آنلاین تأسیس شده در ردیت نشات می‌گیرند که معتقد است مردان توسط جامعه سرکوب می‌شوند نه زنان، و هر دو جنس باید به نقش‌های جنسیتی که به طور سنتی اختصاص داده می‌شوند، پایبند باشند.

آنیس ادعا کرد که در جریان پخش‌هایش نظراتی دریافت می‌کرد که با ایدئولوژی همسو بود و ادعا کرد که استریم‌کنندگان مشهوری را می‌شناسد که این رفتار را تشویق می‌کنند. او به نمونه های خاصی اشاره نکرد. Anys به درخواست نظر یاهو نیوز پاسخ نداد.

استدلال او باعث مخالفت برخی از سازندگان Twitch شد – به نظر می‌رسید که یکی از آنها، آسمونگولد، معتقد بود که یوتیوب جایی است که “در درجه اول مواد قرص قرمز وجود دارد.”

توییچ به یاهو نیوز ارجاع داد پاسخ آن در X، که قبلاً توییتر نامیده می شد ، جایی که این برند با آرزوهای خوب به اعلام Anys پاسخ داد: “چه سفر باورنکردنی بود. ما به همه چیزهایی که شما انجام داده اید و آنچه در آینده پیش رو دارید افتخار می کنیم.»

چالش های پخش کننده های زن

در چند سال گذشته، بسیاری از استریم‌کنندگان زن در مورد سخت‌بودن ایجاد مخاطب در توییچ صحبت کرده‌اند. ترول ها، معمولاً نظر دهندگان ناشناس که عمداً سعی می کنند دیگران را به صورت آنلاین ناراحت کنند، به سمت توییچ گرایش پیدا کردند زیرا همانطور که Vice در سال 2021 بیان کرد، “آنها تقریباً می توانند تأثیر توهین های خود را در زمان واقعی تماشا کنند.”

آنیس در پادکست خود گفت: «برای من سخت است که در یک صنعت و جامعه حضور داشته باشم و شاهد این اتفاق باشم و طوری رفتار کنم که انگار چیز مهمی نیست. “برای عادی شدن آن – نوعی تعصب و پرخاشگری و چیزهای زیادی که من صادقانه با آن موافق نیستم.”

این استدلال همچنین به این دلیل است که آنیس گفت که استعدادهای خود را به Kick، رقیب پخش زنده توییچ که با بحث‌های مشابهی برخورد کرده است، نخواهد برد.

در حالی که به نظر می‌رسد توییچ از برنامه‌های آینده آنیس حمایت می‌کند، آخرین نظرات او در مورد این شرکت، طرفداران را مشتاق می‌کند تا ببینند او چه چیز دیگری درباره تجربه‌اش می‌گوید. در یک کلیپ که در X در حال پخش است، آنیس گفت که “یک اتفاق دیوانه وار در مورد یکی از کارمندان توییچ رخ داده است” که ممکن است در تمدید نکردن قراردادش نقش داشته باشد. در حالی که طرفداران به نظر می رسد بودن در انتظار برای یافتن جزئیات بیشتر، آنیس تایید نکرد که آیا به زودی بیشتر از این داستان را فاش خواهد کرد یا خیر.

منبع