خشک کردن دریاچه کالیفرنیا برای دریافت 250 میلیون دلار بودجه خشکسالی ایالات متحده

فرانک رویز، مدیر برنامه سالتون سی برای آدوبون کالیفرنیا، گفت که این توافق گام خوبی به جلو است، اما جزئیات کلیدی هنوز باید مشخص شود. او نگران است که 250 میلیون دلار برای کاهش همه آسیب هایی که قبلاً در دریا وارد شده است کافی نیست.

معامله ای که روز دوشنبه اعلام شد نیاز به تایید ناحیه آبیاری امپریال، بزرگترین مصرف کننده آب رودخانه کلرادو دارد. هیئت مدیره سازمان آب روز سه شنبه آن را بررسی خواهد کرد.

بیشتر این پول مشروط به این است که منطقه آبیاری امپراتوری و ناحیه آبی دره کواچلا به تعهدات خود برای کاهش استفاده خود از آب رودخانه عمل کنند. هر دو پیشنهادهایی برای کاهش استفاده از پرداخت خود به عنوان بخشی از یک برنامه جدید فدرال ارائه کردند.

آینده دریای سالتون و اینکه چه کسی مسئول مالی آن است، یک موضوع کلیدی در بحث در مورد چگونگی جلوگیری از بحران در رودخانه کلرادو بوده است. این دریاچه در سال 1905 هنگامی که رودخانه طغیان کرد، شکل گرفت و یک مقصد تفریحی ایجاد کرد که با کاهش سطح آب، به آرامی به یک فاجعه زیست محیطی تبدیل شد، ساکنان را در معرض گرد و غبار مضر قرار داد و زیستگاه حیات وحش را کاهش داد.

ساکرامنتو، کالیفرنیا (AP) – دولت فدرال روز دوشنبه اعلام کرد که 250 میلیون دلار طی چهار سال برای پاکسازی و بازسازی محیط زیست در اطراف دریاچه در حال خشک شدن کالیفرنیای جنوبی که از رودخانه فرسوده کلرادو تغذیه می شود، هزینه خواهد کرد.

250 میلیون دلار از قانون کاهش تورم اخیراً تصویب شده حاصل می شود که 4 میلیارد دلار برای جلوگیری از بدترین اثرات خشکسالی در سراسر غرب ایالات متحده اختصاص داده است.

هم مدیر کل منطقه و هم عضو هیئت مدیره جی بی هامبی این معامله را روز دوشنبه تحسین کردند.

او گفت: «این یک گام بزرگ است، اما من فکر می‌کنم ما به چیزهای بیشتری نیاز داریم.» ما باید به بحث در مورد پایداری آب در منطقه ادامه دهیم.

این معامله در حالی انجام می شود که وزارت کشور ایالات متحده و هفت ایالت متکی بر رودخانه – کالیفرنیا، آریزونا، نیومکزیکو، کلرادو، نوادا، یوتا و وایومینگ – تلاش می کنند تا از بدترین اثرات خشکسالی مداوم و استفاده بیش از حد تاریخی از رودخانه جلوگیری کنند. دریاچه‌های پاول و مید، مخازن کلیدی که آب رودخانه‌ها را ذخیره می‌کنند و انرژی آبی را در سراسر غرب تامین می‌کنند، تنها حدود یک چهارم پر هستند.

هامبی در بیانیه‌ای گفت: «همکاری که در دریای سالتون بین آژانس‌های آب و دولت‌های ایالتی، فدرال و قبیله‌ای اتفاق می‌افتد، طرحی برای همکاری مؤثر است که حوزه رودخانه کلرادو به شدت به آن نیاز دارد».

در همین حال، دریای سالتون در ماه اکتبر زمانی که سناتور آریزونا، مارک کلی که در آن زمان برای انتخاب مجدد انتخاب شد، از دولت فدرال خواست تا از هرگونه پول پاکسازی محیط زیست خودداری کند، مگر اینکه کالیفرنیا موافقت کند که آب بیشتری را کاهش دهد، به نقطه اشتعال سیاسی خود تبدیل شد. این انتقادی را برانگیخت که او از جوامعی که از کیفیت پایین هوا رنج می‌برند به عنوان ابزار چانه‌زنی استفاده می‌کرد.

وید کروفوت، وزیر منابع طبیعی کالیفرنیا، گفت: “این نوعی محور برای اقدامی است که ما باید در رودخانه کلرادو ببینیم.” ما نمی توانیم این اقدامات حفاظتی – این اقدامات خارق العاده – را به هزینه این ساکنان انجام دهیم.»

این دریاچه عمدتاً از رواناب های مزارع در دره امپریال کالیفرنیا تغذیه می شود که از آب رودخانه کلرادو برای پرورش بسیاری از سبزیجات زمستانی کشور و همچنین تغذیه محصولاتی مانند یونجه استفاده می کنند. با کاهش مصرف آب کشاورزان، جریان کمتری به دریاچه وارد می شود. کالیفرنیا اعلام کرد تنها در صورتی اتکای خود به رودخانه‌ای را کاهش می‌دهد که دولت فدرال برای کاهش اثرات جریان آب کمتر به دریا پول اختصاص دهد.

به طور کلی، او می‌خواهد شاهد توزیع عادلانه‌تر منابع آب منطقه باشد و امیدوار است که دریای سالتون حداقل مقدار تضمینی آب را حتی با کاهش مصرف کلی دریافت کند.



منبع

پس از ماه‌ها مذاکرات شکست خورده بر سر توافقی برای کاهش شدید مصرف آب، دولت فدرال در ماه اکتبر اعلام کرد که به کشاورزان و شهرها پول می‌دهد تا از فعالیت‌هایی مانند خالی گذاشتن مزارع یا پوشش کانال‌ها برای جلوگیری از نفوذ آب به داخل زمین، کاهش دهند. پیشنهادات در اوایل این ماه موعد مقرر بود. در همین حال، وزارت کشور اقداماتی را برای بازنگری یک‌جانبه دستورالعمل‌هایی که بر زمان اعلام کمبود آب حاکم است، انجام داده است، اقدامی که می‌تواند ایالت‌ها را مجبور به کاهش بیشتر کند.

ربع میلیارد دلار تا حد زیادی برای تقویت و سرعت بخشیدن به پروژه های دولتی موجود که برای کاهش اثرات منفی زیست محیطی بستر دریاچه در حال خشک شدن طراحی شده اند، صرف می شود. ایالت نزدیک به 583 میلیون دلار برای پروژه های دریا از جمله مهار گرد و غبار و احیای زیستگاه متعهد شده است. به گفته دولت، یکی از پروژه‌های در دست اجرا با هدف ایجاد تالاب‌ها و حوضچه‌هایی است که وزش گرد و غبار به هوا را محدود می‌کند و در عین حال فضاهای امن برای ماهی‌ها و پرندگان ایجاد می‌کند.