حکم قتل مرد مینه‌سوتا به دلیل مرگ همسر لغو شد

این سازمان گفت که هیچ یک از پزشکان قانونی مرگ او را قتل نمی خواندند.

استافورد از لیبرتی، میسوری گزارش داد. نویسنده AP، امی فورلیتی در این گزارش از مینیاپولیس مشارکت داشته است.



منبع

شهادت مک گی در چندین مورد در سال های اخیر مورد سوال قرار گرفته است. در سال 2021، یک قاضی فدرال حکم اعدام مردی را که در سال 2003 در قتل دانشجوی کالج داکوتای شمالی، درو اسجودین، محکوم شده بود، تا حدی به دلیل شهادت مک گی محکوم کرد. آن قاضی گفت که شواهد جدید نشان می دهد که مک گی، بازرس سابق پزشکی شهرستان رمزی، در جایگاه شاهد «حدس زدن» بود. انتظار می رود آلفونسو رودریگز جونیور دوباره محکوم شود و دادستان ها گفته اند که همچنان به دنبال مجازات اعدام هستند.

واحد رسیدگی به محکومیت ها در دادستانی کل کشور پرونده را بررسی کرد. به گفته این دفتر، به عنوان بخشی از این تحقیقات، یک آسیب شناس قانونی متوجه شد که مرگ جین رودز با سقوط تصادفی مغایرت ندارد.

پیام‌هایی که روز شنبه به شماره تلفن‌های ذکر شده برای مایکل مک‌گی فرستاده شد، بلافاصله پس داده نشدند. تلاش‌ها برای دسترسی به او از طریق رسانه‌های اجتماعی بلافاصله موفقیت‌آمیز نبود.

روز جمعه، یک قاضی شهرستان کندیوهی حکم قتل رودز را لغو کرد. اداره اصلاحات مینه سوتا گفت که قاضی سپس درخواست قتل درجه دوم را پذیرفت. دپارتمان اصلاحات گفت که رودز به چهار سال زندان محکوم شد و برای مدتی که گذرانده بود اعتبار دریافت کرد که منجر به آزادی او شد.

دفتر دادستانی کل روز جمعه در بیانیه ای اعلام کرد که محکومیت قتل به شهادت دکتر مایکل مک گی بستگی دارد، که گفت رودز گردن همسرش را گرفت، او را به آب انداخت و چندین بار او را زیر گرفت. رودز به بازرسان گفت همسرش از قایق بیرون افتاد و ناپدید شد در حالی که او دیوانه وار در تاریکی به دنبال او می گشت.

مردی از مینه سوتا که نزدیک به 25 سال در ارتباط با مرگ همسرش سپری کرده بود، روز جمعه پس از آنکه مقامات محکومیت قتل او را لغو کردند و به او اجازه دادند به قتل عمد اعتراف کند، با استناد به مشکل در شهادت کارشناسی پزشکی که اظهاراتش در موارد دیگر نشان داده است، از زندان خارج شد. نیز مورد بررسی قرار می گیرند.

رودز روز جمعه به Mankato Free Press گفت: “من مشتاقانه منتظر هستم تا پسرانم اریک و جیسون را در آغوش بگیرم، پدربزرگ خوبی برای شش نوه فوق العاده ام باشم و زمانی را برای ایجاد خاطرات جدید با خانواده و دوستان داشته باشم.”

پروژه بی گناهی بزرگ شمال، که با دفتر دادستان کل همکاری می کرد، در یک بیانیه خبری گفت که 9 آسیب شناس قانونی پرونده را بررسی کردند و دریافتند که جراحات جین رودز به احتمال زیاد ناشی از ضربه ای به سر او بوده است که احتمالاً ناشی از افتادن از بدن است. قایق یا از برخورد ناخواسته قایق در حالی که رودز در آب جستجو می کرد.

در بیانیه آمده است که رودز اواخر شب یک قایق کوچک و ناپایدار را با حداکثر سرعت رانندگی کرد، زیرا می دانست که همسرش نمی تواند شنا کند. او نه جلیقه نجات به تن داشت و نه جلیقه نجات در دسترس بود. همچنین، قایق هیچ چراغ قوه یا راه سریعی برای درخواست کمک نداشت.

___

رودز اولین فردی است که در مینه‌سوتا از زمان ایجاد واحد بررسی محکومیت در سال 2021 آزاد شد. این واحد پرونده‌های حقوقی افرادی را که ادعا می‌کنند بی‌گناه هستند بررسی می‌کند.

توماس رودز که اکنون 63 سال سن دارد، در سال 1998 به دلیل قتل درجه یک و دوم به دلیل مرگ همسر 36 ساله خود جین رودز که در قایق سواری شبانه با شوهرش در دریا سقوط کرد و غرق شد، محکوم شد. در دریاچه سبز در اسپایسر در سال 1996.

هیلی دروزدوسکی-پوکسلایتنر، سخنگوی پروژه بی گناهی بزرگ شمال، در مورد رودز گفت: “او در تمام مدت می‌درخشید.”

در بیانیه آمده است: “با بهره مندی از بررسی کامل همه شواهد و شرایط، CRU دریافت که شواهد پزشکی مورد استفاده در محکومیت آقای رودز ناقص است.”

گزارش ایالت رودز را تبرئه نکرد: دفتر دادستان کل گفت شواهد کافی برای اثبات محکومیت به قتل عمد درجه دوم وجود دارد و گفت که سهل انگاری منجر به مرگ همسرش شده است. با این حال، رودز نزدیک به 25 سال را در زندان گذرانده است که بیش از دو برابر حداکثر مجازات مجاز برای محکومیت به قتل عمد است.