حزب جمهوری خواه حول کیفرخواست ترامپ می رقصد

این اظهار نظر ابهام جمهوری‌خواهان را نشان می‌دهد: انتقاد بیش از حد مستقیم از ترامپ در مورد این موضوع می‌تواند حمایت محافظه‌کاران را از دست بدهد، حتی اگر در ظاهر یک کیفرخواست به وضوح به چشم‌انداز انتخابات عمومی رئیس‌جمهور سابق آسیب برساند.

و اکنون نزدیک به هشت سال از ورود ترامپ به رینگ سیاسی می‌گذرد، این واقعیت که بسیاری از جمهوری‌خواهان از بحث درباره تمایل بی‌پایان ترامپ به جنجال بیزارند، بیش از هر زمان دیگری صادق است. حتی سناتور بیل کسیدی (R-La.) که در رای دادن به محکومیت ترامپ در دادگاه استیضاحش در سال 2021 ریسک سیاسی گسترده‌ای را پذیرفت، علاقه‌ای به بازگویی نظر خود درباره ترامپ ندارد.

کیفرخواست آینده تنها آغاز بحث بزرگی در حزب جمهوری خواه در مورد اینکه آیا ترامپ باید برای سومین دوره پیاپی انتخابات ریاست جمهوری نامزد شود یا خیر است. او با مشکلات حقوقی دیگری فراتر از پرونده پول خاموش مواجه است، و هر جنجالی برای آزمایش حمایت او در میان جمهوریخواهان منتخب که ناامید از بازپس گیری کاخ سفید هستند، می باشد. در حال حاضر، بسیاری از محافظه کاران رسما از پیشنهاد او حمایت نمی کنند.

مدافعان محافظه‌کار دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق در کنگره، روز یکشنبه دقیقاً در جلو و مرکز قرار نداشتند، زیرا جمهوری‌خواهان رده‌بالا دور محاکمه‌ی او می‌رقصیدند و به آرامی از سیاست‌های ترامپ درباره اوکراین و استحقاق فاصله گرفتند.

ترنر، رئیس اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا نیز به آرامی از اظهارات ترامپ مبنی بر اینکه روسیه در نهایت تمام اوکراین را تصاحب خواهد کرد، رد کرد: «مطمئناً اجتناب‌ناپذیر نیست… تعدادی از افراد هستند که فکر می‌کنم باید حدس و گمان را متوقف کنند.» با این حال، او ترامپ را با نام صدا نکرد. او همچنین ابراز تاسف کرد که “وقتی فرهنگ لغو دارید یک چیز است، وقتی سیستم عدالت کیفری لغو کنید یک چیز دیگر.”

اگر یک لحظه به یاد ماندنی در آخر هفته در حزب جمهوری خواه وجود داشت، ممکن است آن زمان اعلامیه فرماندار سابق آرکانزاس، آسا هاچینسون، مبنی بر کمپین انتخاباتی ریاست جمهوری 2024 باشد. او فوراً از ترامپ خواست تا از رقابت‌های انتخاباتی در بحبوحه کیفرخواست خارج شود، تماسی که حتی آخرین رقیب ترامپ در کمپین انتخاباتی اعتراف کرد که به طور خلاصه نادیده گرفته می‌شود.

کسیدی در مصاحبه با فاکس نیوز ساندی گفت: «مشکل خاص این است که به انواع تئاترهای سیاسی منجر می شود، تئاتری که حواس را از مسائل منحرف می کند. او پس از ایجاد نگرانی مبنی بر اینکه مزایای تامین اجتماعی بدون اقدام قطع خواهد شد، از جو بایدن و ترامپ ابراز تاسف کرد: «هیچ یک از دو نامزد پیشرو این موضوع را بررسی نخواهند کرد. این ناامید کننده است.»

کریس کریستی، فرماندار سابق نیوجرسی، که با یکی دیگر از نامزدهای ریاست جمهوری معاشقه کرده است، در ABC این سوال را مطرح کرد که آیا پیگرد قانونی ترامپ “واقعاً برای افزایش امنیت عمومی مردم منهتن است” اما همچنین گفت که کیفرخواست نمی تواند خبر خوبی برای ترامپ باشد. «همه این جسارت‌های اردوگاه ترامپ بی‌تفاوت است.»

مارک شورت، رئیس سابق دفتر مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور سابق، نیز از روش هاچینسون استفاده نکرد و در شبکه فاکس گفت: «این درست است که جمهوری‌خواهان این کیفرخواست را محکوم کنند».

«مردم باید یک سوال اساسی از خود بپرسند. اگر این کسی بود جز ترامپ، آیا این دموکراتیک حتی این پرونده را در دست می گرفت؟» دن کرنشاو (R-Texas) نماینده مجلس از CNN در مورد “وضعیت اتحادیه” پرسید. وی افزود که روسای جمهور سابق «قطعاً نباید از اتهامات جنایی مصون باشند. فقط این یکی تا آنجا که می تواند ضعیف است.»



منبع

اینکه برخی از متحرک‌ترین حمایت‌ها از ترامپ در روز یکشنبه از سوی تیم دفاعی وی صورت گرفت، حمایت جزئی رئیس‌جمهور هنوز در هر دو مجلس کنگره را برجسته می‌کند. و حتی وکلای او نیز نتوانستند به طور کامل از ترامپ دفاع کنند، کسی که به خوان مرچان، قاضی دادگاه عالی نیویورک به عنوان فردی که از من متنفر است، حمله کرده است.

بنابراین، حتی با وجود اینکه آنها در مورد پرداختی به استورمی دنیلز، ستاره فیلم بزرگسالان در طول مبارزات انتخاباتی 2016، از ترامپ در مورد جزئیات این پرونده دفاع نمی کنند، برخی از جمهوری خواهان تمام تلاش خود را می کنند تا مانچین درونی خود را هدایت کنند – با تغییر.

ترنر در برنامه «وضعیت اتحادیه» شبکه سی‌ان‌ان گفت: «من واقعاً از حرف‌های سناتور خوشم آمد که می‌دانید، قوانین ما نباید برای هدف قرار دادن کسی باشد.» سناتور می‌گفت، می‌دانید، وقتی این خبر منتشر می‌شود، و در نهایت می‌توانیم ببینیم چه اتفاقی می‌افتد، اگر این انگیزه‌های سیاسی داشته باشد، این مایه شرمساری سیستم عدالت کیفری ما خواهد بود.»

در عوض، چندین جمهوری‌خواه خود را در حال هماهنگی با سناتور جو مانچین، دموکرات ویرجینیای غربی یافتند که در سه برنامه یکشنبه حاضر شد و گفت که ترامپ نباید از نظارت قانونی مصون باشد، اما همچنین نسبت به پیگرد سیاسی با انگیزه‌های سیاسی هشدار داد، زیرا آلوین براگ، دادستان منطقه نیویورک آماده می‌شود. روز سه شنبه از کیفرخواست ترامپ رونمایی کرد. شعار یکشنبه مانچین که «هیچ کس بالاتر از قانون نیست، اما هیچ کس نباید هدف قانون قرار گیرد» موسیقی بود که به گوش نماینده مایک ترنر (R-Ohio) رسید.

از آنجایی که ترامپ احتمالاً به دلیل پرداختن به یک ستاره فیلم بزرگسالان با اتهاماتی روبرو خواهد شد، کسیدی همان عبارت منچین را تقریبا کلمه به کلمه تکرار کرد: «هیچ کس نباید بالاتر از قانون باشد، اما هیچ کس نباید هدف قرار گیرد. قانون.”

«دفتر از هر شخص دیگری مهمتر است. هاچینسون در برنامه این هفته شبکه ABC گفت: به خاطر دفتر ریاست جمهوری، من فکر می کنم این یک نمایش فرعی بیش از حد است. او افزود: “در عین حال، ما می دانیم که او قرار نیست” ترک تحصیل کند.

محافظه‌کاران ترامپ معمولاً آخر هفته به شبکه‌های خبری تلویزیونی سر نمی‌زنند و اغلب سبک تدافعی خصمانه خود را به شبکه‌های راست گرایش می‌دهند. نماینده جیم جردن (راست اوهایو) در برنامه “Sunday Morning Futures” در فاکس نیوز گفت که برخی از جمهوری خواهان به دلیل آنچه که او هدف قرار دادن ترامپ توسط دولت فدرال می داند، از طریق فرآیند هزینه کردن، تلافی خواهند کرد.

جو تاکوپینا، وکیل ترامپ در سی ان ان گفت که اگرچه ترامپ مطمئناً حق دارد در مورد هر جنبه ای از پرونده شکایت کند، اما او شخصا “هیچ مشکلی با این قاضی ندارد.”

جردن گفت: «ما قدرت کیف پول را کنترل می کنیم، و به روند تخصیص ها نگاه می کنیم و وجوهی را که به برخی از این آژانس ها اختصاص می یابد، به ویژه آنهایی که در رفتارهای ناپسند انجام می دهند، محدود می کنیم. او پرونده براگ را “مضحک” خواند.