جنگنده روسی به طرز خطرناکی در نزدیکی هواپیمای جنگی آمریکا بر فراز سوریه پرواز می کند


واشنگتن (AP) – مقامات آمریکایی روز دوشنبه گفتند که یک جت جنگنده روسی بسیار نزدیک به یک هواپیمای جاسوسی آمریکا بر فراز سوریه پرواز کرد و آن را مجبور به عبور از مسیر پرتلاطم کرد و جان چهار خدمه آمریکایی را به خطر انداخت.

مقامات گفتند این حادثه که درست قبل از ظهر یکشنبه رخ داد، تشدید قابل توجهی در برخوردهای زنجیره ای بین هواپیماهای آمریکایی و روسیه در سوریه در هفته های اخیر بود. مقامات گفتند که رهگیری توسط سوخو-35 روسی توانایی خدمه آمریکایی برای استفاده ایمن از هواپیمای MC-12 خود را مختل کرد و آن را سطح جدیدی از رفتار ناایمن خواند که می تواند منجر به تصادف یا تلفات جانی شود.

در هفته‌های اخیر، جنگنده‌های روسی بارها پهپادهای بدون سرنشین MQ-9 آمریکا را مورد آزار و اذیت قرار داده‌اند، اما آخرین حادثه هشدارها را به صدا درآورد زیرا جان آمریکایی‌ها را به خطر انداخت.

این مقامات که نخواستند نامشان فاش شود تا درباره جزئیات یک عملیات نظامی صحبت کنند، نگفتند که جت روسی چقدر به هواپیمای جنگی آمریکا نزدیک شد. به گفته مقامات، MC-12 که یک هواپیمای توربوپراپ دو موتوره است که به طور معمول توسط نیروهای عملیات ویژه استفاده می شود، در حمایت از عملیات علیه گروه های دولت اسلامی در سوریه نظارت می کرد.

طی دو هفته گذشته در موارد متعدد، جت‌های جنگنده روسی به طور خطرناکی نزدیک MQ-9 Reaper پرواز کردند و آتش‌سوزی را به راه انداختند و پهپادها را مجبور به انجام مانورهای فرار کردند. افسران ارتش آمریکا و روسیه در طول این برخوردها به طور مکرر از طریق یک خط تلفن بدون تعارض با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند و به اقدامات طرف مقابل اعتراض می کنند.

به گفته یک مقام ارشد دفاعی، ایالات متحده در حال بررسی تعدادی گزینه نظامی برای مقابله با تجاوز فزاینده روسیه در آسمان سوریه است که تلاش‌ها برای حمله به یک رهبر گروه داعش در اوایل ماه جاری را پیچیده کرد. ایالات متحده در نهایت توانست حمله ای را انجام دهد و شبه نظامی را بکشد.

این مقام که نخواست نامش فاش شود برای بحث در مورد عملیات نظامی نیز از بیان جزئیات گزینه های مورد بررسی خودداری کرد، اما گفت که ایالات متحده هیچ سرزمینی را واگذار نخواهد کرد و به پرواز در بخش غربی کشور برای ماموریت های ضد دولت اسلامی ادامه خواهد داد. .

فعالیت نظامی روسیه که از ماه مارس به دفعات و تهاجم افزایش یافته است، ناشی از همکاری و هماهنگی فزاینده بین مسکو، تهران و دولت سوریه برای فشار بر آمریکا برای خروج از سوریه است.

حدود 900 نیروی آمریکایی در این کشور حضور دارند و سایرین برای انجام ماموریت هایی که شبه نظامیان گروه دولت اسلامی را هدف قرار می دهند وارد و خارج می شوند.



منبع