جمهوری خواهان آیووا برای احیای ممنوعیت 6 هفته ای سقط جنین تشکیل جلسه ویژه ای را خواستار شدند


قانونگذاران آیووا روز سه شنبه در کنگره ایالتی برای یک جلسه ویژه درباره ممنوعیت شش هفته ای سقط جنین گرد هم آمدند، حتی اگر کمتر از یک ماه پیش دادگاه عالی ایالت به بن بست رسید این ممنوعیت را غیرقابل اجرا کرد.

فرماندار کیم رینولدز (رئیس جمهور) جلسه هفته گذشته را فراخوانی کرد و گفت که رای 3 به 3 در عالی ترین دادگاه ایالت در ماه گذشته “بی توجهی به اراده رای دهندگان آیووا و قانونگذارانی است که تا زمانی که نوزاد متولد نشده توسط قانون محافظت نشود، آرام نخواهند گرفت.”

رینولدز در بیانیه‌ای گفت: «تنها هدف» جلسه ویژه روز سه‌شنبه تصویب ممنوعیت سقط جنین پس از تشخیص فعالیت قلبی در جنین است، که معمولاً در حدود شش هفته پس از زایمان اتفاق می‌افتد، قبل از اینکه بسیاری از بیماران حتی بدانند باردار هستی

آیووا در حال حاضر اجازه سقط جنین را تا هفته 20 بارداری می دهد. در سال 2018، رینولدز ممنوعیت 6 هفته ای سقط جنین را به قانون تبدیل کرد، اما در طول سال ها دعوی قضایی مسدود شد.

در بحبوحه آن نبرد حقوقی، دادگاه عالی ایالات متحده سال گذشته Roe v. Wade را لغو کرد و به ایالت ها اجازه داد تا برای اولین بار در نیم قرن گذشته سقط جنین را کاملاً غیرقانونی کنند. اما دادگاه عالی آیووا در مورد آنچه قانون اساسی ایالت در مورد این موضوع می گوید اختلاف نظر داشت و سه قاضی در ماه گذشته استدلال کردند که این دادگاه بار ناروا را بر روی این روند ممنوع می کند.

محدودیت‌های پیشنهادی که تمرکز جلسه ویژه روز سه‌شنبه را تشکیل می‌دهند، تقریباً مشابه محدودیت‌هایی است که توسط دادگاه عالی آیووا مسدود شده است. جمهوری خواهان بیش از 60 درصد اکثریت را در هر دو مجلس قانونگذاری آیووا دارند که به احتمال زیاد این مصوبه تصویب خواهد شد. این قانون به محض امضای رینولدز اجرایی خواهد شد.

در طول صبح و اوایل بعدازظهر، قانونگذاران آیووا نظرات عمومی را شنیدند، زیرا جمعیت زیادی از فعالان حقوق سقط جنین در خارج از اتاق تظاهرات کردند.

مک‌کنزی ساندال گاسپار، دانشجوی پزشکی در آیووا که قصد دارد به‌عنوان پزشک متخصص زنان و زایمان فعالیت کند، به قانون‌گذاران گفت که ممنوعیت‌های شدید سقط جنین می‌تواند پزشکان را مجبور به ترک ایالت و تمرین در جای دیگر کند.

او گفت: «آیووا کمترین سرانه زنان زایمان را در کل کشور دارد. آیووا به پزشکان آینده مانند من و همکلاسی هایم نیاز مبرم دارد تا در ایالت بمانند تا تمرین کنند. اگر این قانون تصویب شود، شما به ما می گویید که این وضعیتی است که بین ما و بیماران ما قرار خواهد گرفت.»

Planned Parenthood نیز با این لایحه مخالفت کرد و در بیانیه‌ای گفت که این قانون «لایحه ضربان قلب» نامیده شده است، اما اشتباه نکنید: استفاده از عبارت «ضربان قلب» از نظر واقعی و پزشکی نادرست است و برای انگ زدن به سقط جنین طراحی شده است. “

این گروه ادامه داد: «وضعیت هر فردی منحصر به فرد است، و حقیقت این است که هیچ اتفاق نظر علمی یا پزشکی در مورد زمان شروع زندگی وجود ندارد.»

بیش از دوازده ایالت در پی سقوط روئه تقریباً ممنوعیت کامل سقط جنین را وضع کرده اند، از جمله در میسوری، داکوتای جنوبی و ویسکانسین، که همگی با آیووا هم مرز هستند. این ممنوعیت ها حتی در ایالت هایی که چنین قوانینی ندارند، یک بحران مراقبتی برای میلیون ها آمریکایی ایجاد کرده است.

انتظار می‌رود که قانون‌گذاران آیووا بعدازظهر سه‌شنبه به این قانون رأی دهند.

مربوط…



منبع