جسد ناوالنی کبود شده در سردخانه قطب شمال پیدا شد

جسد کبود الکسی ناوالنی، رهبر مخالفان روسیه، دو روز پس از مرگ او در یک زندان مجاور در سردخانه بیمارستانی در قطب شمال پیدا شد.

یک امدادگر به رسانه های مخالف روسی گفت که هنگام انتقال جسد ناوالنی به بیمارستان بالینی ناحیه سالخارد، کبودی روی سر و سینه ناوالنی وجود داشت.

این امدادگر ناشناس به روزنامه تبعیدی نوایا گازتا گفت: “چنین صدماتی که توسط کسانی که آنها را دیده اند توصیف شده است، از تشنج ظاهر می شوند.”

«فرد تشنج می‌کند، سعی می‌کنند او را مهار کنند و کبودی ظاهر می‌شود. همچنین گفتند که روی سینه اش هم کبود شده است. یعنی همچنان سعی کردند او را احیا کنند و به احتمال زیاد بر اثر ایست قلبی فوت کرد.»

مقامات زندان روسیه گفتند که ناوالنی روز جمعه پس از مریض شدن در حین پیاده روی کوتاه در IK-3، یک زندان بدنام وحشیانه در قطب شمال روسیه، درگذشت.

مادر ناوالنی روز شنبه نتوانست جسد او را در سردخانه سالخارد پیدا کند و همکارانش در بنیاد مبارزه با فساد، مقامات روسیه را به پنهانکاری متهم کردند.

الکسی ناوالنیالکسی ناوالنی

رهبران غربی پوتین را به قتل ناوالنی متهم کرده اند – الکساندر زملیانیچنکو/AP

خبرنگاران گفتند که هنوز کالبد شکافی انجام نشده است. آنها همچنین گفتند که دو پرواز برنامه ریزی نشده از مسکو روز شنبه در سالخارد به زمین نشسته اند که احتمالاً با متخصصان کالبدشکافی انجام شده است.

اولین جت حدود ساعت شش بعد از ظهر به زمین نشست. با خودروهای کمیته تحقیق مواجه شد. و دومی یک ساعت و نیم بعد رسید.

ناوالنی جدی ترین حریف ولادیمیر پوتین بود. رهبران غربی کرملین را به قتل او متهم کرده اند. او به اتهامات مختلف با سه دهه زندان روبرو بود و اندکی قبل از کریسمس به IK-3 منتقل شده بود.

دیوید لامی، وزیر امور خارجه در سایه، روز یکشنبه گفت که پوتین باید با اتهامات جنایات جنگی برای مرگ ناوالنی مواجه شود.

او به بی‌بی‌سی گفت: «من می‌خواهم پوتین را در مقابل دادگاه ویژه ببینم که مسئول تمام جنایاتش باشد، نه فقط در اوکراین، بلکه همانطور که در 48 ساعت گذشته در روسیه نیز شاهد آن هستیم». برنامه لورا کوئنسبرگ در روز یکشنبه.

مرگ ناگهانی ناوالنی روس‌های لیبرال را شوکه کرد و باعث اعتراضات نادری در روسیه شد، جایی که تظاهرات علیه کرملین ممنوع است.

OVD-Info، یک گروه فعال روسی که بر پلیس روسیه نظارت می‌کند، گفت که 400 نفر در سراسر روسیه بازداشت شده‌اند که عمدتاً به خاطر گل گذاشتن برای ناوالنی در بناهای یادبود سرکوب شوروی، دستگیر شده‌اند.

گزارش‌ها از سراسر روسیه حاکی از آن است که سرویس‌های امنیتی لباس شخصی که اغلب ماسک‌های جراحی به تن داشتند، افرادی را که گل گذاشته بودند تعقیب می‌کردند. به نظر می رسد که نیروهای پلیس مختلف واکنش متفاوتی نشان می دهند، برخی از آنها دسترسی به مکان های یادبود را مسدود کرده و برخی دیگر آنها را تخریب می کنند.

این بزرگترین تظاهرات سراسری در روسیه علیه مقامات از سپتامبر 2022 است، زمانی که پوتین دستور بسیج برای استخدام سربازان برای جنگ او در اوکراین را صادر کرد.

تحلیلگران گفتند که زمان مرگ ناوالنی برای کرملین مهم است که می خواهد از انتخابات ریاست جمهوری ماه آینده برای نشان دادن حمایت از حمله پوتین به اوکراین در دو سال پیش استفاده کند.

بن نوبل و نیکولای پتروف، هر دو عضو برنامه روسیه در چتم هاوس، گفتند که مرگ ناوالنی اپوزیسیون تحت محاصره، تکه تکه و تبعید شده روسیه را تضعیف کرده است.

«هیچ چهره آشکاری وجود ندارد که بتواند نقشی را که ناوالنی برای خود ساخته بود، یعنی حریف اصلی ولادیمیر پوتین، ایفا کند. حداقل در کوتاه مدت ناوالنی 2.0 وجود نخواهد داشت.»

افق دید خود را با روزنامه نگاری بریتانیایی برنده جوایز گسترش دهید. با دسترسی نامحدود به وب‌سایت برنده جایزه، برنامه انحصاری، پیشنهادهای صرفه‌جویی در پول و موارد دیگر، تلگراف را به‌مدت 3 ماه رایگان امتحان کنید.

منبع