جت انحصاری ایرباس A321XLR پس از پادمان‌های طراحی با فاصله برد مواجه است – منابع


توسط تیم هفر

پاریس (رویترز) – منابع صنعتی گفتند که ایرباس پس از دستیابی به توافق با تنظیم کننده های اروپایی در مورد پادمان های طراحی مورد نیاز برای دریافت گواهینامه، با کمبود فزاینده ای در محدوده جت مسافربری A321XLR آینده خود دست و پنجه نرم می کند.

این منابع گفتند که این عقب‌نشینی باعث شده است که هواپیماساز به برخی از مشتریان معاملات بالقوه A330neo بزرگ‌تر ارائه دهد تا به آنها کمک کند شکاف عملکرد هدفمند را پر کنند.

سخنگوی ایرباس در پاسخ به سوال رویترز گفت: “ایرباس انتظار ندارد تاثیر قابل توجهی بر مزیت برد منحصر به فرد XLR در بخش تک راهرو نداشته باشد.”

A321XLR که در سال 2019 برای توسعه جت موفق A321neo و ربودن برنامه های بوئینگ برای ساخت یک جت جدید در میانه بازار عرضه شد، ماه گذشته اولین نمایشگاه هوایی خود را در Le Bourget خارج از پاریس انجام داد.

طراحی این هواپیما مستلزم نوع جدیدی از مخزن سوخت مرکزی عقب است که در خطوط بدنه ساخته شده است تا فضای بیشتری برای سوخت داشته باشد و برد را تا 15 درصد در مقایسه با توانمندترین مدل تک راهرو فعلی ایرباس، A321LR، افزایش دهد.

اما این طرح نگرانی‌هایی را در میان تنظیم‌کننده‌ها در مورد خطر آتش‌سوزی و زمان تخلیه در صورت وقوع حادثه ایجاد کرد و باعث شد تا در مورد تغییرات طراحی مورد نیاز برای صدور گواهی‌نامه صحبت شود.

فیلیپ مون، رئیس برنامه های ایرباس، ماه گذشته در مصاحبه ای به FlightGlobal گفت که ایرباس با آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا (EASA) بر اساس صدور گواهینامه از جمله طراحی مخزن سوخت جدید به توافق رسیده است.

او گفت که اصلاحات مستلزم افزودن یک لایه محافظ ویژه به مخزن سوخت و همچنین تقویت‌کننده‌های دیگر است.

دو منبع صنعتی گفتند که مجموع تغییرات ساختاری حدود 700 تا 800 کیلوگرم به وزن هواپیما در مقایسه با برآوردهای قبلی 200 تا 300 کیلوگرم اضافه کرده است.

این امر حداکثر بردی را که ایرباس رسماً 4700 مایل دریایی (8700 کیلومتر) تعیین کرده است کاهش می دهد. یکی به رویترز گفت که این تغییرات حدود 200 نانومتر (370 کیلومتر) از برد عملی که در عملیات های معمولی نزدیک به 4000 نانومتر بود، منحرف می کند.

سومین منبع صنعتی گفت: «A321XLR به دلیل وزن اضافی که باید به هواپیما وارد شود، برد محدودتری خواهد داشت.

این برد به ویژه برای خطوط هوایی مانند JetBlue مستقر در نیویورک، که انتظار می‌رود جزو اولین کاربران باشد و هدف آن استفاده از هواپیماها برای باز کردن مسیرهای آمریکای لاتین یا پرواز در اعماق اروپا باشد، بسیار مهم است. JetBlue بلافاصله به درخواست اظهار نظر پاسخ نداد.

ایرباس قصد دارد تا پایان سال گواهینامه A321XLR را صادر کند و اولین هواپیما را در سه ماهه دوم سال 2024 تحویل دهد.

(گزارش توسط تیم هفر، گزارش اضافی توسط راجش کومار سینگ، ویرایش توسط لوئیز هیونز)



منبع