تورم در ماه دسامبر بیشتر کاهش یافت، زیرا یک “فرود نرم” اقتصادی به سمت تمرکز بیشتر قرار گرفت

واشنگتن (AP) – شاخص تورم ترجیحی فدرال رزرو در ماه گذشته بیشتر کاهش یافت، حتی با وجود رشد سریع اقتصاد، روندی که مطمئناً در کاخ سفید مورد استقبال قرار خواهد گرفت زیرا جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به دنبال انتخاب مجدد در رقابتی است که می تواند بر اقتصاد او متمرکز شود. مباشرت

گزارش روز جمعه دولت نشان داد که قیمت‌ها از نوامبر تا دسامبر فقط 0.2 درصد افزایش یافت، سرعتی که به طور کلی با سطوح قبل از همه‌گیری همخوانی داشت و به سختی بالاتر از هدف سالانه 2 درصدی فدرال رزرو بود. در مقایسه با یک سال گذشته، قیمت ها 2.6 درصد افزایش یافته است، مانند ماه قبل.

بدون احتساب هزینه های ناپایدار غذا و انرژی، قیمت ها نیز ماه به ماه فقط 0.2 درصد افزایش یافت. و در مقایسه با سال قبل، قیمت‌های به اصطلاح «هسته» 2.9 درصد در دسامبر افزایش یافت – که کمترین افزایش از مارس 2021 است. اقتصاددانان قیمت‌های اصلی را معیار بهتری برای مسیر احتمالی تورم می‌دانند.

آمارهای تورم خفیف روز جمعه یک روز پس از آن منتشر شد که ارقام دولتی نشان داد که اقتصاد با سرعت شگفت‌آور 3.3 درصدی سالانه در سه ماه پایانی سال گذشته رشد کرده است. مخارج مصرف کننده جامد باعث رشد اقتصادی شد و سالی را که با انتظارات گسترده از رکود آغاز شده بود محدود کرد. در عوض، اقتصاد در سال 2023 2.5 درصد رشد کرد که از 1.9 درصد در سال 2022 بیشتر شد.

منتقدان جمهوری خواه بایدن به دنبال آن بوده اند تا آنچه را که بزرگترین جهش تورم در 40 سال گذشته بوده است، برجسته کنند، که عمدتاً سیاست های هزینه ای رئیس جمهور را مقصر آن می دانند. اما با کاهش شدید تورم پس از یک دوره طولانی از احساسات تیره مصرف کننده، آمریکایی ها شروع به نشان دادن نشانه هایی از احساس بهتر نسبت به اقتصاد کرده اند. برای مثال، معیار اعتماد مصرف‌کننده توسط دانشگاه میشیگان، در دو ماه گذشته به بیشترین میزان از سال 1991 افزایش یافته است.

آخرین داده ها نشان می دهد که اقتصاد در حال دستیابی به یک “فرود نرم” دشوار است که در آن تورم بدون رکود به هدف 2 درصدی فدرال رزرو باز می گردد. این نتیجه می تواند فدرال رزرو را آسان تر کند تا نرخ بهره کلیدی خود را کاهش دهد، نرخی که از مارس 2022 11 بار برای حمله به تورم افزایش داده است. نرخ های بهره بالاتر با افزایش هزینه وام، فروش خانه و خودرو را کاهش داده است. کسب‌وکارها نیز تحت نرخ بهره بالاتر دچار مشکل شده‌اند.

در دسامبر، سیاست گذاران فدرال رزرو پیش بینی کردند که در سال جاری سه چهارم واحد کاهش نرخ بهره خواهند داشت. با این حال، آنها اشاره اندکی از زمان وقوع اولین برش ارائه کردند. در اواخر سال گذشته، معامله گران وال استریت شرط بندی کرده بودند که اولین کاهش نرخ در ماه مارس رخ خواهد داد.

با این حال، چندین مقام فدرال رزرو از چنین فرضیاتی عقب نشینی کرده اند. کریستوفر والر، یکی از چهره های با نفوذ در شورای حکام فدرال رزرو، هفته گذشته نظر خود را تکرار کرد که تورم در مسیر بازگشت به هدف 2 درصدی فدرال رزرو قرار دارد. اما والر هشدار داد که هر تصمیمی برای کاهش نرخ بهره باید “با دقت کالیبره شود و عجله نشود” – اظهاراتی که به طور گسترده به عنوان کاهش احتمال کاهش نرخ بهره تفسیر شد.

بسیاری از اقتصاددانان افزایش شدید نرخ بهره فدرال رزرو را – که پس از آخرین افزایش در ماه جولای، نرخ معیار آن را از نزدیک به صفر به حدود 5.4 درصد رساند – را با کاهش تقاضا و کمک به کاهش تورم ارزیابی می کنند. برعکس، کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در نهایت منجر به کاهش هزینه های استقراض برای مصرف کنندگان و مشاغل می شود.

داده‌های قیمت روز جمعه سطح پایین‌تری از تورم را نسبت به آخرین شاخص قیمت مصرف‌کننده که در اوایل ماه جاری منتشر شد، نشان داد که تورم 3.4 درصدی را در دسامبر نشان داد. CPI که بیشتر شناخته شده است، تورم بالاتری را نسبت به معیار ترجیحی فدرال رزرو نشان می دهد تا حدی به این دلیل که وزن بیشتری را بر مسکن و اجاره بها وارد می کند، که قیمت آنها بالاتر از بسیاری از کالاها و خدمات دیگر است.

در طول سال 2023، تورم به طور پیوسته کاهش یافت زیرا زنجیره‌های عرضه جهانی پس از اختلالات دوران همه‌گیری بهبود یافتند و تعداد بیشتری از آمریکایی‌ها از حاشیه خارج شدند تا شغل خود را باز کنند، که به کندی رشد دستمزدها کمک کرد. افزایش آهسته‌تر دستمزد فشار بر کسب‌وکارها را برای افزایش قیمت‌ها برای جبران هزینه‌های بیشتر نیروی کار کاهش می‌دهد. بر اساس معیار ترجیحی فدرال رزرو، تورم در ژوئن 2022 به 7.1 درصد رسید.

منبع